آیا زمان خرید اسپیکر هوشمند فرا رسیده است؟

رسانه  کلیک - اگر از علاقمندان دنیای تکنولوژی و مایل به تست گجت های جدید باشید، مطمئنا تا به حال فکر خرید اسپیکر هوشمند به سرتان زده است.

آیا زمان خرید اسپیکر هوشمند فرا رسیده است؟

این روزها دنیای تکنولوژی با سرعت به سمت جلو پیش می رود و زندگی ماشینی آدم ها، به صورت ناخودآگاه گجت های جدیدی را به وجود می آورد که از جمله آنها می توان به اسپیکرهای هوشمند اشاره کرد. در تحقیقات جدیدی که به عمل آمده، مشخص شده است که حدود 16 درصد از افراد آمریکایی از این گجت استفاده می کنند و 84 درصد باقی مانده نیز در این فکر هستند که آیا زمان خرید اسپیکر هوشمند فرا رسیده است؟

در این مطلب می خواهیم پاسخ این سوال را مورد بررسی قرار دهیم.

ابتدا با پلتفرم های مختلف آشنا شویم. در حال حاضر سه پلتفرم مختلف در زمینه اسپیکرهای هوشمند فعالیت می کنند:

  • آمازون الکسا که با سری Echo شناخته می شود.
  • گوگل اسیستنت که در دستگاه های گوگل هوم قرار گرفته است.
  • دستیار هوشمند سیری که در هوم پاد اپل خودنمایی می کند.

بد نیست بدانید که آمازون اکو در چهار حالت و گوگل هوم نیز در سه مدل مختلف با ابعاد، کیفیت صدا و قیمت متفاوت برای خرید در دسترس قرار گرفته اند.

در کنار آنها، برخی تولید کننده های دیگر مانند برند Sonos نیز اقدام به طراحی و عرضه اسپیکرهای هوشمند می کنند که از پلتفرم های یاد شده مانند آمازون الکسا (و به زودی گوگل اسیستنت) بهره می برند.

در حال حاضر آمازون الکسا با رکورد 11 درصدی در صدر قرار گرفته و گوگل هوم تنها در 4 درصد منازل دیده می شود. برخی محققان به این موضوع معتقد هستند که گوگل در سال 2022 خواهد توانست تا گوی سبقت را از آمازون برباید، اما نمودار اینفوگرافیک زیر، چنین می گوید که آمازون الکسا تا سال ها، می تواند در جایگاه نخست باقی بماند. اپل در این مسابقه جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.

خرید اسپیکر هوشمند

کاربرد اسپیکر هوشمند به چه صورت است؟

یکی از بزرگ ترین مزایای خرید اسپیکر هوشمند را می توان پخش موزیک دانست. اما مسلما این گجت ها به ویژگی های دیگری نیز مجهز هستند که باعث کاربردی تر شدن آنها می شود.

نتیجه تحقیقات نشان می دهد که کاربران از گوشی های خود به ترتیب برای پخش موزیک ، سوال پیرامون آب و هوا و تنظیم تایمر یا Reminder استفاده می کنند. همچنین اسپیکرهای هوشمند در حال تبدیل شدن به ابزاری برای کنترل وسایل منزل هستند که با پشتیبانی ییشتر لوازم از این ویژگی، مطمئنا استفاده از آنها در سال های آینده بیشتر می شود.

خرید اسپیکر هوشمند

مزایای خرید اسپیکر هوشمند

موزیک: برقراری ارتباط با اسپیکر به منظور پخش موزیک امری هیجان انگیز به نظر می رسد. تصور کنید که در آشپزخانه یا داخل اتاق مشغول انجام کاری هستید و از اسپیکر هوشمند خود درخواست می کنید تا موزیکی را برای شما پخش کرده یا صدا را کم و زیاد کند. جالب نیست؟ همچنین می توانید چند اسپیکر را به یکدیگر متصل کرده و از صدایی استریو لذت ببرید.

موارد کاربردی: درخواست از اسپیکر هوشمند برای مرور اتفاقات روزمره و تاریخ ملاقات بسیار کاربردی خواهد بود. به عنوان مثال می توانید در هنگام آماده شدن برای رفتن به محل کار، زمان های مختلف جلسات خود را بررسی کنید یا در صورت نیاز، از آن درخواست کنید تا رویداد خاصی را در آینده به شما یادآوری کند. همچنین در حین آشپزی می توانید مواردی را به لیست خرید خود اضافه کنید.

آب و هوا: اسپیکر هوشمند را می توان سریع ترین راه برای اطلاع از آب و هوای امروز، فردا یا هفته جاری به حساب آورد. البته هنوز جای کار زیادی دارد تا این ویژگی مانند گویندگان هواشناسی فعالیت کند، اما اگر برای رفتن به مسافرت عجله داشته باشید، می توانید در هنگام آماده شدن به سرعت از وضعیت آب و هوا اطلاع پیدا کنید.

اخبار: برخی افراد علاقه زیادی به اخبار روزانه دارند. به این ترتیب می توانید با دست چین کردن منابع، اخبار دلخواه خود را به آسانی گوش دهید. مثلا در صورت علاقه به ورزش، می توانید تنها اخبار ورزشی را گوش دهید.

لذت بردن: در حال حاضر یک اسپیکر هوشمند و فوق العاده را نمی توان نام برد و در صورت خرید اسپیکر هوشمند با هر برندی، نمی توانید انتظار بهترین امکانات را داشته باشید. چرا که هر یک از آنها قابلیت های خاصی را در اختیار دارند که روی دستگاه های رقیب نمی توانید اثری از این موارد پیدا کنید. اما دستیاران هوشمندی که به همراه این گجت ها عرضه شده اند، تجربه لذت بخشی از کار با آنها را در اختیارتان می گذارند و به این ترتیب، هر روز بیشتر از قبل تمایل به ارتباط با آنها پیدا خواهید کرد. به عنوان مثال اگر عبارت «Help me relax» را به گوگل اسیستنت اعلام کنید، یک موزیک آرام از طبیعت و جنگل برایتان پخش می شود.

خرید اسپیکر هوشمند

یکی از کارهای هیجان انگیز، تخصیص کلمات میانبر برای انجام کارهای مختلف است. عبارت Lumos در هری پاتر را به خاطر می آورید؟ شما می توانید این کلمه را به اسپیکر هوشمند خود آموزش داده و هنگام به زبان آوردن، انتظار روشن شدن چراغ های منزل را داشته باشید.

خانه هوشمند

هر سه پلتفرم از این ویژگی پشتیبانی می کنند. چراغ های روشنایی Philips Hue در این زمینه بسیار شناخته شده هستند. به کمک فرامین صوتی می توانید آنها را خاموش و روشن کرده یا شدت نور را کم و زیاد کنید.

خرید اسپیکر هوشمند

بد نیست بدانید که در این زمینه، آمازون الکسا از دو رقیب خود پیشی گرفته و لوازم زیادی را تحت پوشش خود قرار داده است. برخی مدل های جدید خودروهای نیسان نیز از این دستیار هوشمند پشتیبانی می کنند. به عنوان مثال می توانید عبارات «Start my car» یا «Unlock my doors» را به زبان آورید.

در این زمینه، اپل را می توان محدود ترین گزینه به حساب آورد. چرا که فروشگاه نرم افزاری خاصی برای آن در نظر گرفته نشده و اپلیکیشن های دیگر نیز اجازه دسترسی به هوم پاد را ندارند، اما بد نیست بدانید که اپل، HomeKit را در اختیار توسعه دهندگان و اپلیکیشن های متفرقه گذاشته است. مطمئنا با ترویج استفاده از هوم پاد، سرویس های اپل نیز گسترش خواهند یافت.

چرا اسپیکر هوشمند نخریم؟

حفاظت از حریم شخصی: همانطور که می دانید، این گجت ها از طریق صدا با کاربر ارتباط برقرار کرده و فرامین صوتی را دریافت می کنند. در کنار این موضوع که آمازون، گوگل و اپل به اطلاعات شما دسترسی خواهند داشت، می توان گفت که این اسپیکرها تا حدودی قابل هک هستند.

گری سیمز یکی از افراد مشغول در وب سایت Android Authority که علاقه شدیدی به گجت های روز دارد، در حال حاضر از اسپیکر هوشمند به دلایل امنیتی استفاده نمی کند. وی در این باره می گوید:

وجود یک دستگاه درون منزل که فرامین صوتی را دریافت کرده، آن را به یک سرور انتقال داده و سپس جواب را برای شما ارسال کند، از لحاظ امنیتی و حفظ حریم شخصی به نظرم گزینه مناسبی به نظر نمی آید.

در گزارش اخیر Wired، یک شخص هکر توانسته بدافزاری را روی آمازون اکو نصب کرده و از این طریق، به صورت کاملا مرموز اقدام به جاسوسی کند. این موضوع می تواند یک ریسک بزرگ به حساب بیاید، مخصوصا برای گجت هایی که به دوربین نیز مجهز بوده و قابلیت فیلم برداری را دارا هستند.

ناامیدی: در کنار کاربرد اسپیکرهای هوشمند، کارهای زیادی وجود دارد که آنها قادر به انجامشان نیستند. به عنوان مثال می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • عدم درک صحیح از جملات و اجبار کاربر به تکرار برخی فرامین صوتی
  • فقدان پشتیبانی از بازخوردهای مناسب در قبال عبارات جستجو شده؛ پرسش سوالاتی که اسپیکرهای هوشمند قادر به پاسخ به آنها هستند، بر عهده شماست!
  • وجود باگ های مختلف در دستیاران هوشمند؛ همانطور که می دانید، الکسا، گوگل اسیستنت و سیری سالیان زیادی است که مشغول به فعالیت بوده، اما متأسفانه هنوز هم با ایرادات زیادی همراه هستند. برخی مواقع این دستیاران هوشمند قادر به پاسخگویی نیستند و راهی هم برای ریست کردن آنها وجود ندارد؛ لذا باید در محیط اینترنت به دنبال راه حلی برای آن بگردید.
  • این اسپیکرها همیشه با آخرین صدایی که برای آنها تنظیم شده، پاسخ می دهند. به همین دلیل برخی مواقع ممکن است که دستوری را برای اجرا به آنها انتقال دهید، اما پیام دریافت و اجرای آن با صدایی کم پخش شود و شما تصور کنید که صدایتان به اسپیکر هوشمند نرسیده است!

همچنین هوم پاد در حال حاضر، امکان پاسخ گویی به صدای تمامی افراد را داراست و هر شخصی می تواند از طریق اکانت شما اقدام به ارسال پیام کند. البته این ویژگی قابلیت غیر فعال سازی را داراست. اما دستیار هوشمند سیری هم اینک قادر به تشخیص صدای صاحب اصلی خود را دارا نیست و هر شخصی می تواند فرمان صوتی مورد نظر را به آن انتقال دهد.

تفاوت در ارائه خدمات: اگر شما در کشور آمریکا زندگی می کنید، نسبت به افراد دیگر قادر به دریافت خدمات بیشتری هستید. به عنوان مثال امکان خرید از طریق فرامین صوتی به وسیله گوگل هوم در خارج از آمریکا وجود ندارد!

تغییرات عجیب و غریب: این مورد کمتر اتفاق می افتد، اما برخی مواقع ممکن است که صداهای متغیر را از اسپیکر های هوشمند دریافت کنید. همین موضوع سبب می شود که تصور کنید با چند نفر مختلف در حال ارتباط هستید!

آیا زمان خرید اسپیکر هوشمند فرا رسیده است؟

پاسخ این سوال بله است، اما باید نیازهای خود را بسنجید. برخی افراد مایل نیستند تا حریم شخصی آنها در خطر قرار گرفته یا از فرامین صوتی برای انجام کارهای خود استفاده کنند. بد نیست بدانید که اسپیکر هوشمند تنها یک اسم است و آنها به اندازه کافی هوشمند نیستند که خود را با کاربر وفق دهند، بلکه شخص خریدار باید خود را با آن وفق دهد!

از طرف دیگر اگر تصمیم به خرید اسپیکر هوشمند بگیرید، اما از سرویس های موزیک مانند اسپاتیفای یا اپل موزیک استفاده نکرده یا لوازم خانه هوشمند را فراهم نکرده باشید، مطمئنا استفاده آنچنان زیادی از این گجت نخواهید کرد و به این ترتیب بهتر است تا به جای خرید اسپیکر هوشمند، نگاهی به موارد غیر هوشمند و معمولی بیاندازید.

خرید اسپیکر هوشمند

اسپیکرهای هوشمند در حال حاضر در محدوده قیمت 700 هزار تا 2.5 میلیون تومان در بازار کشور عرضه می شوند.

ارسال نظر