لینوس توروالدز: منتقد گجت‌ها

رسانه کلیک - وقتی لینوس توروالدز (Linus Torvalds) روی لینوکس کار نمی‌کند، به امتحان کردن گجت‌ها می‌پردازد. حالا هم نقد آن‌ها را در گوگل+ منتشر می‌کند.اگر اسم لینوس توروالدز به گوشتان خورده باشد، می‌دانید که او مغز متفکر لینوکس است. اگر بیشتر او را می‌شناسید، می‌دانید که توروالدز غواصی اسکوبا هم انجام می‌دهد و نویسنده‌ی SubSurface هم است، یک برنامه‌ی دایو لاگ (Dive Log) همه جانبه. اگر خیلی خوب او را بشناسید، می‌دانید که او هم مثل سایر توسعه‌دهنده‌ها عاشق گجت‌ها است و به تازگی درباره‌ی گجت‌های مختلف بر روی صفحه‌ی Google+: Working Gadgets نقد می‌نویسد.

لینوس توروالدز: منتقد گجت‌ها

اگر اسم لینوس توروالدز به گوشتان خورده باشد، می‌دانید که او مغز متفکر لینوکس است. اگر بیشتر او را می‌شناسید، می‌دانید که توروالدز غواصی اسکوبا هم انجام می‌دهد و نویسنده‌ی SubSurface هم است، یک برنامه‌ی دایو لاگ (Dive Log) همه جانبه. اگر خیلی خوب او را بشناسید، می‌دانید که او هم مثل سایر توسعه‌دهنده‌ها عاشق گجت‌ها است و به تازگی درباره‌ی گجت‌های مختلف بر روی صفحه‌ی Google+: Working Gadgets نقد می‌نویسد.

عنوان این صفحه به اندازه‌ی کافی واضح است، اما توروالدز در موردش این چنین توضیح داده است:

من همیشه خیلی از گجت‌هایی که دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌کردم را دور می‌انداختم. چون عاشق گجت‌های دیوانه هستم، اما همه‌ی این گجت‌ها خوب یا چندان کاربردی نیستند. این گجت‌ها همیشه گجت‌های کامپیوتری نیستند. همسرم می‌تواند شهادت بدهد که به گجت‌های آشپزخانه هم رحم نکرده‌ام.

حالا همچنان که منتظر تمام شدن نسخه‌ی فعلی لینوکس‌ هستم، تصمیم گرفتم به جای آن همه گجت دیوانه‌کننده، کمی درباره‌ی گجت‌هایی که واقعاً به درد بخور هستند بنویسم. چون اگرچه ۹۰ درصد چیزهایی که من می‌خرم خیلی هم عالی نیستند، ولی هنوز مواردی وجود دارند که در حد انتظارات ظاهر شوند.

پس قانونمان این است که پارتی بازی نداریم. فقط چیزهای خوب را بررسی می‌کنیم. زیرا این جا برای گجت‌های شاد است. اما «گجت‌های شاد» توروالدز چه چیزهایی است؟ خوب، تا امروز فقط سه مورد از این گجت‌ها را دیده‌ایم، اما آن‌ها خیلی قابل دسته‌بندی شدن نیستند.

اول، وسایل غواصی اسکوبا را داشتیم. توروالدز به طور خاص عاشق رگولاتور اسکوبای Atomic Aquatics است. برخلاف سایر تجهیزات غواصی، این رگولاتور تیتانیومی کارکرد بسیار خوبی دارد.

بعد، از آن جایی که توروالدز دوستدار گربه‌ها است، بررسی Litter-Robot III Open Air را دیدیم. مثل همه‌ی طرفداران گربه در سراسر جهان، تمیز کردن سطل زباله‌ی گربه‌ها کاری نیست که توروالدز از آن لذت ببرد. او در این باره می‌گوید: این کار بدجوری اعصاب خورد کن است. اما افراد باهوش با صرف چند دلار این زباله‌ها را با کمک سطل‌های مناسبی که برای این کار طراحی شده‌اند بر می‌دارند. من تا به حال سطل‌های خودکار مختلفی را امتحان کرده‌ام، چون اگر فقط یک عبارت در موردم صادق باشد، این است که من یک تنبل خوش قیافه‌ام. برخلاف بسیاری از سطل‌های زباله‌ی خودکار، که کار نمی‌کنند، این یکی واقعاً کار می‌کند. پس هم من خوشحالم هم گربه‌ام، و تا به حال در این سه ماه هیچ مشکلی در استفاده از این دستگاه نداشته‌ام. شاید به زودی خودم هم یکی از این‌ها بخرم!

آخرین بررسی توروالدز مربوط به گجتی است که یک دستگاه تکنولوژیک تجاری به حساب می‌آید: (Ubiquiti UniFi Wi-Fi access points (AP. اگرچه خود توروالدز برای توزیع مناسب امواج WiFi در خانه‌اش از Google WiFi که یک سیستم مبتنی بر شبکه‌ی مش (Mesh) است استفاده می‌کند، اما او از دستگاه‌های UniFi صرف نظر نکرده است. دلیلش این است که از این دستگاه در مناطق چالش‌آمیزی استفاده می‌شود که روترهای مش معمولی خانگی انعطاف‌پذیری کافی برای آن ندارند. Ubiquiti برخلاف این روترها، سلف سرویسی از گزینه‌های مختلف را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا هر کس با توجه به نیازهای متفاوتش بتواند از این سیستم استفاده کند.

بنابراین، با وجود این که راه‌اندازی گجت‌های UniFi به سادگی روترهای معمولی خانگی نیست، ولی با کمک این دستگاه‌ها می‌توانید از قطعات خارجی هم استفاده کنید و عملاً چندین خانه را تحت پوشش قرار دهید.

اگر می‌خواهید نظرات یکی از بزرگترین توسعه‌دهندگان عصر حاضر را درباره‌ی گلچینی از گجت‌ها بخوانید، به صفحه‌ی Working Gadgets مراجعه کنید. بررسی بعدی هر چه که باشد، شما می‌دانید که با یک دستگاه کارآمد و شخص لینوس توروالدز طرف هستید.

ارسال نظر