نقطه تلاقی فیلمهای علمی تخیلی و دنیای واقعی

رسانه کلیک - در شرایطی که بسیاری از فیلمهای علمی تخیلی زودتر از طراحان و کارشناسان دست به کار شده و به طرز شگفت انگیزی آینده را پیش بینی کرده اند، مروری خواهیم داشت بر شاخصترین اتفاقات دنیای امروزمان که ریشه در تاریخ سینما دارند.

نقطه تلاقی فیلمهای علمی تخیلی و دنیای واقعی

تخیل و رویا پردازدی در طول تاریخ همواره جایگاه قابل توجهی داشته و ابداعات و فناوری های بسیاری بوده اند که چندی بعد سر از دنیای واقعیت در آوردند. اما در دنیای مدرن امروز، پرده های نقره ای سینما، جایی هستند که باید به دنبال ریشه بسیاری از فناوریهای روزمره مان در آنها باشیم؛ به همین دلیل، گذری کوتاه بر مهمترین فناوریهایی خواهیم داشت که مسیر سینما تا واقعیت را هرچند نه چندان سریع، پیموده اند!

فیلمهای علمی تخیلی

اولین مورد ما، Echo به عنوان اسپیکر استثنایی و هوشمند آمازون است که به فیلم علمی تخیلی پیشتازان فضا (Star Trek) برمی‌گردد و تا حدود زیادی به گجت های این فیلم شباهت دارد. دیو لیمپ مدیر محصول آمازون در این باره می‌گوید: «چشم انداز ابتدایی ما رایانه ای بود که در این فیلم وجود داشت؛ رایانه ای هوشمند که به محیط وابسته نباشد و کاربران فارغ از محل حضورشان، از هر نقطه ای از آن استفاده کنند. این همان هدفی بود که ما در اکو محقق کردیم. اسپیکر هوشمندی که به الکسا (دستیار صوتی آمازون) مجهز است و خیلی سریع و از هر جای خانه به کاربر پاسخگویی می‌کند.»

فیلمهای علمی تخیلی

یا از آن مهمتر، اگر فیلم جنگ ستارگان را دیده باشید، می‌دانید که صفحه کنترل ابزار های این فیلم، امروزه به شکل تبلت در دستان ما و کودکانمان قرار دارد!

در سویی دیگر، شاید همه انیمیشن جتسون ها را خوب به خاطر بیاورند که یک ربات خانه دار در آن خودنمایی می‌کرد. امروز نیز محصولی موسوم به رومبا به بازار آمده تا تمامی وظایف جتسون معروف را به خوبی ایفا کند!

فیلمهای علمی تخیلی

در داستان فیلم «۲۰۰۱:یک اودیسه فضایی» نوشته آرتور سی کلارک، رایانه ای مجهز به هوش مصنوعی به نام «HAL 9000» وجود داشت؛ رایانه ای که شاید امروز به این نام وجود نداشته باشد اما گجتی از شرکت IBM کاملا یادآور آن است، تا جایی که حتی صدای آن هم شبیه هال است. قابلیت های ویژه به همراه هوش مصنوعی ابر رایانه هوشمند و میلیارد دلاری IBM که قدرت پردازشی فوق العاده دارد، باعث شده در رقابت با انسانها در مسابقه حافظه، ناباورانه برنده شود.

درست از آب درآمدن این دست پیش بینی ها باعث شده تا خیلیها در این باره به وحشت بیفتند. مثلا ایلان ماسک مدیرعامل شرکت تسلا مدتهاست که درباره هوش مصنوعی به مردم هشدار می‌دهد و هوش مصنوعی را بزرگترین خطر برای بشریت معرفی می‌کند؛ چرا که به عقیده او هوش مصنوعی حتی از بمب هسته ای نیز خطرناکتر است.

حالا که فیلم های علمی تخیلی، خیلی خوب توانسته اند اکنونِ ما را حدس بزنند، چرا نتوانند آینده ما را پیش بینی کنند!

ارسال نظر