ساعت هوشمند Gear S4 با سیستم عامل تایزن عرضه می شود/ دهن کجی سامسونگ به سیستم عامل Wear OS

رسانه کلیک - مسئولان سامسونگ همواره موضع خود را در مقابل سیستم عامل Wear OS حفظ کرده اند و این داستان در مورد ساعت هوشمند Gear S4 نیز ادامه پیدا می کند.

ساعت هوشمند Gear S4 با سیستم عامل تایزن عرضه می شود/ دهن کجی سامسونگ به سیستم عامل Wear OS

اگر به سال 2014 بازگردیم، به یاد می آوریم گوگل و سامسونگ همواره در مورد Android Wear با جنگ و جدال روبرو بوده اند و غول دنیای جستجوگرها همواره از هزینه هایی که کره ای ها برای طراحی و ساخت سیستم عامل اختصاصی (تایزن) صرف کرده اند، دل خوشی نداشته است. اگر نگاهی به اتفاقاتی که ظرف چند سال اخیر برای سیستم عامل اندروید افتاد بیاندازیم، می بینیم سامسونگ راه درستی را در پیش گرفته و از طرف دیگر، نقش نسبتا پررنگی در سقوط اندروید ویر که این روزها با نام سیستم عامل Wear OS از آن یاد می شود، ایفا کرده است.

اولین نسل از ساعت هوشمند سامسونگ با نام گلکسی گیر در سال 2013 معرفی شد که به نسخه ویرایش شده سیستم عامل اندروید مجهز بود. در آن زمان هنوز هیچ حرفی از Android Wear به میان نیامده بود. یک سال بعد و همزمان با رونمایی از اندروید ویر، سامسونگ تصمیم گرفت تا برای نسل دوم ساعت هوشمند خود از سیستم عامل تایزن استفاده کند. همچنین در ازای ارائه آپدیت های منظم، سیستم عامل گلکسی گیر نیز از نسخه ویرایش شده اندروید به تایزن تغییر پیدا کرد. گوگل از تلاش های سامسونگ در این زمینه به هیچ عنوان راضی نبود و همواره سعی کرد تا آنها را به استفاده از اندروید ویر متقاعد کند. با این وجود کره ای ها سعی کرده اند راه خود را ادامه دهند و در حالی که میزان فروش ساعت های مبتنی بر اندروید ویر با افت محسوسی روبرو شده، اما سود به دست آمده از فروش ساعت هوشمند سامسونگ روز به روز در حال افزایش است.

مسئولان سامسونگ اخیرا نام Galaxy Watch را اعلام کرده و لوگوی مرتبط با آن را نیز در سازمان اسناد و مدارک کشور کره جنوبی به ثبت رسانده اند. همین موضوع باعث شده تا حدس و گمان ها پیرامون حذف نام Gear و قرار گرفتن ساعت های هوشمند سامسونگ زیر چتر برند «گلکسی» دوچندان شود. این موضوع توسط شخصی با نام کاربری EvLeaks که یکی از افراد مشهور در زمینه افشای حقایق به شمار می رود، لو رفته است.

سامسونگ در دنیای ساعت های هوشمند از عملکرد خوبی برخوردار است و در کنار ساخت سخت افزار، نرم افزار اختصاصی خود را نیز توسعه می دهد، اما یکی از مواردی که به عنوان مزیت سیستم عامل Wear OS در مقایسه با تایزن به حساب می آید، آزاد بودن اکوسیستم و تعداد زیاد اپلیکیشن های آن است. به نظر نمی رسد این موضوع باعث شود سامسونگ قید تایزن را زده و سراغ ویر او اس برود.

جایگاه سیستم عامل Wear OS در محصولات آینده سامسونگ

پاسخ این سوال در صورتی که کره ای ها با تجربیات و رویاهای خود کنار بیایند، ممکن است مثبت باشد. گوگل همانطور که در کنفرانس I/O امسال نشان داد، بدون شک نقشه های بزرگی را برای ویر او اس در سر می پروراند. از طرف دیگر شرکت کوالکام در حال طراحی پردازنده ای اختصاصی برای ساعت های هوشمند است.

آیا این موضوع باعث می شود تا سامسونگ سیستم عامل اختصاصی تایزن را کنار گذاشته و سراغ Wear OS برود؟ از آنجا که مدت زیادی از ظهور ویر او اس می گذرد و سیستم عامل تایزن در ابتدای مسیر خود به سر می برد، احتمال از دور خارج شدن تایزن چندان غیر محتمل نیست، اما در حال حاضر، به نظر می رسد سامسونگ برای ساعت هوشمند Gear S4 که احتمالا با نام گلکسی واچ معرفی خواهد شد، از سیستم عامل تایزن استفاده کرده و بهره گیری از Wear OS را به آینده موکول کند.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا تصور می کنید کره ای ها در نهایت تسلیم شده و به استفاده از ویر او اس روی می آورند یا همچنان در رویاهای خود سیر می کنند؟

ارسال نظر