قبل از خرید رم لپتاپ یا کامپیوتر حتما این نکات را رعایت کنید

از مهم‌ترین قطعات کامپیوتر و لپ‌تاپ که ارزش و سرعت دستگاه را تعیین می‌کند، باید به رم (RAM) اشاره کرد. اگر قصد ارتقای دستگاه خود را دارید باید پیش از خرید رم لپتاپ یا کامپیوتر نکاتی را بدانید تا انتخاب درستی داشته باشید.

قبل از خرید رم لپتاپ یا کامپیوتر حتما این نکات را رعایت کنید

رم (RAM) چیست؟

رم مخفف عبارت (random access memory) به معنای حافظه دسترسی تصادفی، نوعی قطعه سخت‌افزاری و یک نوع حافظه برای ذخیره‌سازی موقت داده‌های کامپیوتر است که درلحظه از آن استفاده می‌کنید.

علت نیاز به رم، تفاوت سرعت cpu (واحد پردازش مرکزی) و هارد (هارددیسک یک وظیفه اصلی دارد که حفظ دائمی اطلاعات است) می‌باشد، چرا که رم می‌تواند سرعت خود را با cpu هماهنگ کند، اما هارد این قابلیت را ندارد. بنابراین برای برای بالا بردن سرعت پردازش cpu وجود رم ضروری است.

تراشه‌های موجود در رم، دارای سلول‌هایی است که دیتا را به صورت موقت نگه می‌دارد و این سلول‌ها تعداد محدودی هستند. حافظه رم در واقع میزان همین سلول‌هاست. امروزه مقدار حافظه RAM با گیگابایت بیان می‌شود.

آشنایی با انواع رم کامپیوتر و لپتاپ

انواع رم را باید به سه دسته SRAM , DRAM , SDRAM تقسیم کرد.

  • DRAM: نوع داینامیک - (dynamic random access memory)
  • SRAM: نوع استاتیک - (static random access memory)
  • SDRAM: (مخفف synchronous dynamic ram)

در این مطلب SDRAM ها که در حافظه کامپیوترها از آن استفاده می‌شود را توضیح می‌دهیم. در این حافظه پردازنده می‌تواند دستورالعمل‌ها را به صورت موازی (همزمان) پردازش کند که خود به دو دسته تقسیم می‌شوند :

    • SDR SDRAM (مخفف single data rate synchronous dynamic ram )
    • DDR SDRAM (مخفف double data rate synchronous dynamic ram )

نوع Ddr sdram مانند sdr sdram کار می‌کند با این تفاوت که سرعت آن ۲ برابر بیشتر است و توان پردازش 2 دستورالعمل و نوشتن به صورت همزمان را دارد.

بیشتر بدانید: رایج ترین دلایل افت سرعت در لپ تاپ و راه حل آنها

معرفی انواع DDR SDRAM ها و ویژگی‌هایشان

DDR مخفف double data rate است. تکنولوژی DDR تاثیر زیادی در صنعت کامپیوتر گذاشته و سرعت لپ تاپ، کامپیوتر و گوشی‌های ما را دوچندان کرده است.

DDR نسل‌های مختلفی دارد؛ ... DDR 1 .DDR2 . DDR3 . DDR4

هر چه عدد بزرگ‌تر می‌شود در مقایسه با نسل قبلی سرعت بیشتری دارد، برق کمتری مصرف می‌کند و زمان تاخیر را کمتر کرده است.

به‌طور کلی تفاوت اصلی در ظاهر بین رم‌های ddr محل شکاف بین پین‌ها است. فاصله بین شکاف در DDR و DDR2 خیلی کم است و تقریبا می‌توان گفت به هم نزدیکند، اما فاصله این شکاف در رم‌های DDR2, DDR3, DDR4 زیاد است و تفاوت این رم‌ها را به سادگی می‌توان تشخیص داد .

جدول تفاوت بین رم‌های ddr

رم ضریب داخلی ضریب داده ضریب انتقال ولتاژ
SDRAM 166-100 166-100 0.8-1.3 3.3
DDR 200-133 400-266 2.1-3.2 2.5/2.6
DDR2 200-133 800-533 4.2-6.4 1.8
DDR3 200-133 1600-1066 8.5-14.9 1.35/1.5
DDR4 200-133 3200-2133 17-21.3 1.2

همانطور که می‌بینید هر چه رم جدیدتر می‌شود ضریب همه مولفه‌ها جز ولتاژ، بیشتر و قوی‌تر می‌شود. اما چرا ولتاژ کم می‌شود؟

علت کم شدن ولتاژ، کم شدن فرکانس داخلی چیپ‌های ماژول رم است. این خاصیت DDR هاست که با فرکانس داخلی کمتر، همان فرکانس کاری را بسازد که ولتاژ کمتر فشار پایین‌تری رو پردازنده به دنبال دارد.

رم‌های ddr - خرید رم لپتاپ یا کامپیوتر

در این تصویر به‌ترتیب از بالا: رم‌های اولی و دومی DDR2 = PC2 و سومی DDR3 = PC3 و چهارمی DDR4 = PC4 است.

  • DDR: در کامپیوترهای سال 2002 میلادی مورد استفاده قرار گرفت
  • DDR2: از واسط سال 2002 میلادی معرفی شد و در کامپیوترها استفاده شد. تعداد پین‌های این مدل به ترتیب 200 و 240 است و امروزه دیگر از این نسل استفاده نمی‌شود .
  • DDR3: از سال 2007 میلادی مورد استفاده قرار گرفته و بیشترین میزان نفوذ را داشته است .
  • DDR4: در سال 2014 میلادی معرفی شد و تا به حال سریعترین استاندارد این خانواده است و ولتاژ آن بازهم نسبت به نسل‌های قبل کاهش یافته است.

نکات ضروری قبل از خرید رم لپتاپ یا کامپیوتر

پیش از اینکه برای ارتقا RAM لپتاپ یا کامپیوتر اقدام کنید، قدرت CPU دستگاه خود را بسنجید. در صورتی که از قدرت پردازنده خود خیالتان راحت است، می‌توانید رم را ارتقا دهید. همچنین برای اینکه بهتر بدانید کدام مدل رم را استفاده کنید حتما به اسلات‌های روی مادربرد هم توجه کنید.

در نهایت مهم‌ترین عامل که در خرید رم باید به آن توجه شود، ظرفیت رم است. رایج‌ترین ظرفیت‌ها بین 8 تا 32 گیگابایت است. می‌توان گفت برای رم‌های امروزی ظرفیت 16 گیگابایت مناسب است.

پیشنهاد می‌کنیم پنج روش تضمینی برای افزایش سرعت کامپیوتر و لپ تاپ را نیز در کلیک بخوانید.

ارسال نظر