رم مجازی چیست و چطور کار می‌کند؟

امروزه اصطلاحات زیادی همچون Virtual RAM یا RAM Expansion به گوش می‌خورد. حال سوالی که پیش می‌آید این است که رم مجازی چیست و این تکنولوژی چه کاربردی در گوشی‌های هوشمند دارد؟ 

رم مجازی چیست و چطور کار می‌کند؟

یکی از قطعات سخت‌افزار مهم مورد استفاده در تمام گوشی‌های هوشمند امروزی حافظه رم است. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی روز دنیا این حافظه نیز با پیشرفت‌هایی همراه شده است.

یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های حاصل شده در این قطعه سخت‌افزاری امکان گسترش آنها است. اما این ویژگی تنها در برخی گوشی‌های هوشمند موجود در بازار بکار رفته است.

البته کمپانی‌ها به منظور نامگذاری این تکنولوژی از یک عناوین مختلفی استفاده می‌کنند. برای مثال ریلمی این ویژگی را با نام "Dynamic RAM Expansion" نامیده و یک کمپانی مثل ویوو ترجیح می‌دهد از آن به عنوان "Virtual RAM" یاد کند. اما این فناوری چه تغییراتی در عملکرد حافظه رم ایجاد می‌کند؟ در ادامه ما به تعریف این موضوع می‌پردازیم.

رم مجازی چیست

رم مجازی چیست و چه کاربردی دارد؟

برای درک هرچه بهتر این قابلیت بهتر است ابتدا به تعریف رم بپردازیم. اصطلاح "RAM" در واقع مخفف جمله "Random Access Memory" به معنی حافظه دسترسی تصادفی بوده و می‌توان گفت یک محل ذخیره‌سازی اطلاعات موقت به حساب می‌آید.

سرعت انتقال اطلاعات در این حافظه بسیار بالاتر از هر حافظه دیگری بوده و پردازش برنامه‌های درحال اجرا برعهده آن است.

برای مثال وقتی شما یک یا چند برنامه را در گوشی خود اجرا می‌کنید، فایل‌های مورد نیاز برنامه‌های اجراشده به جهت پردازش از حافظه دائمی (RAM) به حافظه موقت (RAM) منتقل می‌شوند.

حال چه تعریفی برای رم مجازی وجود دارد؟ این قابلیت در حقیقت بخشی از حافظه ذخیره‌سازی دستگاه (ROM) را به جهت انتقال برخی برنامه‌ها به آن در حالت آماده به اجرا برای خود رزرو می‌کند.

برای مثال اگر یک گوشی از ۶ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه رام بهره ببرد، در صورت استفاده از قابلیت رم مجازی شما می‌توانید تا ۵ گیگابایت به میزان رم خود اضافه کنید. بنابراین با فعالسازی این ویژگی میزان رم گوشی به ۱۱ گیگابایت افزایش یافته و حافظه رام دستگاه به ۱۲۳ گیگابایت کاهش می‌یابد.

رم مجازی چطور کار می‌کند؟

درحال حاضر شما می‌توانید از طریق این تکنولوژی حافظه رم گوشی‌های دارای این قابلیت را از ۱ تا ۷ گیگابایت افزایش دهید. حال این ویژگی چگونه میزان رم را افزایش می‌دهد؟

برای مثال تصور کنید شما ۱۰ برنامه اجرا شده روی حافظه رم خود دارید و حافظه دستگاه بطور کامل پر شده است. گوشی شما برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل پردازشی یا کند شدن اقدام به بستن آنها می‌کند.

در واقع استفاده از فناوری جدید از این مشکل را برطرف می‌کند. بدین صورت حافظه مجازی با اولویت‌بندی اپلیکیشن‌های اجرا شده برنامه‌هایی را که نیازی به پردازش لحظه‌ای رم ندارند از آن خارج کرده و به حافظه رام رزرو شده منتقل کرده تا از اشغال شدن بی‌دلیل رم جلوگیری شود.

همانند فناوری 5G، قابلیت Virtual RAM بزودی در تمام گوشی‌های هوشمند جای خود را باز خواهد کرد. برای یکی از محصولاتی که قرار است بزودی از آن رونمایی شود و از حافظه رم مجازی بهره می‌برد راگ فون ۵اس است.

آیا تابحال از این تکنولوژی استفاده کرده‌اید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را پیرامون این ویژگی کاربردی با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر