چین در تولید قوی ترین ابررایانه های جهان می تازد!

رسانه کلیک - قوی ترین ابررایانه های جهان در چین تولید می شود. این کشور دارای بیشترین ابرکامپیوتر در مقایسه با دیگر کشورهای جهان است.

چین در تولید قوی ترین ابررایانه های جهان می تازد!

کشور آمریکا در گذشته نه چندان دور از قوی ترین کامپیوتر جهان، Summit رونمایی کرد. این ابررایانه از پردازنده های توسعه یافته توسط IBM بهره می برد.

در این ابرکامپیوتر شاهد استفاده از 9216 پردازنده IBM به همراه 27648 تراشه گرافیکی شرکت انویدیا هستیم. ابعاد این دستگاه برابر با دو زمین تنیس است. از این ابررایانه در تحقیقاتی همانند شبیه سازی وقایع طبیعی پیچیده مانند دینامیک مولکولی و زمین لرزه های ایجاد شده توسط گوشته زمین استفاده می شود.

دومین ابرکامپیوتر قدرتمند دنیا TaihuLight نام دارد که قدرت آن به 93 ترافلاپ می رسد و در کشور چین مورد استفاده قرار می گیرد. در مقام سوم شاهد حضور Sierra هستیم که برای تحقیقات هسته ای در ایالت کالیفرنیا مورد استفاده قرار می گیرد. قدرت این ابررایانه برابر با 71.6 ترافلاپ است.

ابرکامپیوترها موارد استفاده زیادی دارند و نشان دهنده قدرت کشورهای مختلف هستند با این حال ساخت آن ها هزینه بالایی دارد. دولت آمریکا برای تولید Summit و Sierra نزدیک به 325 میلیون دلار هزینه کرده است ( Summit قوی تری ابرکامپیوتر جهان را بهتر بشناسید؛ فعالیت آتشین بیش از 202 هزار هسته پردازنده ).

در حالی که قوی ترین ابررایانه دنیا در آمریکا حضور دارد، کشور چین در زمینه تولید قوی ترین ابررایانه های جهان موقعیت بالاتری دارد. چین بیشترین تعداد ابرکامپیوتر در دنیا را دارد.

به تازگی لیست 500 ابررایانه قدرتمند در جهان بروزرسانی شده است. بر اساس این لیست در حال حاضر کشور آمریکا دارای 124 ابرکامپیوتر است که مقایسه با نوامبر سال گذشته کمتر شده است.

این لیست به افزایش ابررایانه ها در کشور چین اشاره می کند. این کشور در نوامبر 2017 دارای 201 ابرکامپیوتر بود با این حال هم اکنون در چین 206 ابررایانه مشغول به فعالیت هستند.

در اکثر این دستگاه ها از پردازنده های مخصوصی استفاده می شود با این حال اینتل تلاش می کند قدرت پردازنده های خود را افزایش دهد.

ارسال نظر