مقایسه پردازنده های Sapphire Rapids اینتل با Thread ripper 3990X شرکت AMD

در چند سال گذشته، رقابت سنگینی در بین دو غول ساخت پردازنده جهان یعنی اینتل و AMD به وجود آمده است؛ در ادامه توجه شما را به مقایسه پردازنده های Sapphire Rapids اینتل با Thread ripper 3990X شرکت AMD جلب می نمائیم.

مقایسه پردازنده های Sapphire Rapids اینتل با Thread ripper 3990X شرکت AMD

مقایسه پردازنده های Sapphire Rapids اینتل با Thread ripper 3990X شرکت AMD

در پنج سال گذشته، خانواده Thread ripper شرکت AMD چه از نظر قیمت و چه عملکرد، برتری محسوسی نسبت به پردازنده‌های Xeon اینتل داشته اند. این در حالیست که سری پردازنده های رایزن همواره به عنوان یک رقیب سرسخت برای اینتل مطرح بوده اند اما به نظر می رسد ورق برگشته است. در سال جاری پردازنده های ALder Lake اینتل گوی سبقت را از رقیب قدیمی خود ربوده اند و عملکرد بهتری نسبت به پردازنده های AMD ارائه کرده اند. اینتل امیدوار است این موفقیت را در ساخت سرورهای قدرتمند با پلتفرم Sapphire Rapids تکرار کند. در بررسی هایی که انجام شده ظاهراً Sapphire Rapids با 56 هسته قادر است بر پردازنده 64 هسته ای رایزن AMD غلبه کند.

Thread ripper 3990X بر اساس معماری Zen 2 AMD ساخته شده است، به این معنی که 15 درصد بهبودی که در توان عملیاتی بر اساس Zen 3 بدست می آورد را از دست داده است. در این شرایط به نظر می رسد که Xeon 8470 Platinum مورد بحث دارای حداکثر کلاک توربو 3.8 گیگاهرتز باشد، اما این موضوع می تواند به دلیل شرایط تستی و آزمایشگاهی ساخت آن باشد و وقتی به تولید انبوه برسد، خطاها و سرعت آن اصلاح خواهد شد.

عملکرد AMD در بنچمارک CB20 خیره کننده بود و اگر به اعداد اورکلاک شده نگاه کنید متوجه خواهید شد.

اما در بنچمارک V-Ray جالب است ببینید Sapphire Rapids توانست Thread ripper 3990X را با تنها 56 هسته در مقایسه با 64 هسته AMD پشت سر بگذارد. 15 درصدکسری تعداد هسته امری ساده و قابل چشم پوشی نیست اما پردازنده قدرتمند جدید اینتل توانست با 15 هسته کمتر، قدرت بیشتری از همتای AMD خود با 64 هسته به نمایش بگذارد. حرکت جدید اینتل احتمالاً با پاسخ AMD در ساخت پرازنده های 96 هسته ای نسل Zen 4 همراه خواهد بود. افزایش تعداد هسته‌ها برای بالاتر قرار دادن قدرت پردازنده، این شانس را به AMD می دهد تا همچنان به عنوان شرکتی که سهم بازار کمتری نسبت به اینتل دارد، در بازار تولید پردازنده ها باقی بماند.

نکته دیگری که باید در مورد تراشه ای مانند Sapphire Rapids به خاطر بسپارید این است که پهنای باند حافظه آن بسیار بیشتر از Ryzen Threadripper 3990X است. پردازنده مرکزی ایستگاه کاری AMD به چهار کانال DDR4 محدود شده است، در حالی که Sapphire Rapids دارای هشت کانال DDR5 است.

شما طرفدار پردازنده های کدام شرکت هستید؟ اینتل یا AMD ؟

ارسال نظر