کاهش قیمت هاردهای HDD تا یک پنجم به لطف فناوری جدید

روش جدیدی در ساخت حافظه‌های HDD ابداع شده است که می‌تواند علاوه بر افزایش ظرفیت قیمت آن‌ها را نیز به شدت کاهش دهد.

کاهش قیمت هاردهای HDD تا یک پنجم به لطف فناوری جدید

با وجود اینکه بسیاری از کاربران کامپیوتر‌های شخصی و گیمر‌ها به سمت استفاده از حافظه‌های SSD پر سرعت رفته اند با این حال باز هم حافظه‌های دیسکی با ظرفیت بیشتر و قیمت ارزان‌تر به بازار عرضه می‌شود. اخیراً یک شرکت تولیدکننده این نوع حافظه‌ها روش جدیدی را برای ساخت آن ابداع کرده است که می‌تواند در نوع خود برای تولید دیسک‌های نوری و ذخیره سازی گام بزرگی محسوب شود.

شرکت Folio Photonics با هدف کاهش قیمت این نوع حافظه‌ها روش جدیدی را معرفی کرده است که می‌تواند ظرفیت آن‌ها را نیز افزایش دهد. این شرکت مدعی شد با استفاده از تکنیک‌های ابداعی و مواد جدید می‌توان حافظه‌های ذخیره سازی با قیمت هر یک ترابایت تنها ۵ دلار تولید کرد.

این در حالی است که در حافظه‌های کنونی برای هر یک ترابایت حدود ۲۵ دلار پرداخت می‌شود. در دیسک‌های جدید قابلیت خواندن و نوشتن چند لایه پویا وجود دارد که پیش از این برای تولید تجاری مناسب نبوده است. اما شرکت Folio Photonics توانست از طریق پتنت اکستروژن پلیمری و همچنین تولید مبتنی بر فیلم و بخش‌های پیکاپ نوری سفارشی از این روش با هزینه کمتر استفاده کند. در حال حاضر هر دیسک گنجایش سه لایه نوری در هر طرف دیسک را دارا است. اما Folio توانسته است این عدد را به ۱۶ لایه فیلم افزایش دهد و قصد دارد همچنان به آن اضافه کند.

به گفته Folio مصرف انرژی در دیسک‌های جدید نسبت به نوع قبلی کمتر است. همچنین این دیسک‌های جدید مقاومت بیشتری در مقابل پالس‌های الکترومغناطیسی دارند. شرکت Folio عرضه تجاری این دیسک‌های جدید را از سال ۲۰۲۴ آغاز خواهد کرد. طبق برنامه ریزی این شرکت محصول تولیدی شامل ۱۰ دیسک یک ترابایتی در مجموع حافظه ده ترابایتی خواهد بود که تنها با قیمت ۵۰ دلار به بازار عرضه می‌شود. در حالی‌که اکنون با این مبلغ تنها یک هارد ۲ ترابایتی می‌توان خریداری کرد.

ارسال نظر