سامسونگ در یک قدمی تولید پردازنده 7 نانومتری

رسانه کلیک - ظاهرا مهندسان سامسونگ روند توسعه پردازنده 7 نانومتری را به پایان رسانده اند و تنها یک قدم تا تولید انبوه آن فاصله دارند.

سامسونگ در یک قدمی تولید پردازنده 7 نانومتری

به نظر می رسد پروژه طراحی و توسعه پردازنده 7 نانومتری توسط سامسونگ به پایان رسیده و شرکت کره ای محبوب در حال آماده شدن برای تولید انبوه این قطعه سخت افزاری است. بر اساس گزارش Sedaily کار روی این مورد اواخر ماه مارس به پایان رسیده و مهندسان کره ای تمرکز خود را معطوف به توسعه پردازنده ۵ نانومتری کرده اند.

دیتابیس طراحی این چیپست ها توسط سامسونگ با برخی شرکای تجاری مانند کوالکام به اشتراک گذاشته شده است؛ به همین دلیل به نظر می رسد که اسنپدراگون 855 اولین پردازنده 7 نانومتری باشد که با تکنولوژی سامسونگ تولید و طراحی آن نیز اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده آغاز می شود.

بد نیست بدانید که پردازنده ۷ نانومتری دارای سرعت بیشتر و همچنین مصرف پایین تری نسبت به نسل پیشین خود است.

طبق شایعاتی که از برخی منابع خبری به گوش می رسد، چیپست اسنپدراگون 855 به نسل پنجم شبکه ارتباطات مخابراتی مجهز است و در کنار آن، از 40 درصد سرعت بیشتر برخوردار بوده و مصرف باتری آن نیز 35 درصد پایین آمده است. به نظر می رسد که گلکسی S10 اولین اسمارت فون مجهز به این پردازنده باشد ( گلکسی S10 اولین گوشی هوشمند جهان با پردازنده 7 نانومتری ).

کهکشانی جدید سامسونگ، یعنی گلکسی اس 9 از پردازنده اسنپدراگون 845 یا Exynos 9810 بهره می برد که هر دو بر اساس تکنولوژی 10 نانومتری سامسونگ تولید شده اند ( هر آنچه باید درباره سامسونگ گلکسی اس 9 بدانید ).

زمانی که صحبت از نانومتر به میان می آید، منظور فواصل میان Node های چیپست است. به هر مقداری که آنها به هم نزدیکتر باشند، شاهد پردازنده متراکم تر و سرعت بیشتری هستیم. در کنار آن نیز توان کمتری از باتری برای انجام عملیات گرفته می شود. پردازنده های کوچک تر به طراحان کمک می کند تا باتری های بزرگ تری را برای گوشی ها در نظر بگیرند.

به صورت معمول تولید پردازنده ۷ نانومتری بسیار سخت تر و پرهزینه تر از گزینه های دیگر است. با این وجود، سامسونگ سرمایه گذاری زیادی در این بخش کرده تا روند ساخت آنها با سرعت بیشتری پیگیری شود.

در پروژه طراحی چیپست ۷ نانومتری سامسونگ از تکنولوژی خاصی به نام Extreme Ultra Violet استفاده شده است. وبسایت Sedaily پیش بینی کرده که یک دستگاه EUV حدود 187 میلیون دلار هزینه در بر دارد و برای استفاده از آن نیز مهارت های فوق العاده زیادی نیاز است. البته وجود این فناوری برای تولید پردازنده 7 نانومتری حتمی نیست.

بد نیست بدانید که TSMC و GlobalFoundries که به عنوان رقبای سامسونگ به حساب می آیند، از تکنولوژی غوطه وری برای ساخت چیپست ها استفاده می کنند. اما سرمایه گذاری در زمینه EUV را می توان یکی از حرکات هوشمندانه سامسونگ به حساب آورد، چرا که به طراحان اجازه می دهد تا حد امکان، سایز و ابعاد چیپست ها را کاهش دهند.

از آنجا که تمامی تولید کنندگان کم کم به استفاده از پردازنده 7 نانومتری روی خواهند آورد، وجود این تکنولوژی امری حیاتی به نظر می رسد.

ارسال نظر