کدام سرور برای اپلیکیشن مناسب است؟

اگر تازه به فکر توسعه یک اپلیکیشن افتاده اید و یا در میانه راه به فکر تهیه یک سرور افتاده اید، احتمالاً به این فکر کرده اید که کدام سرور برای اپلیکیشن شما مناسب است؟ در ادامه توجه شما را به ادامه مطلب و بررسی سرور مناسب برای اپلیکیشن شما جلب می نمائیم.

کدام سرور برای اپلیکیشن مناسب است؟

کدام سرور برای اپلیکیشن مناسب است؟

امروزه می توان تصور کرد که هر سروری که در بازار وجود دارد، با توجه به تنوع لایه هایی که در آن بکار رفته، قابلیت میزبانی از اپلیکیشن ها را هم دارد اما ترجیح دولوپرها استفاده از سرورهای اختصاصی اپلیکیشن است که برای اجرای اپلیکیشن ها کانفیگ شده اند.

لیست سرورهای مختص اپلیکیشن موجود در بازار امروز بسیار طولانی است. تعدادی از محبوب ترین سرورهای کاربردی تجاری جاوا محور عبارتند از:

سرور BEA WebLogic
IBM WebSphere Application Server
سرور برنامه Oracle9i
سرور ماکرومدیا JRun
سرور برنامه iPlanet

سرور رایگان برای میزبانی اپلیکیشن

از جمله محبوب ترین سرورهای رایگان اپلیکیشن عبارتند از:

سرور Orion
سرور Lutris Enhydra
رزین کوچو
سرور JBoss

بسیاری از این سرورهای اپلیکیشن یا به طور کامل یا به طور جزئی با Java 2 Enterprise Edition سازگار هستند. البته، هر سرور به یک پیکربندی متفاوت نیاز دارد. به عنوان مثال، BEA WebLogic از یک فایل پیکربندی مرکزی استفاده می‌کند که خوب یا بد، تمام پارامترهای پیکربندی را در یک مکان ساده قرار می‌دهد. از سوی دیگر، پیکربندی سروری مانند Orion Server می‌تواند تجربه‌ای دردناک باشد، زیرا شما را ملزم می‌کند که چندین فایل پیکربندی را تهیه کرده و با آن‌ها سروکار داشته باشید. البته در سالهای اخیر، برخی از فروشندگان سرور شروع به پیروی از استانداردهای تعیین شده توسط Sun Microsystems در سرورها کرده اند و همه اطلاعات پیکربندی را در فایل های web.xml موجود در زیر شاخه WEB-INF یک برنامه وب ذخیره می کنند.

بسیاری از این سرورهای کاربردی، از جمله BEA WebLogic و Orion Application Server، به طور کامل سازگار با جاوا هستند. این اتفاق درک معماری اپلیکیشن و سرور را نسبتاً ساده می‌کند چرا که در نهایت، همه چیز فقط به کلاس‌فایل‌های جاوا خلاصه می‌شود، یا به طور آزاد در دایرکتوری‌ها قرار داده شده‌اند یا در فایل‌های jar جفت شده‌اند.

این محصولات به کجا می روند؟
با توجه به اینکه بازار اپلیکیشن بسیار شلوغ شده است، سوال اصلی این است که کدام سرور برای اپ ما بهتر است؟

بازار سرورهای اپلیکیشن اخیراً با ادغام هایی که در آنها صورت گرفته، جالب تر شده است. برای مثال سرور JRun را در نظر بگیرید. این سرور به عنوان یک موتور صفحات/سرورلت جاواسرور شروع به کار کرد و سپس به یک سرور اپلیکیشن کامل زیر شاخه Allaire تبدیل شد. اکنون در Macromedia به رشد خود ادامه می دهد. نمونه های دیگری از این نوع رشد وجود دارد، مانند قرارداد مجوز سرور Orion در Oracle9i.

معیار شما برای خرید سرور اپلیکیشن چیست؟

مردم قبل از نهایی کردن تصمیمات خرید خود، زمان، پول و تلاش زیادی را صرف ارزیابی سرورهای اپلیکیشن می کنند. این قابل درک است، با توجه به اهمیت سرورهای برنامه در اجرای درست اپلیکیشن ها، این روزها آنها تقریباً به اندازه پایگاه های داده مهم هستند.

بنابراین در خرید سرور اپلیکیشن سعی کنید پاسخ درستی به سوالات زیر بدهید:

اپلیکیشن شما با چه زبانی نوشته شده است ؟
شرکت شما چگونه تصمیم گرفت از کدام محصول استفاده کند؟
نظر شما در مورد محصول انتخاب شده چیست؟
کدام محصول مورد علاقه شخصی شماست؟
نظر شما در مورد محصولات قوی و رایگان مختلف مانند JBoss، Orion، Enhydra، Resin و غیره چیست؟ و اگر آنها چنین محصولات قوی هستند، چگونه کسی می تواند پرداخت ده ها هزار دلار برای محصولات تجاری مشابه را توجیه کند؟
آیا فکر می کنید BEA WebLogic به رهبری این فضا در عرصه تجاری ادامه خواهد داد؟

ارسال نظر