آذری جهرمی: آینده اقتصادی ایران وابسته به حوزه فناوری است

رسانه کلیک - مراسم آیین اختتامیه پروژه تاریخ شفاهی صبح امروز در وزارت ارتباطات و با حضور وزیر ارتباطات و مسئولان پیشین حوزه ارتباطات کشور برگزار شد.

آذری جهرمی: آینده اقتصادی ایران وابسته به حوزه فناوری است

وزارت ارتباطات از دو سال قبل برای انتقال تجربیات مسئولان پیشین وزارت ارتباطات، تدوین تاریخ شفاهی را آغاز کرد. مجموعه ویدیوهایی که با حضور مدیران قبلی حوزه ارتباطات کشور تصویربرداری شد. در این ویدیوها آن‌ها تاریخ حضور خود در این وزارتخانه را به زبانی ساده برای مخاطب روایت می‌کنند. وزیر ارتباطات قبلا اعلام کرده بود که تاریخ شفاهی این وزارتخانه با ارتباط بی واسطه با پیشکسوتان تهیه و تدوین می شود و به مستندات قابل استفاده تبدیل خواهد شد.

محمدجواد آذری جهرمی در این مراسم گفت: «تاریخ شفاهی برای بزرگداشت تلاش ها و زحمات پیشینیان آغاز شده است. اگر تا یک سال و نیم آینده در وزارتخانه بودیم خودمان این کار را ادامه می دهیم و امیدواریم در دولت بعدی نیز این فرآیند ادامه داشته باشد.»

او با اشاره به این نکته که اکنون در نقطه عطف تحول دیجیتال در ایران و دنیا هستیم افزود: «فشارهای بین المللی روزبه‌روز بر ما بیشتر می شود. آمریکا شعار خود را فشار حداکثری نامگذاری کرده است. تعداد زیادی از جوانانی که در کشور داریم چشم امیدشان به ساختن کشور و ایجاد اشتغال در این زمینه است. اتفاقا فشار حداکثری آمریکا هم برای ناامید کردن همین جوانان است.»

وزیر جوان با اشاره به اتفاقات ماه های اخیر تاکید کرد: «ما در این بخش باید از جوانان حفاظت کنیم. دو هفته اینترنت قطع شد، من و وزارتخانه هیچ کجای این تصمیم گیری نبودیم اما ناسزایش را شنیدیم. ماهواره در مدار قرار نگرفت باز هم فحش را ما خوردیم. برای یک و نیم سال آینده که وضعیت کشور با وجود انتخابات ممکن است به سمت ناپایداری برود، نباید زمان را از دست بدهیم. تمرکز ما روی دو سه پروژه مهم خواهد بود که به نتیجه رسیدن آنها مستلزم این است که مسئولان با تجربه گذشته به ما کمک کنند تا هم افزایی جدی در این حوزه شکل بگیرد.»

به اعتقاد او ممکن است در نگاه پیشرفت و توسعه ارتباطات بین مدیران مختلف دیدگاه های متفاوتی وجود داشته باشد و اضافه کرد: «اختلاف نظر در حل مسایل طبیعی است اما یک اصل همیشه در حوزه فناوری اطلاعات حاکم بوده که آن تلاش برای پیشرفت است. من به عنوان جوانی که وارد عرصه سیاست شده است، هیچوقت تلاش نکردم یک نقیصه و اشکال بزرگ که در جامعه ما حاکم است را انجام بدهم. این که نفرات جدید تا مدت ها نفرات قبلی را تخریب می کنند و دستاوردها را زیر سوال می برند.

فکر نمی کنم در این دو و نیم سال تلاش کرده باشم که در افکار عمومی مردم، حتی جلساتی که خودمانی تر است دیگران را برای اثبات خودمان زیر سوال ببریم. ما تصمیم گرفتیم شیوه جدیدی را پیش بگیریم و بگوییم همه کسانی که در این ۴۰ سال تلاش کردند، خدمت به مردم است. بزرگداشت یک مجموعه بزرگداشت خود ماست و این که نمادی از اقدامات این افراد بسازیم باعث بزرگ شدن خودمان می شود. تاریخ شفاهی نشان می دهد که نظام اسلامی تا الان چه خدماتی ارایه داده، ضمن این‌که تقدیری از افرادی کنیم که وزارت ارتباطات را ساختند. ما باید بدانیم بزرگداشت بزرگان، خودمان را بزرگ می کند. این که در افکار عمومی همیشه به افراد پیشین حمله کنیم باعث می شود آیندگان به ما نیز حمله کنند. دیدگاه دیگر ما این بود که گام دوم انقلاب شروع شده و نسل اول، دوم و سوم در حال واگذاری مسئولیتها به نسل چهارم است. خیلی از گزارش هایی که به دستم می رسید برای من تازگی داشت و درس هایی داشت از دشواری هایی که در کشور رخ داده است.»

جهرمی اشاره کرد: «ما شرایط جنگ را ندیده ایم و امیدواریم هیچوقت تجربه نکنیم. اما سیلی که در گیلان رخ داد، نشان داد اگر ارتباط وصل نباشد نمی توانند نیازشان را به گوش کسی برسانند. در شرایط جنگ یکی از مهم ترین موضوعاتی که کمک کرده همین حفظ ارتباطات است.»

وی با بیان اینکه عده ای از دشمنان ایران می گویند در این ۴۰ سال هیچ اتفاقی رخ نداده است، اظهارداشت: «ما از صفر به دانش فضایی رسیده ایم. دانش فضایی در دولت قبل پایه گذاری شده و از ماهواره های کوچک و همکاری های بین المللی آغاز کردند. ظاهر ماجرا این است که ماهواره در مدار قرار نگرفت اما ما در مسیر پیشرفت علم قرار داریم. امروز ۷۰ درصد تجهیزات مورد نیاز برای شبکه ثابت را می توانیم در داخل کشور بسازیم. سرعت اینترنت ثابت ما خوب نیست و این نشان می دهد که می توان در این زمینه سرمایه گذاری کرد و با تولیدات داخلی، سرعت اینترنت ثابت را به کیفیت لازم رساند.»

وی با بیان اینکه آینده اقتصادی ایران وابسته به حوزه فناوری شده است، اضافه کرد: «همین مساله، اهمیت این موضوع را بیشتر کرده است. ما می خواهیم تلاشی را آغاز کنیم. اما آیا تلاش و حرکت بدون استفاده از تجربیات و پشتوانه بزرگان سابق امکان پذیر است؟ بعید می دانم. درست است که ما ساختار وزارتخانه را جوان کردیم اما هر کدام از مسئولانی که علاقمند بودند در کنار ما ماندند و کارها را پیش بردند.»

300 ساعت فیلمبرداری

«سید جمال هادیان زواره» دبیر این جشنواره در توضیح در رابطه با این جشنواره گفت: «۴۲ نفر از مسئولان پیشین حوزه ارتباطات طی ۲۹۴ ساعت، مقابل دوربین تاریخ شفاهی قرار گرفتند و به انتقال تجربیات خود مشغول شدند. پیش بینی ما این است که حاصل نزدیک به ۳۰۰ ساعت فیلمبرداری و یک و نیم سال تلاش، ۲۵ مستند تلویزیونی و ۱۲ مجلد کتاب است. ارتباطات قبل از انقلاب اسلامی و ارتباطات در دوران دفاع مقدس دو مستندی است که اکنون از این مجموعه به پایان رسیده و دو مستند دیگر نیز در انتهای راه قرار دارد. اولین مجلد تاریخ شفاهی با عنوان موبایل در ایران به پایان رسیده و در سال ۹۹ وارد بازار کتاب می شود. امروز اختتامیه فاز اول تاریخ شفاهی را برگزار می کنیم اما تاریخ شفاهی اصلا پایان پذیر نیست. از نیمه سال آینده تاریخ شفاهی را با وزیر ارتباطات و معاونان وی ادامه خواهیم داد. تاریخ شفاهی بیان خاطرات نیست. بلکه مدیریت دانش و تجربیات ظریف مدیریتی است و زمانی که مکتوب شود، می توانند از تجربیات استفاده کنند.»

«برات قنبری» معاونت فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات در سال های گذشته گفت: «این نشست در تیرماه سال ۹۶ و در اولین ملاقاتی که مهندس جهرمی با خانواده شهید قندی داشتند در همان جلسه پیشنهاد تدوین تاریخ شفاهی را دادند. در هر دوره ای در وزارت ارتباطات اثر ماندگاری به جا مانده و ما تنها بخشی بودیم که همیشه در حال تکامل و خوداتکایی بودیم. همین مساله منجر به حسادت می شد. سال ۶۹ متوجه تحول جدیدی به عنوان موبایل و دیتا شدیم. در برنامه سوم توسعه بود که ما تصمیم گرفتیم وزارت ارتباطات وزارتخانه ای متکی بر منابع داخلی خود باشد. برنامه سوم اولین برنامه ای بود که با اصلاح ساختار اقتصادی ما را به اینجا رساند که با توسعه موبایل به هدف خودمان برسیم. از برنامه سوم توسعه به بعد، سازمان فناوری اطلاعات نیز به سرمایه گذاری های ما اضافه شد. بخش ارتباطات توان زیادی دارد و از زمانی که همگرایی وزارت ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات شکل گرفته است می توان به کسب سهم ۱۰ درصدی از اقتصاد دیجیتال امیدوار بود. ما می توانیم آینده را با کمک توسعه ارتباطات بسازیم.»

ارسال نظر