مزبار مارکت پلیس صنعت پذیرایی

<p>رسانه کلیک - استارتاپ سفارش آنلاین فینگر فود و مزه «مزبار» رسما فعالیت خود را به عنوان مارکت پلیس آغاز کرد. این استارتاپ که حالا موفق به جذب سرمایه 3 میلیاردی شده، قصد دارد با راه‌اندازی مارکت پلیس، سهم قابل توجهی از بازار میلیارد دلاری فینگرفودها و آجیل و خشکبار را تصاحب کند.نشست خبری مزبار؛ پلتفرمی که در صنعت پذیرایی فعالیت می‌کند با حضور مدیران این مجموعه و اهالی رسانه برگزار شد. ایمان ضیایی بنیانگذار و مدیر عامل این مجموعه با اشاره به این موضوع که مزبارپلتفرمی است که از بهمن 96 بر پایه نیاز شخصی و با سرمایه‌گذاری شخصی شکل گرفته است. ضیایی می‌گوید: «بنا بر نیازی که جامعه ایرانی در دورهمی و مهمانی‌ها به آن نیاز داشت تصمیم گرفتیم وارد دنیای تدارک انواع فینگر فود شویم. شاید برای برگزاری یک دورهمی و مهمانی تایمی 24 ساعته و حتی گاها 48 ساعته نیاز افراد است. ما در مزبار تلاش کردیم این روند را به 4 ساعت تقلیل داده و یک منو با 1100 آیتم تدارک ببینیم.» به اعتقاد مدیر عامل مزبار این ایده سختی‌هایی همراه خود داشت و دلیوری در تایم دقیق یکی از چالش‌های این موضوع بود. ضیایی با ارائه آماری از اعداد و ارقام اضافه می‌کند: «در یک تحقیق به مارکت یک میلیارد دلاری در صنعت پذیرایی رسیدیم؛ در تهران هر فرد هفته‌ای ۳۰ هزارتومان هزینه پذیرایی دارد. بنا بر همین ارقام؛ به این نتیجه رسیدیم با همین ذات تجارت آنلاین می‌توانیم افراد را به صورت آفلاین دور هم جمع کنیم» مدیر عامل مزبار با تاکید بر اینکه مزبار در ابتدا با رشد خوبی مواجه بود به جهش ارزی سال 97 اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «با جهش ارز سال 97 به تغییراتی در سیستم فکر کردیم و سعی کردیم با استفاده از الگوهای خارجی؛ قدم در دنیا و بازار آجیل و خشکبار گذاشته و به مسیرمان ادامه دهیم. اما این بار فیلتر سیب‌اپ با توجه به این موضوع که بیشتر مشتریان ما را کاربران آی‌اواس تشکیل می‌دادند سد جدیدی در مسیرمان ایجاد کرد.» ضیایی می‌گوید مزبار از بهمن 96 تا سال 98 رشدی 10 هزار درصدی را تجربه کرده است. اما با اشاره به موضوع کرونا که گریبان بسیاری از استارتاپ ها در ایران و دنیا گرفت ادامه می‌دهد: «در ماجرای کرونا خسارت بسیار زیادی دیدیم؛ افت ۸۵ درصدی فروش را تجربه کردیم. با ورود به 99 کمی تا قسمتی اوضاع به منوال عادی بازگشت. در این میان امیر حسین بحرینی با سرمایه گذاری 3 میلیاردی به عنوان سرمایه گذار وارد مزبار شد. برنامه ما این است در ادامه و تا پایان 99 یک راند جذب سرمایه دیگر را نیز تجربه کنیم.» مدیر عامل مزبار با اشاره به این موضوع که مزبار از امروز مارکت پلیس شده ادامه می‌دهد: «مزبار مارکت پلیس صنعت پذیرایی شد. از امروز تمام بازیگران صنعت پذیرایی می‌توانند در تهران و البرز برای خدمات و محصولات، و سراسر ایران در سطح محصولات از مزبار استفاده کنند؛ افراد فعال در صنعت پذیرایی مانند قنادی، شیرینی فروشی، نظافت، پذیرایی و … می‌توانند ثبت‌نام کرده و خدمات ارائه کنند. برندهای آجیل و خشکبار در سراسر ایران، می‌توانند محصولات خود را برای مشتریان ارسال کنند. در حال حاضر وارد این حوزه شدیم و سعی داریم فعالیت خود را برون مرزی کنیم. » به گفته ضیایی پتانسیل بازار آجیل خشکبار یک میلیاردی دلاری در ایران برابر با صنعت پذیرایی در تهران است. به باور او نقطه عطف و قوت در فروشگاه های اینترنتی لجستیک است که شاکله تفکرات اجرایی در مزبار است. او در توضیح بیشتر این موضوع می‌گوید: «با شناخت صحیح از بازار و مشتریان و با بودجه منطقی و هدفمند توانستیم به مشتریان مناسب دسترسی داشته باشیم. به این اعتقاد داریم که یک کسب‌وکار آنلاین صرفا نباید آنلاین باشد؛ می‌توان بخشی از بیزیس آفلاین کار کرده و رشد کند. ما هم همین الگو را داریم و از کانال‌های آفلاین استفاده خواهیم کرد.» به گفته مدیر عامل مزبار در حال حاضر 18 نفر در بخش تولید و 9 نفر تیم اجرایی در مزبار مشغول فعالیت هستند. او می‌گوید با توجه به شرایط کرونا و ضربه‌های اقتصادی که در پی داشت مزبار تعدیل نیرویی را تجربه نکرده و صرفا تمدید قرارداد با برخی نیروهایی که در اسفند ماه قراردادشان به اتمام می‌رسید فاکتور گرفته شده است. طاها هاشمی مدیر بخش عملیات مزبار نیز در ادامه و در توضیح بیشتر مسیر حرکتی مزبار می‌گوید: «ورود به بازار مارکت پلیس برای ارائه سایر خدمات این حوزه بود؛ تفکر لجستیکی و انبارداری سنتی برای تجارت های چابک نظیر فروش آنلاین مواد غذایی منسوخ شده است و ما دنبال مدل جدیدی بودیم که آنرا اجرا کردیم.» او در خصوص حجم سفارش‌ها نیر اینگونه توضیح می‌دهد: «حجم سفارش‌ها متنوع است؛ یک بخش ۴۵۰ آیتمی داریم که باید تازه آماده شوند؛ در روزهای آخر هفته و تعطیلات حجم بالای سفارش‌ها سمت ما می‌آید. مشتریان ما بسیار به زمان رسیدن سفارش حساس هستند؛ در بازه ساعت ۴ بعدازظهر تا ۸ شب پنجشنبه‌ها یک فشار به اندازه کل هفته سمت ما می‌آید. تعدادی راننده ثابت داریم و برای مدیریت اضافه سفارش‌ها از ناوگان توزیع سایر سازمان‌ها که در آخر هفته فعالیتی ندارند استفاده می‌کنیم.» به گفته هاشمی میانگین سفارشات مزبار در ماه بین 800 تا 1200 سفارش است. او در خصوص آمار رضایتمندی مشتریان نیز اینگونه توضیح می‌دهد: «رضایتمندی ۹۸ درصدی در بسته بندی از سمت مشتریان را تجربه می‌کیم. 94 درصد از مشتریان از تحویل در زمان مناسب رضایت دارند و 96 درصد مشتریان مزبار نیز کیفیت مزبار را تایید می‌کنند.»</p>

مزبار مارکت پلیس صنعت پذیرایی

نشست خبری مزبار؛ پلتفرمی که در صنعت پذیرایی فعالیت می‌کند با حضور مدیران این مجموعه و اهالی رسانه برگزار شد.
ایمان ضیایی بنیانگذار و مدیر عامل این مجموعه با اشاره به این موضوع که مزبارپلتفرمی است که از بهمن 96 بر پایه نیاز شخصی و با سرمایه‌گذاری شخصی شکل گرفته است. ضیایی می‌گوید: «بنا بر نیازی که جامعه ایرانی در دورهمی و مهمانی‌ها به آن نیاز داشت تصمیم گرفتیم وارد دنیای تدارک انواع فینگر فود شویم. شاید برای برگزاری یک دورهمی و مهمانی تایمی 24 ساعته و حتی گاها 48 ساعته نیاز افراد است. ما در مزبار تلاش کردیم این روند را به 4 ساعت تقلیل داده و یک منو با 1100 آیتم تدارک ببینیم.»
به اعتقاد مدیر عامل مزبار این ایده سختی‌هایی همراه خود داشت و دلیوری در تایم دقیق یکی از چالش‌های این موضوع بود. ضیایی با ارائه آماری از اعداد و ارقام اضافه می‌کند: «در یک تحقیق به مارکت یک میلیارد دلاری در صنعت پذیرایی رسیدیم؛ در تهران هر فرد هفته‌ای ۳۰ هزارتومان هزینه پذیرایی دارد. بنا بر همین ارقام؛ به این نتیجه رسیدیم با همین ذات تجارت آنلاین می‌توانیم افراد را به صورت آفلاین دور هم جمع کنیم»
مدیر عامل مزبار با تاکید بر اینکه مزبار در ابتدا با رشد خوبی مواجه بود به جهش ارزی سال 97 اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «با جهش ارز سال 97 به تغییراتی در سیستم فکر کردیم و سعی کردیم با استفاده از الگوهای خارجی؛ قدم در دنیا و بازار آجیل و خشکبار گذاشته و به مسیرمان ادامه دهیم. اما این بار فیلتر سیب‌اپ با توجه به این موضوع که بیشتر مشتریان ما را کاربران آی‌اواس تشکیل می‌دادند سد جدیدی در مسیرمان ایجاد کرد.»
ضیایی می‌گوید مزبار از بهمن 96 تا سال 98 رشدی 10 هزار درصدی را تجربه کرده است. اما با اشاره به موضوع کرونا که گریبان بسیاری از استارتاپ ها در ایران و دنیا گرفت ادامه می‌دهد: «در ماجرای کرونا خسارت بسیار زیادی دیدیم؛ افت ۸۵ درصدی فروش را تجربه کردیم. با ورود به 99 کمی تا قسمتی اوضاع به منوال عادی بازگشت. در این میان امیر حسین بحرینی با سرمایه گذاری 3 میلیاردی به عنوان سرمایه گذار وارد مزبار شد. برنامه ما این است در ادامه و تا پایان 99 یک راند جذب سرمایه دیگر را نیز تجربه کنیم.»
مدیر عامل مزبار با اشاره به این موضوع که مزبار از امروز مارکت پلیس شده ادامه می‌دهد: «مزبار مارکت پلیس صنعت پذیرایی شد. از امروز تمام بازیگران صنعت پذیرایی می‌توانند در تهران و البرز برای خدمات و محصولات، و سراسر ایران در سطح محصولات از مزبار استفاده کنند؛ افراد فعال در صنعت پذیرایی مانند قنادی، شیرینی فروشی، نظافت، پذیرایی و … می‌توانند ثبت‌نام کرده و خدمات ارائه کنند. برندهای آجیل و خشکبار در سراسر ایران، می‌توانند محصولات خود را برای مشتریان ارسال کنند. در حال حاضر وارد این حوزه شدیم و سعی داریم فعالیت خود را برون مرزی کنیم. »
به گفته ضیایی پتانسیل بازار آجیل خشکبار یک میلیاردی دلاری در ایران برابر با صنعت پذیرایی در تهران است. به باور او نقطه عطف و قوت در فروشگاه های اینترنتی لجستیک است که شاکله تفکرات اجرایی در مزبار است. او در توضیح بیشتر این موضوع می‌گوید: «با شناخت صحیح از بازار و مشتریان و با بودجه منطقی و هدفمند توانستیم به مشتریان مناسب دسترسی داشته باشیم. به این اعتقاد داریم که یک کسب‌وکار آنلاین صرفا نباید آنلاین باشد؛ می‌توان بخشی از بیزیس آفلاین کار کرده و رشد کند. ما هم همین الگو را داریم و از کانال‌های آفلاین استفاده خواهیم کرد.»
به گفته مدیر عامل مزبار در حال حاضر 18 نفر در بخش تولید و 9 نفر تیم اجرایی در مزبار مشغول فعالیت هستند. او می‌گوید با توجه به شرایط کرونا و ضربه‌های اقتصادی که در پی داشت مزبار تعدیل نیرویی را تجربه نکرده و صرفا تمدید قرارداد با برخی نیروهایی که در اسفند ماه قراردادشان به اتمام می‌رسید فاکتور گرفته شده است.
طاها هاشمی مدیر بخش عملیات مزبار نیز در ادامه و در توضیح بیشتر مسیر حرکتی مزبار می‌گوید: «ورود به بازار مارکت پلیس برای ارائه سایر خدمات این حوزه بود؛ تفکر لجستیکی و انبارداری سنتی برای تجارت های چابک نظیر فروش آنلاین مواد غذایی منسوخ شده است و ما دنبال مدل جدیدی بودیم که آنرا اجرا کردیم.»
او در خصوص حجم سفارش‌ها نیر اینگونه توضیح می‌دهد: «حجم سفارش‌ها متنوع است؛ یک بخش ۴۵۰ آیتمی داریم که باید تازه آماده شوند؛ در روزهای آخر هفته و تعطیلات حجم بالای سفارش‌ها سمت ما می‌آید. مشتریان ما بسیار به زمان رسیدن سفارش حساس هستند؛ در بازه ساعت ۴ بعدازظهر تا ۸ شب پنجشنبه‌ها یک فشار به اندازه کل هفته سمت ما می‌آید. تعدادی راننده ثابت داریم و برای مدیریت اضافه سفارش‌ها از ناوگان توزیع سایر سازمان‌ها که در آخر هفته فعالیتی ندارند استفاده می‌کنیم.»
به گفته هاشمی میانگین سفارشات مزبار در ماه بین 800 تا 1200 سفارش است. او در خصوص آمار رضایتمندی مشتریان نیز اینگونه توضیح می‌دهد: «رضایتمندی ۹۸ درصدی در بسته بندی از سمت مشتریان را تجربه می‌کیم. 94 درصد از مشتریان از تحویل در زمان مناسب رضایت دارند و 96 درصد مشتریان مزبار نیز کیفیت مزبار را تایید می‌کنند.»

ارسال نظر