آیا قیمت توافقی در پلتفرم های آنلاین اثری در ثبات قیمت‌ها خواهد داشت؟

رسانه کلیک - در حالی طبق دستور دادسرای فرهنگ و رسانه از دیروز قیمت آگهی‌های مسکن در پلتفرم دیوار به حالت توافقی در آمده است که در حالت اجاره مسکن، مبالغ در سایر پلتفرم های آنلاین همچنان نمایش داده می‌شود.

آیا قیمت توافقی در پلتفرم های آنلاین اثری در ثبات قیمت‌ها خواهد داشت؟

پنج شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه بود که سایت‌های درج آگهی اعلام کردند که دستوری مبنی بر توقف نمایش دادن قیمت خودرو در آگهی‌های خود دریافت کرده‌اند؛ طی 24 ساعت گذشته دادسرای فرهنگ و رسانه موضوع جدیدی را به سایت‌های درج آگهی ابلاغ کرده است. طبق این دستور تمامی پلتفرم‌های فعال در زمینه املاک و همچنین سایت‌های خبرگزاری و سایر بسترهای مجازی نظیر شبکه‌ها و کانال‌های اینستاگرامی و تلگرامی نیز نباید قیمت املاک را درج نمایند.

سیاست جدیدی که دولت سعی در اجرای آن دارد این است که از تمام پلترفم‌های آنلاین خواسته تا « اطلاع ثانوی» و تا زمانی که تلاطم بازار آرام شود، قیمت‌ها را در کنار دیگر سایت‌های اینترنتی نشان ندهند.

در این میان عده زیادی از این داستان خوشحالند و معتقدند عدم نمایش قیمت باعث می‌شود دلالان متفاوت املاک کمی در موضع خود عقب نشینی کنند. در مقابل عده‌ ای نیز بر این باور هستند که چنین سیاستی باعث می‌شود تا هیچ مرجع قیمتی برای املاک یا خودرو وجود نداشته باشد و معاملات آنلاین این موارد به گروه‌های تلگرامی و دیگر شبکه‌های اجتماعی سوق پیدا کند، که نظارت بر آنها کار سختی است یا شاید بتوان گفت غیرممکن است.

اما نکته قابل توجه در بررسی‌های امروز کلیک در آگهی‌های اجاره مسکن به چشم می‌خورد. در حالی آگهی‌های اجاره مسکن در دیوار به حالت توافقی در آمده است که این دستورالعمل در پلترفم‌هایی همانند شیپور و کیلید و... هنوز اجرایی نشده است. از طرفی عدم نمایش مبلغ در آگهی‌های اجاره مسکن؛ آن هم در دیوار که طبق گزارش ملک رادار حدود 67 درصد بازار مسکن را در دست دارد باعث شده بسیاری از مخاطبان در توییتر به این ماجرا واکنش نشان داده و معترض باشند.

باید منتظر ماند و دید در ساعات و روزهای آتی برگ برنده در دست دیوار خواهد بود و سایر سایت‌ها نیز تمام آگهی های مسکن و حتی اجاره مسکن را به حالت توافقی در خواهند آورد یا دیوار با این شرایط توافقی کوتاه مدت در اجاره مسکن خداحافظی خواهد کرد.

ارسال نظر