اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات / خدمات ابری استارتاپ ها به مدارس

رسانه کلیک - در حاشیه الکامپ ۲۵، وزیر ارتباطات و سرپرست آموزش و پرورش تفاهم‌نامه هوشمندسازی مدارس را امضا کردند.

اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات / خدمات ابری استارتاپ ها به مدارس

در این نشست، وزیر ارتباطات گفت: «در ماده ۶۹ برنامه ششم توسعه این موضوع مورد تاکید قرار گرفته است. بر این اساس، وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش موظف شده ‌اند در موضوع هوشمندسازی مدارس به خصوص در مناطق محروم گامی اساسی بردارند. پیش از این اقداماتی انجام شده بود اما اینکه هوشمندسازی چیست و تکلیف هر دستگاه چیست و باید چگونه اقدامات را پیش برد، بحثی بود که باید در مورد اجزای آن به تفاهم می‌رسیدیم. بنابر زبان مشترکی که امروز بین ما و وزارت آموزش و پرورش برقرار شده و آن را در قالب تفاهم‌نامه به امضا رسانده‌ایم، لایه زیرساخت و ارتباطات مدارس بر عهده وزارت ارتباطات است و ما موظف می‌شویم مدارس کشور را تا پایان سال ۹۸ به شبکه ملی اطلاعات متصل کنیم.»

وزیر جوان ادامه داد: «این اتصال در مناطق محروم برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته که به صورت رایگان است و در مدارس مناطق شهری طبیعتا باید تامین هزینه شود. مسائل مربوط به تعرفه‌گذاری در حال حاضر در دست اقدام است تا برای اتصال، تعرفه‌های ویژه ای در نظر گرفته شود و مدارس این امکان را داشته باشند تا با مبالغ ارزان به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.»

او ادامه داد: «موضوع دوم در این تفاهم‌نامه در لایه خدمات است. مدرسه‌ ای هوشمند که خدمات هوشمند در آن ارائه شود. مکانیزم حضور و غیاب و ارزیابی معلمان و دانش‌آموزان و همچنین مکانیزم نظارتی آموزش و پرورش بر سطوح تعلیم باید در فرایندها و اپلیکیشن‌ها مدیریت شود. در این حوزه کار را به بخش خصوصی و استارتاپ‌ها سپرده‌ایم که با نظارت مشترک ما و وزارت آموزش و پرورش فعال می‌شوند و این شرکت‌ها بعد از اینکه توسط یک مکانیزمی که در تفاهم‌نامه مشخص شده، مورد تایید قرار گرفتند، محصولات خود را به صورت خدمات ابری به مدارس عرضه می‌کنند. با این اتفاق فرایندهای مدارس نیز هوشمند می‌شوند. موضوع سوم تجهیز مدارس است. مدارس باید به تجهیزاتی مجهز شوند که آنها را هوشمند کند. بخشی از این تجهیزات مربوط به رایانه در مدارس و بخشی دیگر مربوط به بردهای هوشمند مورد استفاده در مدارس می‌شود و کلا امکاناتی که ظرفیت استفاده از فناوری را در مدارس فراهم می‌کند. در تفاهم‌نامه این موضوع بر عهده وزارت آموزش و پرورش گذاشته شده است.»

وزیر جوان تاکید کرد: «به جز اینها مسئله مهم دیگری به نام محتوا وجود دارد که کارهای مربوط به این بخش نیز به صورت کامل توسط وزارت آموزش و پرورش صورت می‌گیرد.»

سیدجواد حسینی، سرپرست آموزش و پرورش نیز در رابطه با این تفاهم‌نامه در این نشست گفت: «مسئله‌ای که بر اساس قانون برنامه ششم بر عهده ما گذاشته شده، خوشبختانه در کوتاه ‌ترین مدت طرح موضوع با کارشناسان وزارتخانه و نگاه مثبت وزیر ارتباطات به انجام رسید. اگر ما دنبال کشور الکترونیک و توسعه برای کشورمان هستیم، کانون این توسعه مدارس است. معتقدیم که نهاد تحول‌زا در جامعه آموزش و پرورش است و موسسه تحول‌آفرین مدرسه است و کارگزاران فکور تحول معلمان هستند. بنابراین اگر خواهان هوشمندسازی با این شعار راهبردی «تردد امواج به جای تردد افراد» هستیم، بهترین راه آن هوشمندسازی مدارس است. امروز بیش از ۱۲۲ هزار کلاس درس ما هوشمند است یعنی ۲۲ درصد کلاس‌های درس کشور. که در هر کدام از آنها حداقل یک برد هوشمند وجود دارد. اکنون ۱۲ هزار محتوای هوشمند آموزشی تولید کرده ایم و تولیدات جشنواره‌های معلم رسانه‌ساز و جشنواره‌های رشدی که دانش‌آموزان تولید محتوا می‌کنند را هم با یک برنامه‌ریزی مشخص در تلاش برای استفاده از آنها هستیم.

۷۷ هزار مدرسه از ۱۰۷ هزار مدرسه به نوعی به خدمات اینترنتی و شبکه الکترونیکی متصل هستند. معتقدیم که این رقم باید افزایش پیدا کند چون هوشمندسازی مدارس کارکردهای بسیاری برای ما دارد. اولین کارکرد آن کاهش هزینه‌های آموزش وپرورش است، استاندارد کیفی نظام تعلیم و تربیت را ارتقا می‌بخشد و از سوی دیگر اجزای موثر در تعلیم و تربیت استاندارد را در یک بستر ارزان و ساده و سریع و دقیق مهیا می‌کند.

یعنی ما با هوشمندسازی و شبکه ارتباطی قادر خواهیم بود از اولیا صاحب اندیشه از بخش خصوصی و دولتی، خیرین، دانشیار و فن‌یار و هنریار، از معلمان ارزشمندی که در مدارس ما هستند و دانش‌آموزان برای ارتباط رسانی به مدارس لازم‌التوجه و برای استقرار عدالت اجتماعی در مناطق کمتر توسعه یافته بهره ببریم. از امروز تلاش خودمان را برای رسیدن اهدافمان براساس مفاد این تفاهم‌نامه به امضا برسانیم. این تفاهم نامه شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و روستاها و مراکز حاشیه‌نشین شهرها را با رویکرد عدالت آموزشی مدنظر قرار داده است. سایر مناطق هم در دستور کار است که با استفاده از بخش خصوصی و مردمی هوشمندسازی را در آن‌ها توسعه می‌دهیم. ما در سه قلمرو ارتباطی، آموزشی و محتوایی آموزشی انشاءالله این کار را به انجام می‌رسانیم.»

ارسال نظر