اتوبوس برقی متناسب با جغرافیای ایران توسط شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی شد

رسانه کلیک - 3 نوع اتوبوس برقی مناسب با جغرافیای ایران توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخل کشور طراحی شد.

اتوبوس برقی متناسب با جغرافیای ایران توسط شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی شد

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، از طراحی 3 نوع اتوبوس برقی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و متناسب با جغرافیای کشور خبر داد.

منوچهر منطقی امروز در آیین بهره‌برداری از 5 پروژه ملی دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری که به صورت ویدیوکنفرانس با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، درباره ضرورت اجرای این پروژه گفت: «در دهه اخیر تحولات زیادی در حوزه خودرو اتفاق افتاده و این حوزه در حال دگرگونی است. محورهایی که در این دگرگونی مدنظر است 4 فناوری در حال استفاده شامل برقی‌سازی خودرو، اتصال خودروها، خودروهای خودران و خودروهای اشتراکی است. بنابراین با توجه به اینکه یکی از بحث‌های مهم کشور خودروسازی است، ضرورت داشت به این تحول توجه داشته باشیم و مانند فناوری نانو از ابتدا وارد شویم تا فاصله و شکاف فناوری با خودروسازان دنیا را جبران کنیم.»

منطقی با بیان اینکه این مبحث یک طرح راهبردی است، اظهار داشت: «ورود به این مؤلفه‌ها 3 تأثیر کاهش آلایندگی، کاهش ترافیک و کاهش تلفات جاده‌ای را خواهد داشت.»

جهان آینده، جهان خودروهای برقی است

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌و‌نقل پیشرفته، در خصوص کاهش آلایندگی گفت: «مهمترین پروژه‌ای که در این خصوص وجود دارد اتوبوس برقی است. بر اساس گزارشی که کمپانی بلومبرگ ارائه کرده است، در سال ۲۰۲۵، ۵۵ درصد خودروهای دنیا برقی می‌شوند و تا سال ۲۰۵۰ همه خودروها برقی خواهند شد. بنابراین یکی از بحث‌های مهم نیز این بود که خودرویی را انتخاب کنیم که یکی از معضلات ما را حل کند.»

منطقی ادامه داد: «برای اجرای این کار، پروژه‌ای در سال ۹۹ تعریف شد. برای اجرای آن دو بخش از جمله طراحی و اجرای قوای محرکه الکتریکی و نیز سبک‌سازی خودرو نیاز بود. اجرای قوای محرکه با انتخاب یک شرکت دانش‌بنیان زیرمجموعه دانشگاه تهران و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان دیگر انجام شد. برای اینکه قوای محرکه روی خودرو تطبیق پیدا کند، شرکت زرین خودرو از صنایع دفاع که سازنده اتوبوس شهری و دارای مرکز طراحی است،‌ انتخاب شد تا این خودرو را متناسب با قوای محرکه سبک‌سازی کرده و در نهایت تغییراتی در ساخت ایجاد کند.»

وی تأکید کرد: «محصول و فناوری‌ای که امروز رونمایی می‌شود، متناسب با جغرافیای ایران است. نکته مهم این است که این فناوری، معادل فناوری روز دنیا و نشان‌دهنده این است که در این بخش از خودروهای برقی و الکتریکی توانمندی زیادی داریم.»

تناسب با جغرافیای ایران

به گفته منطقی در طراحی این اتوبوس‌های برقی، با توجه به جغرافیای ایران 3 نوع طراحی انجام شده است. یک نمونه اتوبوس کاملاً برقی است که شب شارژ می‌شود و تا ۲۰۰ کیلومتر کار می‌کند و برای شهرهای بزرگ کاربرد دارد. نمونه دوم اتوبوسی برای شهرهای متوسط و کلان‌شهرها طراحی شده که مسافت ۸۰ تا ۹۰ کیلومتر را با یک بار شارژ می‌پیماید و در ایستگاه‌ها شارژ می‌شود. در نمونه سوم برای شهرهایی که زیرساخت لازم را ندارند، اتوبوسی طراحی شده که مسافت ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر را حرکت می‌کند. موتور سی‌ان‌جی هم در اتوبوس طراحی و تعبیه شده که به صورت هیبریدی است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته یادآور شد: «از نظر قیمتی نیز این محصول ۱۰ تا ۴۰ درصد نسبت به خودروهای چینی و اروپایی ارزان‌تر است.»

وی افزود: «نکته حائز اهمیت این است که قوای محرکه طراحی و ساخته شده، قابلیت نصب روی تمام اتوبوس‌هایی که در کشور طراحی و ساخته می‌شود دارد.»

در این مراسم تفاهم‌نامه تولید ۲۰۰ اتوبوس برقی میان شرکت دانش‌بنیان دانشگاه تهران و شهرداری تهران امضا شد.

ارسال نظر