از اجاره پاسپورت برای رجیستری موبایل تا برخورد بدون مماشات با متخلفان!

رسانه کلیک - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه رونمایی از طرح کارآفرین در جمع خبرنگاران، در رایطه با رجیستری موبایل و روش دور زدن این کار گفت: «قاچاقچیان برای دور زدن طرح رجیستری  سراغ کاروان‌های کربلا می‌روند و با اجاره کردن پاسپورت‌ زائران، گوشی‌ها را رجیستر می‌کنند.»

از اجاره پاسپورت برای رجیستری موبایل تا برخورد بدون مماشات با متخلفان!

وزیر ارتباطات با توضیحاتی درباره ایران هوشمند، دور زدن طرح رجیستری موبایل و تخلفاتی که به درستی با آنها برخورد نمی‌شود، گفت: «سازمان تنظیم مقررات باید گیوه‌هایش را ور بکشد و در برخورد با متخلفان تعلل و مماشات نکند.»

محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه رونمایی از طرح کارآفرین در جمع خبرنگاران، در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه چرا سازمان مقررات جدیتی که مردم انتظار دارند با متخلفان به کار نمی بندد و مردم هر بار باید مسائل را شخصا به وزیر گزارش دهد، گفت: «سازمان تنظیم مقررات باید جدیت خود را برای برخورد داشته باشد. من به معاون خودم در آن بخش تذکر لازم را داده‌ام. آنها نیز فرآیند جدی را آغاز کردند. این رویه انتظاری از سمت مردم است و مسئولیتی برعهده سازمان تنظیم مقررات که برای این کار اختیارات قانونی دارد.»

وزیر جوان افزود: «این قانون بقای قاچاق است، قاچاقچی‌ ها همواره راهی را برای کارشان پیدا می‌کنند. حال که سامانه گمرک به ناجا متصل شده است، حقوق قانونی برای افراد وجود دارد که تا سقف ۸۰ دلار در سال می‌توانند کالایی وارد کرده و اظهار کنند و با پرداخت گمرکی آن را وارد کشور کنند. برای گوشی هوشمند هم به این شکل است. نمی‌توانیم در سامانه ثبت تلفن همراه این حق قانونی را از کسی بگیریم. در مقطعی به دلیل اختلاف سامانه‌های گمرک و ناجا اتصال برقرار نبود، امکان این فراهم نبود که فردی که در سامانه گمرک ثبت نام کرده را چک کنیم که مسافر بوده یا نه.

از آنجا که این کار برای قاچاقچیان مقرون به‌صرفه است، به هر مسافری که از کشور خارج می‌شود، مبلغی می‌دهند تا با پاسپورت خودشان تلفن را ثبت کنند. این فرآیند حق قانونی هر شهروند است. در حال حاضر نمی‌توانم بگویم تصمیم در برابر این مسئله چیست، به نظر می‌رسد کاری خلاف قانون صورت نگرفته اما باید با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز جلساتی را برگزار و در این مورد صحبت کنیم. با اینکه بعد از ثبت تلفن همراه، آن را تغییر کاربری می‌دهند و مشکلی از نظر امنیتی برای کسانی که پاسپورتشان را اجاره داده‌اند پیش نمی‌آید اما باید جلوی این کار گرفته شود.»

آذری جهرمی در رابطه با طرح نوآفرین افزود: «چراغ آینده ایران هوشمند با فوتون‌هایی به اسم استارتاپ ها روشن می‌شود. به این واسطه جلساتی با استارتاپ ها گذاشته شد، آن‌هایی که شکست خورده بودند، مشکلات را بیان کردند و با حضور آنها به جمع بندی رسیدیم که چه مشخصه‌هایی را برای رشد و نمو این کسب و کارها معین کنیم.»

ارسال نظر