مروری بر اخبار فناوری ایران در هفته گذشته

رسانه کلیک -  هفته گذشته فناوری ایران هفته پر حاشیه ای را پشت سر گذاشت. هفته های که با خط و نشان وزیر همراه بود. تلکام برگزار نشد؛ در تتلو رکورد کامنت اینستاگرام در جهان را شکست و خواننده‌ای  به دلیل استفاده نادرست از فضای مجازی به دو سال محرومیت از خوانندگی محکوم شد.

مروری بر اخبار فناوری ایران در هفته گذشته

پایان کاهش بی دلیل اعتبار موبایل مشترکان با قطع سرویس های ارزش افزوده

محمد جواد آذری جهرمی؛ وزیر ارتباطات گفت: «با قطع سرویس های ارزش افزوده کم شدن بی دلیل از اعتبار تلفن همراه مشترکان به پایان می رسد.»

آذری جهرمی هفته گذشته اعلام کرد که به دلیل حجم کلاهبرداری‌های خدمات ارزش افزوده، کل سرویس‌های ارزش افزوده را برای همیشه تعطیل می کند. برای ادامه خبر کلیک کنید.

تکذیب حمله سایبری موفق در سپر دژفا و زیرساخت‌های حیاتی ایران

به دنبال ‏ادعای رسانه‌های امریکایی علیه تاسیسات سایبری ایران مبنی بر وجود گزارش‌ها از یک حمله سایبری در چند ساعت گذشته به مراکز دولتی و نظامی ایران و اختلالات اینترنتی، امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات این ادعا را تکذیب کرد. برای خواندن ادامه گزارش کلیک کنید.

شناسایی جعل رجیستری ۳۰ هزار گوشی موبایل

سامانه اطلاع رسانی ثبت و رجیستری گوشی تلفن همراه (همتا) اعلام کرد: «بیش از ۳۰ هزار گوشی که با روش‌های متخلفانه ثبت شده بودند، شناسایی و مسدود شده‌اند.»

همتا در اطلاعیه ای با تاکید بر برخورد پیوسته سامانه کشف تخلفات رجیستری با تخلفات مربوط به ثبت گوشی های وارداتی، اعلام کرد: «در زمینه سامانه شناسایی کشف تخلف همتا از ۴ شهریورماه امسال تاکنون بیش از ۳۰ هزار تلفن همراه که با روش‌های متخلفانه ثبت شده بودند، شناسایی و مسدود شده‌اند. حجم عمده‌ای از این تخلفات از طریق سوءاستفاده از «رویه مسافری» انجام شده است.» برای ادامه خبر کلیک کتید.

بیش از ۱۱۵ میلیون خط تلفن همراه فعال در کشور

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور، هر چند ماه یک مرتبه، گزارش‌های ادواری آمار و اطلاعات بخش ICT را منتشر می‌کند. در تازه‎ترین گزارشی که از سوی این سازمان منتشر شده، خدمات ارتباطی مختلف مانند تعداد خط تلفن همراه فعال در کشور مورد ارزیابی قرار گرفته است.

سازمان تنظیم مقررات در تازه‌ترین گزارش خود، شاخص‌های آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان سه ماه نخست امسال اعلام کرده‌ است. این گزارش خدمات ارتباطی (تلفن ثابت و همراه)، خدمات پهن‌باند و خدمات پستی را بررسی کرده و عدد و رقم جالبی از ترافیک ورودی و خروجی مکالمات بین اپراتورها را نشان می‌دهد. برای خواندن ادامه خبر اینجا را لمس کنید.

از نظر رشد دامنه اینترنتی، ایران در بین ۴ کشور برتر جهان است

آخرین وضعیت تعداد دامنه اینترنتی فارسی در کشور از ثبت تعداد یک میلیون و ۱۱۳ هزار و ۱۶۳ سایت‌ ایرانی تا پایان شهریورماه سال ۹۸ حکایت دارد.

آخرین آمار از تعداد پسوندهای ایرانی که در داخل کشور از سوی کاربران به ثبت رسیده، مطابق اعلام مرکز ثبت پسوندها و دامنه‌های اینترنتی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی یک میلیون و ۱۱۳ هزار و ۱۶۳ پسوند است. برای حواندن ادامه خبر اینجا را لمس کنید.

تتلو رکورد کامنت اینستاگرام را شکست!

امیر تتلو، خواننده پرحاشیه ایرانی طی یک هفته رکورد کامنت اینستاگرام در جهان را با 15 میلیون کامنت و تعداد 1 میلیون و 900 هزار فالوور در دنیا شکست.

شبکه‌های اجتماعی تریبون مستقیم افراد مشهور با طرفدارانشان است و این روزها همه افراد با استفاده از این شبکه‌ها وارد تعامل با طرفداران خود می‌شوند.

امیر تتلو نام پر حاشیه‌ای است. چندی پیش بود که امیر تتلو از طرف اینستاگرام کارت قرمز دریافت کرد و صفحه‌اش با تعداد 4 میلیون فالوور بسته شد. امروز بعد از گذشت ماه‌ها از آن ماجرا امضای تتلو زیر رکورد جدیدی دیده می‌شود. برای ادامه خبر کلیک کنید.

پروژه‌های بازی سازی رایانه‌ای به جای خدمت نظام وظیفه

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز گفت: «بازی سازان در صورت کسب شرایط لازم و برخورداری از ویژگی های علمی مورد تایید می توانند به جای انجام خدمت نظام وظیفه به اجرای پروژه بپردازند.»

حجم گردش مالی بازی های رایانه ای در جهان روز‌به‌روز در حال افزایش است. ۷۶ درصد از کل گردش مالی ۹۲ میلیارد دلاری نرم افزارهای حوزه موبایل در سال ۲۰۱۸ به بازی های رایانه ای اختصاص یافت. درآمد یک بازی رایگان دیجیتال در سال ۲۰۱۸ بیش از ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود که از مجموع درآمد یک میدان متوسط نفتی بیشتر است. این حوزه در ایران نیز رشد چشمگیری داشته است، بر اساس گزارش تهیه شده توسط بنیاد ملی بازی های رایانه ای در سال ۱۳۹۶، از هر ۱۰۰ ایرانی ۳۵ نفر بازیکن محسوب می شدند و به این ترتیب حداقل ۲۸ میلیون نفر در کشور جزو مخاطبین این حوزه محسوب می شوند. برای ادامه خبر کلیک کنید.

افتتاح شتابدهنده اسپین

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری صبح امروز و در بازدید از شرکت های دانش بنیان پایتخت، شتابدهنده اسپین را افتتاح می کند.

قرار است با افتتاح این شتابدهنده توسط بخش خصوصی و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تولید تجهیزات پزشکی و زیست فناوری شتاب بگیرد.

شتابدهنده «اسپین» که با هدف توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های حوزه زیست‌فناوری تاسیس شده و توسط شرکت طاهر تاج پارس شرکت تولیدکننده تجهیزات پزشکی و سلامت راه‌اندازی شده، دیگر میزبان معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری است. برای ادامه خبر کلیک کنید.

جریمه های میلیاردی برای سوء استفاده کنندگان از کدهای دستوری

بر اساس مصوبه جلسه292 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، متخلفان خدمات کدهای دستوری از 5 تا 30 میلیارد تومان جریمه می شوند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه 292 خود دستورالعمل
خدمات پیامک انبوه اضطراری و مقررات حاکم بر کد دستوری ( (USSD را به تصویب رساند. برای ادامه خبر اینجا را لمس کنید.
واکنش آذری جهرمی به صحبت‌هایش به زبان انگلیسی در اجلاس ITU

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات با انتشار ویدیویی در اجلاس ITU که به زبان انگلیسی صحبت می‌کند؛ با لحن طنزی به طرز صحبت کردن خود واکنش نشان داد. برای ادامه خبر کلیک کنید.

تقویت زیر ساخت را جایگزین رقابت کنید!

در روزهای اخیر در حوزه آی‌سی‌تی دو اتفاق در کنارهم دست به دست هم داده و برای اپراتورهای رایتل و ایرانسل اتفاقات عجیبی رقم زدند. دو اتفاقی که در نهایت این سوال را قوت می بخشد: چرا این دو اپراتور به فکر راه چاره و ایجاد زیر ساحتی جامع و کامل نیستند؟

ماجرای دو اپراتور رایتل و ایرانسل زمانی شکل گرفت که طی روزهای اخیر دادستان عمومی انقلاب قزوین با تذکر به دو اپراتور ایرانسل و رایتل مبحث مهمی را عنوان کرد. برای ادامه خبر کلیک کنید.

تشکیل دادگاه‌های تخصصی برای رسیدگی به پرونده استارتاپ‌ها

برای شناسایی و رفع مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان، می‌توان کارگروهی مشترک بین دستگاه اجرایی و دستگاه قضایی تشکیل داد تا ظرف یک ماه نسبت به احصای مسائل و مشکلات این حوزه اقدام کنند و یک ساز و کار سریع برای رفع این مشکلات فراهم سازند

ابراهیم رییسی در نشست هم‌اندیشی پیرامون نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در تحول قضایی که با حضور ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، وحدت رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، جمعی از مسئولان قضایی و مدیران ده‌ها شرکت دانش‌بنیان برگزار شد، بر نقش اقتصاد دانش‌بنیان در رونق تولید، ایجاد اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: «رفع مشکلات این شرکت‌ها از نظر مالی، حقوقی و اقتصادی و همچنین فراهم ساختن زمینه کار و فعالیت آنها امروز یک ضرورت انکارناپذیر است.» برای ادامه خبر اینجا را لمس کنید.

توسعه همکاری ایران و چین با تدوین سند همکاری 25 ساله

آیین گرامیداشت هفتادمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین، میزبان سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری بود.

ستاری در این مراسم، به پیشینه تاریخی همکاری‌های ایران و چین به عنوان دو کشوری که ظرفیت هایی برای توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های گوناگون دارند اشاره کرد و گفت: «ایران در غرب و چین در شرق آسیا دو تمدن کهن و غنی آسیایی هستند که گستره فرهنگی و دستاوردهای تمدنی، دو ملت را همسایگان فرهنگی یکدیگر ساخته است. برای ادامه خبر کلیک کنید.

سایبری‌های عزیز بدانند از پایان «وس» کوتاه نمی‌آیم!

روز گذشته شایعه اهدای ۲۰۰ لپ‌تاپ از سوی وزیر ارتباطات به نهاد ریاست جمهوری، در توئیتر منتشر شد. امروز ظهر در حاشیه جلسه هیات دولت، این ادعا که مدرک و سندی هم پشت آن نبود توسط وزیر ارتباطات تکذیب شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیات دولت در روز چهارشنبه در خصوص شایعه اهدای ۲۰۰ دستگاه لپ‌تاپ از سوی او به نهاد ریاست جمهوری گفت:« من یادم نمی‌آید که به نهاد ریاست جمهوری یا جای دیگری لپ‌تاپ هدیه داده باشم، از دفترم خواسته‌ام این موضوع را پیگیری کنند و گزارشش را به من بدهند. اما چیزهای دیگری مانند واگذاری مخابرات در ده سال قبل را به خاطر دارم. این که مخابرات را واگذار کردند و از محل درآمدهای آن، مشغول پرداخت قسط شدند. به یاد دارم که ۵ هزار میلیارد سهام مردم در آن جاست که هنوز تعیین تکلیف نشده است. علاقه‌مند هستم که این موضوعات پییگری شود. سایبری‌های عزیز بدانند از پایان «وس» کوتاه نمی‌آیم. » برای ادامه خبر اینجا را لمس کتید.

دومین کنفرانس طراحی تجربه کاربری Userx2019

دومین کنفرانس طراحی تجربه کاربری UserX2019 در تاریخ 18 و 19 مهر ماه با حضور بیش از 300 نفر از طراحان تجربه کاربری، طراحان محصول، مدیران محصول و نوآوران فین­تک برگزار خواهد شد.

کنفرانس طراحی تجربه کاربری UserX هر ساله با هدف انتقال تجربیات و یافته های جدید در حوزه طراحی تجربه کاربری برگزار می شود. این کنفرانس یکی از بزرگترین گردهمایی های تخصصی طراحان تجربه کاربری در کشور است و جمعی از برترین متخصصان و طراحان محصول و تجربه کاربری، یافته های جدید خود درباره جنبه های مختلف طراحی کاربرمحور با سایر علاقه مندان به اشتراک می گذارند. برای ادامه خبر کلیک کنید.

وزیر ارتباطات دلایل کندی شبکه تلفن همراه را تشریح کرد

وزیر ارتباطات گفت: «با توجه به نیازهای هواپیمایی کشوری در باند فرکانسی 900 مگاهرتز، قسمتی از این باند را به سیستم هواپیمایی کشور اختصاص دادیم که موجب کاهش کیفیت تلفن همراه شده است.» برای ادامه خبر کلیک کنید.

تلکام 2019 برگزار نمی‌شود

طبق اعلام مجریان برگزاری بیستمین نمایشگاه تلکام به شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران، این نمایشگاه امسال برگزار نمی شود.

چندی پیش عنوان شدکه به دستور و یا توصیه وزیر ارتباطات، شرکتهای تابعه وزارت ارتباطات و اپراتورهای بزرگ از حضور در «تلکام» منصرف شده اند. در همین حال سندیکای صنعت مخابرات ایران نیز که بسیاری از فعالان بخش خصوصی حوزه مخابرات عضو آن هستند این نمایشگاه را به نوعی تحریم کرد و این ها دلایلی است که موجب شد تلکام بیستم برگزار نشود. برای ادامه خبر کلیک کنید.

دو سال محرومیت از خوانندگی حاصل استفاده نادرست از شبکه‌های اجتماعی!

ر اساس اطلاعاتی که توسط شاکی در اختیار تیم کلیک قرار گرفته، خواننده معروف به دختر جوان طرفدارش که از طریق شبکه‌های اجتماعی با هم آشنا شدند، تجاوز کرده که باعث محرومیت وی شده است.

شبکه‌های اجتماعی خصوصا اینستاگرام در کشور ما یکی از پر استفاده‌ترین وسیله‌های ارتباطی افراد معروف و مشهور است. در روزهایی که بسیاری از افراد معروف با استفاده از شبکه‌های مجازی روابط خود با طرفدارانشان را بسط داده و به صورت مستقیم وارد ارتباط با آنها می‌شوند؛ یکی از خواننده‌های معروف کشور با استفاده‌ای نادرست از این مهم؛ به دو سال محرومیت از خوانندگی محکوم شد. اما جزییات این داستان دقیقا چیست؟ برای ادامه خبر کلیک کنید.

گزارش اختصاصی از دهمین رویداد فیناپ

رویداد فیناپ با موضوع «بانکداری باز» ظهر روز پنج شنبه با حضور رئیس سازمان فناوری اطلاعات، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران و جمعی از دست اندرکاران این حوزه در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه دهمین رویداد فیناپ علیرضا صادقیان مدیر عامل هلدینگ کسب و کارهای نوین ایرانیان به چالش‌های حوزه بانکداری باز و فین تک‌ها اشاره کرد و گفت: «دهمین رویداد فیناپ چالش‌های حوزه بانکداری باز و فین‌تک‌ها را با حضور مدیران و متخصصان صنعت بانکی و فین‌تک بررسی می‌کند. برای ادامه خبر اینجا را لمس کنید.

علاقه‎ مندان به فیلترینگ هم سرویس‌های بومی را فاکتور می‌گیرند!

رویداد فیناپ با موضوع «بانکداری باز» ظهر روز پنج شنبه با حضور رئیس سازمان فناوری اطلاعات، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران و جمعی از دست اندرکاران این حوزه در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.

در یکی از پنل‌های فیناپ دهم بخش گفت و گوی داغ با حضور رئیس سازمان فناوری ایران شکل گرفت. امیرناظمی در این بخش درباره قوانین انحصار گفت:« در گذشته که مفاهیم بازار آزاد شکل نگرفته بود، دولت‌ها در نقش تیم بودند و یک طرف بازی دست آنها بود. سالها بعد نقش دولت ها به داور تبدیل می شود. این که شرایط را برای بازی تیم ها تسهیل کند. این اولین مرتبه ای است که دولت ها در نقش ناظر وارد میدان کسب و کار می شوند. برای خواندن ادامه خبر اینجا را لمس کنید.

ارسال نظر