ارزش معاملات الکترونیکی در سال ۹۹ به ۱۰۹۷ هزار میلیارد تومان رسید

رسانه کلیک - ارزش معاملات الکترونیکی در سال ۹۹ به ۱۰۹۷ هزار میلیارد تومان رسید. این خبر را رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کشور اعلام کرد.

ارزش معاملات الکترونیکی در سال ۹۹ به ۱۰۹۷ هزار میلیارد تومان رسید

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با ارائه گزارش عملکرد سالانه این مرکز گفت: «ارزش اسمی معاملات الکترونیکی در سال ۹۹ به یک‌هزار و ۹۷ هزار میلیارد تومان رسید.»

علی رهبری در نشست خبری گزارش عملکرد تجارت الکترونیکی ایران در سال ۹۹ افزود: «ارزش معاملات رشد قابل توجهی را نسبت به سال قبل تجربه کرده است که شاید بخشی از آن مربوط به تورم سالیانه باشد. اما میزان رشد ۱۶۰ درصدی حکایت از تلاش جمعی حاکمیت، کسب‌وکارها و کاربران فضای مجازی دارد.»

وی بیان کرد: «مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از سال ۹۷ ارائه گزارش عملکرد سالیانه خود را آغاز و حالا چهارمین گزارش عملکرد خود را ارائه کرده است. این بار چهار شاخص را در تهیه گزارش عملکرد مورد بررسی قرار دادیم و قصد داریم سال آینده با کمک شرکت ملی پست و وزارت راه و شهرسازی و شهرداری، زیرساخت‌های دلیوری و تحویل را نیز به گزارش اضافه کنیم.»

رهبری خاطرنشان‌کرد: «اگر قرار باشد در کشور رشد و جهشی رخ دهد، به طور معمول اعداد ۱۰ تا ۲۰ درصد را شاهد هستیم، اما اینکه در بحث تجارت الکترونیکی با رشد ۱۶۰ درصدی روبه‌رو شدیم، می‌توان گفت رشد در شاخص‌های مهم این حوزه رخ داده است.»

وی گفت: «تعداد نمادهای صادر شده توسط این مرکز نیز امسال نسبت به سال قبل ۲ برابر شده که نشان‌دهنده رشد ۱۰۰ درصدی است، ضمن اینکه گواهی امضای الکترونیک نیز رشد ۲۲۰ برابری را تجربه کرده است.»

افزایش میانگین سنی خریداران اینترنتی

رهبری با بیان اینکه این میزان رشد هم متأثر از کرونا و هم تلاش جمعی بخش حاکمیت، کسب‌وکار و مردم است، ادامه داد: «گزارشی که تهیه شده نشان می‌دهد اکنون گروه سنی میانسال و بزرگسال نیز به جرگه خریداران اینترنتی پیوسته‌اند و کالاهای مختلف با تنوع بسیار زیادی برای فروش به شیوه اینترنتی موجود است. امروز مردم می‌توانند نان را نیز به صورت اینترنتی خرید و فروش کنند.»

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اظهار داشت: «ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی رشد ۱۶۰ درصدی و ارزش حقیقی آن با رشد ۸۳ درصدی مواجه است. همچنین آمار نشان می‌دهد در ۶ ماه نخست سال گذشته معاملات ۶۳۰ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به ۶ ماه دوم سال، تقریباً ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بیشتر بوده است.

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، با هدف سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای حمایت از توسعه تجارت الکترونیکی در ایران با توجه خاص به توانایی‌های بخش خصوصی و برای دستیابی به اهداف مورد نظر، به موجب ماده ۸۶ قانون تجارت الکترونیکی مصوب مجلس شورای اسلامی در وزارت صمت تشکیل شد. این مرکز از تجمیع مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات، مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیکی ریشه و کمیته ملی ادیفاکت تشکیل شده است.

گزارش ارزش معاملات الکترونیکی در سال ۹۹، حاکی از افزایش اعتماد مردم به خرید و فروش اینترنتی و گسترش زیرساخت‌های انجام این عملیات است.

ارسال نظر