ارز دیجیتال بانک مرکزی ؛ ضرورت، تهدید یا فرصت؟

شرکت یکتا ققنوس پارس به‌عنوان یکی از میزبانان موسس شبکه ققنوس (اولین و بزرگ‌ترین شبکه مبتنی بر فناوری دفتر کل توزیع شده) همواره سعی در توسعه زیست‌بوم خدمات و محصولات مبتنی بر فناوری دفترکل توزیع شده در ایران و در سطح بین‌المللی داشته است.

ارز دیجیتال بانک مرکزی ؛ ضرورت، تهدید یا فرصت؟

موسسه راه پرداخت، گروه مالی شریف و شرکت ققنوس در نظر دارند برای بررسی مفاهیم و فناوری ارز دیجیتال بانک مرکزی از نظر ابعاد مختلف و با تمرکز بر بحث‌های اقتصادی و حقوقی، رویدادی آنلاین با حضور فعالان این حوزه برگزار کنند. این رویداد یکم بهمن‌ از ساعت 8 الی ۱۸ برگزار خواهد شد.

شرکت یکتا ققنوس پارس به‌عنوان یکی از میزبانان موسس شبکه ققنوس (اولین و بزرگ‌ترین شبکه مبتنی بر فناوری دفتر کل توزیع شده) همواره سعی در توسعه زیست‌بوم خدمات و محصولات مبتنی بر فناوری دفترکل توزیع شده در ایران و در سطح بین‌المللی داشته است.

توسعه محصولات مبتنی بر DLT در ایران، برگزاری رویدادهایی همانند هکاتون ققنوس برای حمایت از طرح‌های خلاقانه و دانش‌‌بنیان در زمینه فناوری دفتر کل توزیع شده و ارائه پلتفرم برگزاری انتخابات بر بستر فناوری زنجیره بلوک که در برگزاری ششمین دوره انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای مورداستفاده قرار گرفت در همین راستا است. از سویی دیگر، تهیه و ارائه محتوای آگاهی‌بخش در زمینه DLT و کاربردهای آن و ارائه مشاوره به نهادهای تصمیم‌ساز نیز بخشی دیگر از رسالت شرکت ققنوس در مسیر توسعه این فناوری در کشور است.

در همین راستا این شرکت با همکاری مؤسسه خبری راه پرداخت و گروه مالی شریف، باتوجه‌به اهمیت ارز دیجیتال بانک مرکزی در آینده ارائه خدمات بانکی و با عنایت به پروژه‌های تحقیقاتی یا عملیاتی بسیاری از بانک‌های مرکزی در سطح جهانی همانند چین، ژاپن، کره جنوبی، کانادا و ... به این حوزه، این رویداد با هدف بررسی ضرورت، تشریح ابعاد فنی، اقتصادی و حقوقی، مقررات‌گذاری هوشمند برای ایجاد و عرضه ارز دیجیتالی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ریزی‌شده است. در این رویداد سعی شده با دعوت از افراد خبره و تأثیرگذار، پول دیجیتال بانک مرکزی از ابعاد مختلف و با تمرکز بر بحث‌های اقتصادی و حقوقی بررسی شود تا خروجی قابل اتکایی در اختیار نهادهای تصمیم‌ساز قرار گیرد.

این رویداد به صورت آنلاین از بستر آپارات و اینستاگرام پخش خواهد شد و ثبت نام در این رویداد به صورت رایگان است.

به گفته محمد جواد صمدی راد قائم مقام مدیر عامل شرکت ققنوس، هدف این رویداد پاسخ به این سوال است که ارز دیجیتال بانک مرکزی یک تهدید ، فرصت و یا ضرورت است؟

صمدی راد در این خصوص در گفتگو با خبرنگار کلیک می‌گوید:«به دلیل اینکه بانک مرکزی در این راستا برنامه اجرایی شفافی ندارد یا در خصوص آن اطلاع رسانی نمی نماید، برای فعالین حوزه فینتک، چشم انداز روشنی وجود ندارد. فعالین بخش خصوصی و کسانی که در این حوزه دغدغه مند هستند در تلاشند تا با اطلاع رسانی لازم، ابزار تصمیم سازی چابک تری را فراهم نمایند».

صمدی راد در خصوص مهمانانی که قرار است به عنوان سخنران در این رویداد حضور داشته باشند نیز اینگونه توضیح می‌دهد: «مهمانان این رویداد آقای پورمحمدی و خانم دمنه از سازمان برنامه و بودجه هستند که در حوزه بودجه ریزی مبتنی بر پول دیجیتالی رنگی صحبت خواهند کرد این ابزار می تواند در حوزه مدیریت بهینه بودجه کشور موثر باشد، آقای دکتر موسوی در مورد پول خصوصی که باز یکی از محصولات ارز دیجیتال بانک مرکزی است صحبت می کنند و این که چگونه می توان پول خصوصی را برای فقر زدایی استفاده کرد؟ آقای ناظمی رییس سازمان فناوری و ارتباطات؛ آقای باقری اصل دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات و.... در این رویداد جزو سخنرانان این رویداد هستند.»

او در پاسخ به این سوال که ورود دولت و بانک مرکزی به موضوع ارز دیجیتال و کنترل این روند این سوال را پیش آورده که در این صورت فرق پول دیجیتال و پول عادی چه خواهد بود؛ اینگونه توضیح می‌دهد: «ما باید بپذیریم تحول دیجیتال یک مسیر است و یکباره اتفاق نمی‌افتد. به یکباره نمی‌توان نظام‌های متمرکز را از بین برده و وارد فضای غیر متمرکز بدون حضور حاکمیت متمرکز شویم. بلکه باید مسیری طی شود. فضای اقتصادی کشور پول ملی دارد و برای ورود به فضای دیجیتال نیاز به ابزار دیجیتالی پول ملی هست برای آنکه پلی باشد برای ارتباط بین دنیای سنتی و فضای دیجیتال»

صمدی راد با اشاره به این موضوع که سایر دولت‌ها نیز وارد مسیر عرضه پول دیجیتال شده‌اند تا به تحول و مهاجرت به فضای دیجیتال مهیا کنند اضافه می‌کند: «این مسیر، مسیر تحول است. با این روند از مسیر اینترنت اطلاعات به سمت اینترنت ارزش یا همان Internet of Value می رویم. در اینترنت ارزش دارایی‌هایی چون ارزهای دیجیتال مبادله می‌شوند و به عنوان دارایی دیجیتال شناخته می‌شوند. در آینده نزدیک، دارایی دیجیتال محدود به ارزهای دیجیتال نیست و انواع دارای دیجیتال مانند سهام دیجیتالی، توکن دیجیتالی املاک و... در دنیای اینترنت ارزش مورد معامله قرار خواهد گرفت و تبعا دولت‌ها نیز برای تعامل اقتصادی با کاربران اینترنت ارزش نیازمند ارزدیجیتالی ملی خواهند بود.»

ارسال نظر