از شکست انحصار ده ساله بلیت سینما تا تاثیرات حضور بنیانگذار علی‌بابا در اتاق بازرگانی

رسانه کلیک - جشنواره وب و موبایل ایران با شعار ایران فقط تهران نیست در ادامه هفت شهر این‌بار در استان فارس و شهر شیراز توقفی یک روزه داشت.

از شکست انحصار ده ساله بلیت سینما تا تاثیرات حضور بنیانگذار علی‌بابا در اتاق بازرگانی

امسال جشنواره وب و موبایل ایران؛ برای اولین بار با شعار ایران فقط تهران نیست به شهرهای مشهد، اصفهان، رشت،قزوین، یزد، بابلسر، و شیراز سفر و تلاش کرد با ایجاد موجی جدید، اکوسیستم استارتاپی ایران را گسترش داده و به بررسی فرصت‌ها و چالش های اکوسیستم استان‌های مختلف بپردازد.

آمار اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی؛ 2545 نامه جهت حمایت از کسب و کارها

جشنواره وب و موبایل در شیراز با صحبت‌های رضا الفت نسب، عضو هیئت مدیره کسب و کار‌های مجازی استارت خورد. الفت نسب در ایستگاه آخر جشنواره با ارایه آمار و ارقامی از اتحادیه از دومین سال فعالیت اتحادیه صحبت به میان آورد. سخنگوی اتحادیه گفت: «حدود ١٣١٢ نفر در اتحادیه مشغول به کارند. در این اتحادیه ۶ هزار شکایت مختومه، ٢۴۵٠ بازرسی موفق در بازدید از وب سایت‌ها صورت گرفته است. این بازرسی‌ها به دو صورت فیزیکی و چک وب‌سایت‌ها است.»

الفت نسب با توجه به شایعات اخیر در راستای ممنوعیت فعالیت کسب‌وکارها توسط اتحادیه گفت: «شکایت‌هایی از فعالیت بعضی کسب‌وکارها به اتحادیه گزارش می‌شود و ما در همین راستا به فعالیت آن‌ها رسیدگی می‌کنیم. در جهت حمایت از کسب و کار‌های فعال حدود دو هزار و 545 نامه ثبت شده که توسط اتحادیه به سایر ارگان‌ها ارسال شده است.»

کمدا در تهران

ثنا خالصی، بنیانگذار کمدا درجشنواره وب و موبایل شیراز با اشاره به موضوع مهاجرت به شهر تهران گفت: «این مهاجرت با هدف گسترش تیم فنی کمدا صورت گرفت چراکه روابط انسانی امری مهم بوده و توزیع سرمایه‌های نمادین در شیراز بر پایه روابط انسانی است.»

او با اشاره به این نکته که حدود 70 درصد تیم کمدا از بانوان تشکیل شده، افزود: «دهه هفتادی‌ها و همچنین خانم‌ها ۷۰ درصد تیم کمدا رو تشکیل می‌دهند.» خالصی با اشاره به شعار جشنواره تاکید کرد: «ایران فقط تهران نیست ولی تمرکزگرایی از تهران با متمرکز کردن قدرت در شهرستان‌ها تفاوت دارد.»

نخستین کارخانه نوآفرینی در شیراز

مهرداد سهرابی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس با خبری خوب برای فعالان این حوزه در شیراز در جشنواره وب و موبایل شیراز حضور پیدا کرد و گفت: «با تلاش‌ها و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، استانداری فارس به همراه گروه سرمایه‌گذاری عطار و کارخانجات مخابراتی ایران نخستین کارخانه نوآوری کشور با حضور ریاست جمهوری را به زودی افتتاح خواهد کرد. امید می‌رود با فضا‌ها و زیرساخت‌های ایجاد شده، راه برای فعالیت کسب و کار‌ها فراهم شود.»

پررنگ کردن کارکرد فناوری در توانمندسازی توانیابان

میلاد احرام پوش، بنیان‌گذار جشنواره وب و موبایل ایران در آخرین ایستگاه هفت شهر از برگزاری اختتامیه در هفته آخر بهمن ماه خبر داد و افزود: «امسال تلاش کردیم با کمک ‎وحید رجبلو، بنیان‌گذار توانیتو کارکرد فناوری در توانمندسازی توانیابان را پررنگ کنیم.»

او با استناد به آخرین گزارش کافه بازار عنوان کرد: «شیراز در بخش استارتاپ‌های سرگرمی، اصفهان در زمینه استارتاپ‌های مالی، یزد در حوزه بازی‌های معمایی و قم در حوزه کسب‌وکارهای مذهبی نسبت به حوزه‌های دیگر در رتبه اول قرار دارند.»

انحصاری که بعد از ده سال شکسته شد

در ادامه میلاد شاکری، بنیانگذار ایران‌تیک در رویداد هفت‌شهر جشنواره وب و موبایل ایران از ملی شدن خدمات این شرکت خبر داد و گفت: «ایران‌تیک به مدت ١٠ سال انحصار فروش بلیط سینما را شکست. خدمات ایران تک زین پس در سراسر ایران ارائه خواهد شد.»

نوآفرینی در گردشگری به واسطه حضور حسینی‌نژاد در اتاق بازرگانی

در ادامه مجید حسینی‌نژاد، بنیان‌گذار علی بابا با حضور در جمع شیرازی ها تلاش کرد به گفتمان و انتقال تجربه خود بپردازد. بنیانگذار علی‌بابا گفت: «برای موفقیت استارتاپ، به خودتان قول قدرتمند بدهید و بخواهید. هیچ دو استارتاپی از یک راه و مسیر موفق نشده‌اند. شاید شباهت‌هایی باشد، اما روش شما روش مختص شماست و باید در روزهای سختی پای قول خود بایستید تا به موفقیت برسید.»

حسینی نژاد از سرمایه گذاری و تیم سازی در استارتاپی به نام ‎دابی با تیم چهار نفره در حوزه هوش مصنوعی خبر داد و تاکید کرد: «هوش مصنوعی این روزها بهترین حوزه برای ورود است. در این حوزه وقت گذاشته و اشتغال برای خود و کشور ایجاد کنید.»

او در پاسخ به جمعی از خبرنگاران در رابطه با حضور او به عنوان نماینده ای از دل استارتاپ‌ها در جمع اتاق بازرگانی و اقداماتی که برای حمایت از استارتاپ‌ها انجام داده است، به روایت حضورش؛ ناامیدی و در نهایت تلاش و امیدش پرداخت. بنیان‌گذار علی بابا گفت: «روزی که وارد اتاق بازرگانی شدم، دو هدف پیش روی من قرار داشت. اولی توسعه گردشگری و دومی تغییر ساحتار سنتی اتاق بازرگانی و پیوند آن با استارتاپ‌ها بود. در ادامه قید دومین هدف را کامل زدم؛ در واقع تا به امروز وقت کافی برای این مسئله نداشته ام.»

او با عنوان این موضوع که در نخستین روزهای ورود به اتاق بازرگانی با لیستی بلند بالا مواجه شده، افرود: «لیست بلند بالایی در اختیارم قرار دادند و عنوان کردند این برنامه های شماست که باید اجرایی کنید! از ابتدا وظایف همین بوده و در آینده نیز همین خواهد بود.»

او با اشاره به این موضوع که ساختار اتاق بازرگانی بر پایه حفظ یک سری منافع اقتصادی بنا شده است؛ اضافه کرد: «با توجه به این موضوع بعد دو سه ماه تصمیم گرفتم با استعفا به کار خودم پایان دهم که با مقاومت دوستان در اتاق بازرگانی مواجه شدم. در نهایت تصمیم بر این شد که کمیسیون گردشگری قبلی در اتاق بازرگانی را از بین برده و کمیسیونی جدید با افراد استارتاپی ساختیم.»

حسینی‌نژاد با اشاره به این موضوع که در ساختار جدید تلاش شد چشم انداز 5 سال آینده را بدون هیچ محدودیت ببینند؛ ادامه داد: «در این چشم انداز دیدم که با از بین بردن محدودیت ها، تصویری فوق العاده پیش روی ما قرار گرفت. تنها نیازی که رسیدن به هدف به آن نیاز داشت، رسیدن به نوآفرینی بود. با شناسایی این نیازها و نوآفرین‌ها و چندبار رفت و آمد به مجلس و جلسه با وزیر و مشورت با کارشناسانی از حوزه گردشگری؛ استارت مسیر را زدیم.»

بنیان‌گذار علی بابا با اشاره به نتیجه تمام تغییرات گفت: «در جلسه‌ای که با وزیر داشتیم به ما قول داد با بررسی تمام نوآفرین‌ها تمام قدم‌های اجرایی را بردارند. در نهایت امروز نتیجه تمام تغییر و تحولات این است که قرار است در یک ماه آینده وزیر به بازدید از کارخانه نوآوری و نیمی از افراد و تیم های اجرایی که در آنجا مستقر کرده‌ایم، بیاید.»

هفت شهر عشق تمام شد

در انتهای جشنواره وب و موبایل شیراز از سه تیم دکتر تو، شیراز فود، پارس کدرز به عنوان سه تیم برتر استان فارس تقدیر و تشکر شد.

هولدینگ طرح ماندگار به عنوان برگزارکننده رویدادهای هفت شهر در انتهای ایستگاه شیراز با تهیه یک کیک، اختتام اولین رویداد هفت شهر را در سال 98 جشن گرفت.

امیر حسین صدقی، مدیر پروژه برگزاری رویداد هفت شهر جشنواره وب و موبایل شیراز گفت: «توانستیم کنار هم هفت شهر عشق را ببینیم و بر فردای بهتری که قرار است خودمان رقم بزنیم، گام بگذاریم.»

جشنواره وب و موبایل در حالی به کار خود در ایستگاه آخر، شیراز پایان داد که قرار است اختتامیه آن در هفته آخر بهمن ماه در تهران برگزار شود.

ارسال نظر