استفاده از انرژی خورشیدی برای استخراج رمزارزها ممکن شد

رسانه کلیک - نمایندگان مجلس از وزارت نیرو خواستند تا لایحه‌ای برای قانونمند کردن استخراج رمز ارزها تهیه کند. نماینده وزارت نیرو در جلسه کمیسیون اصل نود مجلس، در مورد امکان استفاده از انرژی خورشیدی برای استخراج رمزارزها سخن گفت.

استفاده از انرژی خورشیدی برای استخراج رمزارزها ممکن شد

به گزارش کلیک، به نقل از پیوست؛ بنا به انتقادهای صورت گرفته از خاموشی‌های اخیر، نمایندگان مجلس از وزارت نیرو خواستند تا در حوزه ساماندهی رمزارزها لایحه ارائه کند. در این جلسه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز از دولت در مورد ساماندهی نکردن رمزارزها انتقاد کرد. حال امروز سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از تکلیف این کمیسیون به وزارت نیرو و استفاده از انرژی خورشیدی برای استخراج رمزارزها خبر داد.

در کمیسیون اصل نود مجلس روز گذشته (۱۱ خردادماه) چه گذشت؟

در این کمیسیون، ابتدا رئیس کمیسیون گزارشی از شکایت‌های واصله از طرز کار وزارت نیرو ارائه کرد. مهم‌ترین شکایات در خصوص خاموشی‌های گسترده و مکرر در کشور، نحوه اجرای تکالیف قانون وزارت نیرو در حوزه صنعت برق در برنامه ششم توسعه بود؛ اما در این مجلس در مورد واگذاری شبکه توزیع برق به بخش غیردولتی، میزان مطالبات شرکت‌های خصوصی از وزارت نیرو و در پایان ارتباط استخراج بیت کوین با قطع برق نیز بحث شد.

علی خضریان، سخنگوی این کمیسیون در مورد این جلسه گفت:

وزیر نیرو در گزارش عملکرد خود گفت که با همکاری نیروی انتظامی به دنبال شناسایی مکان‌ها و اشخاصی هستند که استخراج رمز ارز دارند و تفاوت نمی‌کند این استخراج قانونی باشد یا غیرقانونی، چراکه به دلیل بحران خاموشی ماینینگ باید متوقف شود.

آیا خاموشی‌های کشور به استخراج رمزارزها مربوط است؟

صحبت‌های وزیر نیرو در حالی است که نمایندگان در جلسات کمیسیون اقتصادی و کمیته اقتصاد دیجیتال با بررسی خاموشی‌های اخیر کشور دریافتند که مصرف برق صنعت استخراج رمزارز یک درصد کل برق تولیدی کشور است از همین رو، علت قطع برق، استخراج رمزارز نیست علت توقف سرمایه‌گذاری و فرسودگی شبکه توزیع و تولید است. در کنار نمایندگان، فعالان حوزه رمزارز هم معتقد هستند که خاموشی‌های کشور به استخراج رمزارزها مربوط نیست.

واگذاری تسهیلات انرژی خورشیدی برای استخراج رمزارزها

خضریان وزارت نیرو در این جلسه اعلام آمادگی کرد که از انرژی خورشیدی برای استخراج رمزارزها استفاده خواهد شد. البته شرایطی برای این کار در نظر گرفته شده است که امروز در مجلس از زبان وزیر نیرو به این صورت اعلام شد:

تسهیلات انرژی خورشیدی برای استخراج رمزارزها تنها در صورتی امکان‌پذیر است که اولا این استخراج قانونی بوده و در ثانی استخراج‌کنندگان در زمان پیک مصرف این نیروگاه‌ها به کمک سیستم برق کشور بیایند و برق تهاتر کنند.

به‌این‌ترتیب، بر اساس نظر مجلس مقرر شد وزارت نیرو لایحه‌ای برای قانونمند کردن استخراج رمز ارزها تهیه کند تا این کار در چارچوب قانون انجام شود.

ارسال نظر