اصفهانی‌ها پیشتازان سرعت در رانندگی

رسانه کلیک -مقایسه آمار شهرهایی که در آن نقشه و مسیریاب بلد کاربران بیشتری داشته است نمایش‌دهنده این است که میانگین سرعت افراد در بزرگراه‌های اصفهان بالاتر از شهرهای دیگر بوده‌ است.

اصفهانی‌ها پیشتازان سرعت در رانندگی

بر اساس مقایسه آمار کاربران بلد، راننده‌ها در بزرگراه شهید همدانی تهران در مقایسه با بزرگراه‌های دیگر این شهر با سرعت بیشتری رانندگی می‌کنند. فعالیت کاربران نقشه و مسیریاب بلد در سال ۱۳۹۸ بیان کننده این است که اتوبان شهید همدانی در شهر تهران خلوت‌ترین اتوبان برای رانندگی با میانگین سرعت ۷۰.۷ کیلومتر بر ساعت بوده است.

بزرگراه ۱۵ کیلومتری شهید همدانی که سال ۱۳۹۶ مورد بهره‌برداری قرار گرفت در ادامه بزرگراه حکیم غرب ساخته شده است و تردد کمتری در آن می‌شود. پس از آن بزرگراه شهید خرازی، شهید بابایی، شهید یاسینی با میانگین سرعت ۶۹.۶، ۶۳.۴ و ۶۱.۱ کیلومتر بر ساعت در جایگاه‌های دوم تا چهارم سرعت قرار دارند.

در طول سال ۱۳۹۸ در حالی میانگین سرعت کاربران بلد در بزرگراه‌های تهران ۴۸ کیلومتر بر ساعت بوده که بر اساس کتاب آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی سرعت مجاز رانندگی در این مناطق بین ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر متغیر است و رانندگان باید بر اساس تابلوهای حداکثر سرعت حرکت کنند. به نظر می‌رسد که شرایط ترافیکی و حجم بالای خودرو در این شهر میانگین سرعت در بزرگراه‌ها را تحت تاثیر خود کاهش داده باشد.

همچنین مقایسه میانگین سرعت کاربران بلد در بزرگراه‌ها حاکی از این است که تهرانی‌ها از شهروندان شهر‌های مشهد و اصفهان هم آهسته‌تر رانندگی می‌کنند. بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۳۹۷ در مجموع ۱۸هزار کیلومتر بزرگراه ساخته شده که تنها ۴۵۰ کیلومتر آن متعلق به تهران بوده است. در مقایسه با استان تهران، دو هزار کیلومتر بزرگراه در اصفهان و هزار و ۱۰۰کیلومتر بزرگراه در استان خراسان رضوی ساخته شده که میانگین سرعت رانندگان را از شهرهای دیگر بالاتر برده است.

از سوی دیگر به گفته مقام‌های شهری پایتخت روزهای یکشنبه و چهارشنبه پیک ترافیکی شهر تهران است که در این دو روز میانگین سرعت رانندگی در کل کشور هم با کاهش چشم‌گیری همراه می‌شود.

این اطلاعات که حاصل فعالیت یک سال نقشه و مسیریاب بلد بوده در طول این مدت باعث افزایش تعداد کل کاربران آن به بیش از چهار میلیون نفر شده است. به گزارش بلد این تعداد کاربر در سال ۱۳۹۸بیش از چهار میلیارد کیلومتر مسافت را با کمک این مسیریاب طی کرده‌اند. بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۳۹۷، ۲۲۱هزار و ۳۵۳کیلومتر جاده بین شهری و روستایی در کل کشور وجود داشته است. این یعنی اگر همه راه‌های موجود اعم از آسفالت، شوسه، آزادراه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی در کشور ۱۸هزار برابر بیشتر شوند، به عددی نزدیک به مسافت طی شده توسط کاربران بلد نزدیک خواهیم شد.

مقایسه آمار شهرهایی که در آن نقشه و مسیریاب بلد کاربران بیشتری داشته است نمایش‌دهنده این است که میانگین سرعت افراد در بزرگراه‌های اصفهان بالاتر از شهرهای دیگر بوده‌ است.

بررسی فعالیت کاربران بلد در سال ۱۳۹۸ گویای این است که به ترتیب تبریزی‌ها و تهرانی‌ها سرعت کمتری در رانندگی دارند. میانگین سرعت آنها در بزرگراه‌ها به ترتیب ۴۸ و ۴۷ کیلومتر بر ساعت بوده است. این موضوع می‌تواند به ترافیک بیشتر و یا به بزرگراه‌های کمتر آنها مربوط شود. در مقابل کاربران بلد در مشهد و اصفهان معمولا با سرعت بیشتری، به ترتیب ۶۳.۱ و ۶۳.۲ کیلومتر بر ساعت رانندگی کرده‌اند.

به گفته رئیس پلیس راهور استان اصفهان بیشتر مشکلات این استان رانندگی‌های پرخطر، همراه با حرکت‌های نمایشی در بزرگراه‌های این استان در ساعات اولیه بامداد بوده است که حوادث و تلفاتی را اردیبهشت امسال به بار داشته است. استان اصفهان دارای طولانی‌ترین بزرگراه‌های کشور است که مسافت آن به دو هزار و ۲۴ کیلومتر می‌رسد.

بر اساس گزارش سال ۹۸ بلد، کاربران این مسیریاب به طور میانگین در بزرگراه‌ها ۸۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی کرده‌اند. این عدد فاصله زیادی با گزارش رئیس پلیس راهور کشور از متوسط سرعت در جاده‌های کشور (۷۸.۵ کیلومتر) در سال گذشته ندارد. در سال ۱۳۹۸ مانند سال‌های گذشته، رانندگی با سرعت غیرمجاز یکی از دلایل اصلی تصادف‌های جاده‌ای بوده و به گفته سردار سید کمال هادیانفر ۸۲ درصد از تصادف‌های جاده‌ای را تشکیل داده است.

این اطلاعات همچنین درباره روزهای شلوغ و خلوت خیابان‌ هم اطلاعاتی ارائه می‌کند. بر اساس آن روزهای جمعه همزمان با خلوت‌شدن خیابان‌ها کاربران بلد با سرعت بیشتری (۶۲.۹ کیلومتر بر ساعت) در بزرگراه‌ها رانندگی کرده‌اند و روزهای سه‌شنبه میانگین رانندگی سرعت رانندگی افراد به پایین‌ترین حد خود، یعنی ۵۹ کیلومتر بر ساعت رسیده است.

در طول دو سال گذشته تعداد کاربران بلد به چهار میلیون نفر رسیده است که این تعداد به بیش از ۶۵۰ هزار نقطه پرمراجعه روی نقشه بلد دسترسی داشته‌اند. به گزارش بلد کاربران این مسیریاب در سال ۱۳۹۸ بیش از چهار میلیارد کیلومتر مسافت را با کمک این مسیریاب طی کرده‌اند. این یعنی اگر روی خط استوا حدود ۳۱۳ هزار بار دور کره زمین بچرخیم توانسته‌ایم تمام مسافتی که کاربران بلد از این اپلیکیشن استفاده کرده‌اند طی کنیم.

ارسال نظر