اطلاعات جدیدی از طرح نوآفرین منتشر شد

رسانه کلیک - امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات 19 تیر ماه در مراسم رونمایی از طرح نوآفرین به توضیح جزئیات این طرح پرداخت.

اطلاعات جدیدی از طرح نوآفرین منتشر شد

امیر ناظمی گفت: «قصد داریم در این طرح فضا را برای شکل‌گیری و رشد کسب‌وکارها فراهم کنیم. ایده‌هایی برای تبدیل به کسب‌ وکار وجود دارد که برای به بار نشستن نیاز به برگزاری رویداد دارد؛ رویدادهایی که جاده نوآفرینی، حمایتی و تشویقی را در دولت هموار می‌کند. باید برای دست یابی به موفقیت این کسب‌وکارها از نهادهای مختلف مانند کتابخانه ملی، میراث فرهنگی و حفاظت محیط زیست کمک بگیریم تا تمام چالش‌ ها و مشکلاتی که در مجموعه‌ خود دارند را مطرح کنند و افراد برای حل آن ها ایده بدهند.»

وی در رابطه با نحوه شکل گیری کسب و کارها افزود: «شکل‌گیری این ایده‌ها نیاز به کارگزار دارد، پس از اینکه ایده شکل گرفت، باید ایده‌پرداز و کارگزار همدیگر را پیدا کنند و برای این کار نیاز به ابزار است، به همین دلیل ما ۵ منطقه جغرافیایی در نظر گرفتیم که در هر کدام از آنها، کارگزار رویداد استارتاپی برگزار می‌کند.»

رئیس سازمان فناوری اطلاعات تصریح کرد: «پس از این افراد باید آموزش ببینند، این آموزش‌ها باید در مراکز شتابدهی دنبال شوند، در این راستا کارگزاران را موظف کرده‌ ایم تا شتابدهنده ایجاد کنند، البته این کار در ازای دریافت وام از محل یک صندوق انجام خواهد شد. پس از دوره آموزش، نوبت به مرحله استقرار می‌رسد. در مدل امروز دنیا، فضاهای کار اشتراکی وجود دارد که کسب و کارها در روزهای مختلف آنجا حضور پیدا می‌کنند و پس از استقرار، شرکت‌ها باید ثبت حقوقی شوند اما معمولا این کار را انجام نمی‌دهند چرا که می‌ترسند از فردای ثبت شرکت، مالیات و بیمه و معضلات سراغشان بیایند، در نتیجه، خودشان را سانسور می کنند و وارد این مرحله نمی‌ شوند.»

ناظمی در ادامه افزود: «به همین دلیل در طرح نوآفرین، فرصت سه ساله‌ ای به کسب و کارها داده می‌شود که اگر درآمدشان در سال کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان و سرمایه‌شان کمتر از ۱۰۰ میلیون بود، برای آن معافیت‌هایی در نظر خواهیم گرفت و زمانی آن را اعمال خواهیم کرد که شرکت به سمت بالغ شدن برود. طبق قوانین موجود معمولا شرکت‌ هایی که به مجموعه‌ های دانش‌بنیان کمک می‌کنند یا به آنها مشاوره می‌دهند را به عنوان شرکت نمی‌پذیرند، ما در طرح نوآفرین این مجموعه‌ها را نیز جزو بازیگران اصلی قلمداد می‌کنیم و برایشان همان تسهیلات را در نظر می‌گیریم.

بر اساس طرح نوآفرین، استارتاپ ها و اپلیکیشن‌ها بر اساس تعداد کاربری که جذب می‌کنند، وام ارزان قیمت می‌گیرند و طی دوره‌های مختلف بنا بر رشدی که شرکت‌ها دارند برای آنها مشوق‌هایی را در نظر می‌گیریم.»

معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: «ما ۸ مرکز داده داریم و با کمک صندوق نوآوری شکوفایی قصد داریم به این افراد سرویس بدهیم. مسئله دیگری که کسب و کارها با آن مشکل دارند، شکایت دولتی‌ها از آنهاست، سال ۹۶ مصوبه‌ای را به هیات وزیران دادیم که بر اساس آن، افراد دولتی نمی‌توانند از شرکت‌ های استارتاپی به شکل مستقیم شکایت کنند مگر اینکه ابتدا آن را در کمیته مطرح کنند. در فاز آخر حمایت از کسب و کارها، پارک‌های اقتصاد دیجیتال دنبال خواهد شد.»

ارسال نظر