گزارش اختصاصی از افتتاحیه هفته جهانی فضا

رسانه کلیک - مراسم افتتاحیه هفته جهانی فضا با حضور رئیس سازمان فضایی ایران، مرتصی براری، وزیر ارتباطات و متخصصان صنعت فضایی کشور برگزار شد.

گزارش اختصاصی از افتتاحیه هفته جهانی فضا

مرتصی براری در مراسم افتتاحیه هفته جهانی فضا گفت: «از سال گذشته تا الان، ۷۶ رویداد در حوزه فضایی در کشور برگزار شده است. هفته جهانی فضا فرصتی برای گزارش اقدامات حوزه فضایی و اعلام برنامه‌های آینده است.» سال گذشته تمام تلاش خود را کردیم تا دو ماهواره تکمیل شده ما در مدار قرار بگیرد. امیرکبیر تا بالای ۵۰۰ کیلومتر رفت و چند ثانیه‌ای در مدار قرار گرفت و اطلاعات خوبی در همان چند لحظه به زمین مخابره کرد. در تلاش هستیم طی سه ماه آینده سه ماهواره تکمیل شود و در مدار قرار گیرد. ما تمام قراردادهای مربوط به پرتاب را منعقد کرده‌ایم. در آمریکا در سه سال اول ۴۳ ماهواره پرتاب شده که ۲۷ ماهواره در مدار قرار نگرفته‌اند. از ۱۰ ماهواره اول بین ۳۰ تا ۵۰ ماهواره موفق می‌شوند در مدار قرار بگیرند. ما در سازمان هوافضا به ۴۰ درصد موفقیت رسیدیم و تا یک ماه آینده دو پرتابگر ما آماده می‌شود و امیدواریم امسال شاهد قرارگیری ماهواره در مدار باشیم.»

او افزود: «۳ کیو ست و پایگاه چابهار را آغاز کردیم. دو نمونه ماهواره ظفر آماده و یک نمونه ارتقاء یافته است که شبانه روز در حال تکمیل این دو نسخه هستند. پژوهشگاه در حال ساخت ماهواره پارس یک است که طی سه ماه آینده برای تحویل به سازمان هوافضا آماده می‌شود. تطبیق سازگاری ماهواره ناهید ۱ در حال آماده سازی است و قرار است در مدار قرار گیرد.»

براری در افتتاحیه هفته جهانی فضا با اشاره به برنامه های آینده سازمان گفت: «برای سال آینده دو ماهواره در حال تکمیل است و ما مبتنی بر نقشه مسیر ماهواره پیش می‌رویم. ما ساخت ماهواره در بخش خصوصی را آغاز کردیم. در مناقصه‌ای که برگزار کردیم، کنسرسیوم های بخش خصوصی شرکت کردند. در حال حاضر ۲ هزار ماهواره در مدار است و ما باید شتاب این مسئله را بیشتر کنیم.»

معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: «اجرای عملیات دو ایستگاه ماهواره‌ای را در سلماس و چناران در برنامه داریم. علاوه بر این، ما در تلاش هستیم دریافت آنلاین ماهواره را به صورت روزانه افزایش دهیم. چرا که داده‌های ماهواره‌ای ارزش اقتصادی برای کشور دارد. امروز به صورت مرتب از ۱۲ ماهواره اطلاعات دریافت می‌کنیم و از سیاست های ما این بودکه این داده‌ها به شکل رایگان در دسترس کسب وکارها قرار گیرد.»

براری در خصوص سر فصل های کاری اینده افزود: «چندین مرتبه توسعه آزمایشگاه‌ها را در برنامه داشتیم در خصوص سرفصل و امیدواریم بتوانیم تست ماهواره‌های بالای یک تن را در کشور اجرا کنیم. سه سرفصل در خصوص ماهواره های موقعیت‌یابی، نجوم و سامانه‌های ترکیبی را در برنامه کاری‌مان داریم. این برنامه اول ما بود. برنامه بعدی در حوزه فضایی عدم تصدی‌گری و بسترسازی در بالادست و پایین دست است. همانطور بخش دولتی با بخش خصوصی توانسته‌اند در صنایع دیگر همکاری داشته باشند، امیدواریم که بتوانیم مشارکت با بخش خصوصی را به خوبی پیش ببریم.»

براری در انتها تاکید کرد: «طی ۱۸ ماه گذشته جلساتی با بخش خصوصی داشتیم و امیدواریم شاهد سرمایه‌گذاری در این صنعت باشیم، چرا که حوزه فضایی در جهان تبدیل به حوزه اقتصادی شده است. در حوزه پایین دست، استارتاپ‌هایی شکل گرفته و جوانان در حال تولید محصول در این زمینه هستند و قصد داریم سهم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را بالاتر ببریم. دغدغه ما این است که بتوانیم دیپلماسی خوبی را با کشورهای همسایه برقرار کنیم. تفاهم خوبی در این زمینه صورت گرفته است. با ظرفیتی که کشور ما در این عرصه دارد، بتوانیم صادرات فناوری و محصولات فضایی را داشته باشیم. حفظ منافع جمهوری اسلامی در سازمان‌های بین‌المللی اولویت ماست. با جلسات مستمری که داشتیم، توانستیم سند ال تی اس که از ۲۰۱۰ آغاز شده را پایان بدهیم تا منافع جمهوری اسلامی ایران در آن لحاظ شود.»

در ادامه شبنم یزدانی، مدیر کل توسعه کسب و کارهای فضاپایه از توجه ویژه سازمان به کسب و کارها گفت: «اواخر سال 96 زمانی که بحث توسعه کسب و کارهای فضاپایه مطرح شد، خیلی ها با این مسئله مخالف بودند و آن را غیرممکن می دانستند. بعد از یک و نیم سال فعالیت مستمر توانسته ایم 242 شرکت کاملا فعال در حوزه فضایی را شناسایی کنیم که در حوزه بالادست و پایین دست فعال هستند. سعی داریم در حوزه فضایی بتوانیم هم افزایی و ایجاد قدرت در بخش خصوصی داشته باشیم.»

او ادامه داد: «برنامه سازمان فضایی در سال 97 با ترویج شروع شد، ترویجی که به کاربرد ماهواره ها می پرداخت. بسیاری از دولتمردان و مشتریان این حوزه با پتانسیل آن آشنا نبودند، در حالی که در تمام دنیا بخشی بزرگی از اقتصاد به حوزه فضا اختصاص پیدا کرده است. این عدد تا قبل از شروع فعالیت سازمان فضایی 0 درصد بود. در راستای این هدف با کسب و کارهای شروع به صحبت کردیم. گام اول این بود که خودمان به صورت مستقیم 50 سمینار و رویداد را مدیریت کردیم و سه برابر این عدد را بخش خصوصی رقم زده است. در گام بعدی چیزی که از سوی کسب و کارها به ما برمی گشت، دسترسی آزاد و پایدار به داده بود. در این زمینه فعالیت های زیرساختی که ما را به داشتن ماهواره بومی و ملی خودمان برساند در حال انجام است.»

در حوزه فضایی زیرساخت ها به شدت گران قیمت و خریداری آن ها توسط بخش خصوصی توجیه پذیر نیست به همین دلیل سازمان فضایی و پژوهشگاه در نظر دارد اگر کسب و کارها بتوانند پروژه و طرحی موفق ارائه کنند، از زیرساخت های این سازمان ها استفاده کنند.

یزدانی افزود: «در گام بعدی پیرو بندی که در اساسنامه سازمان فضایی اشاره شده، احراز هویت، رتبه بندی شرکت ها و ایجاد نظام صنفی در دستور کار سازمان فضایی قرار دارد تا آن ها با دریافت این پروانه بتوانند اطمینان خاطر مشتریان خصوصا مشتریان دولتی را جلب کنند. در شبکه همکاری که راه اندازی شده است، شرایط فضای کار اشتراکی در کشور وجود دارد و استارتاپ های ما در این فضاهای کاری مستقر هستند. به این نتیجه رسیده ایم که وجود منتورهای تخصصی می تواند به شکل گیری تفکر درست مفید باشد و کمک کند. در نتیجه دو فضای کاری توسط سازمان و دو فضای کاری توسط پژوهشگاه در نظر گرفته شده که تا سال 99 شاهد افتتاح آن باشیم.»

در نهایت باید به این موضوع اشاره کرد که سازمان فضایی ایران به مناسبت هفته جهانی فضا از دو فضانورد روس و قزاقستانی دعوت کرد تا در این مراسم شرکت کنند. آن‌ها درباره حضورشان در فضا و تجربه هایی که آن جا کسب کردند، دقایقی به صحبت پرداختند. در ادامه شما را به دیدن تصاویر مراسم افتتاحیه هفته جهانی فضا دعوت می کنیم:









ارسال نظر