اقتصاد هوشمند راهی برای دور زدن تحریم‌ها | سندباکس فضایی برای آزمون ایده‌های نو

رسانه کلیک – روز گذشته از دو سامانه محیط آزمون تنظیم‌گری (سندباکس) بازار سرمایه و مرکز تعالی اقتصاد هوشمند و تحول دیجیتال شریف رونمایی شد. سندباکس در واقع محیطی مناسب برای رشد ایده‌های جدید محسوب می‌شود که پیش‌تر کنار گذاشته‌شده بودند. در نشست دیروز، وزیر اقتصاد و دارایی کشور با اشاره به توانایی دور زدن تحریم‌ ها توسط رمزارزها، بر مقابله با استخراج غیر قانونی آن پافشاری کرد.

اقتصاد هوشمند راهی برای دور زدن تحریم‌ها | سندباکس فضایی برای آزمون ایده‌های نو

به گزارش کلیک، به نقل از پیوست؛ عصر روز گذشته وزارت اقتصاد از دو سامانه محیط آزمون تنظیم‌گری (سندباکس) بازار سرمایه و مرکز تعالی اقتصاد هوشمند و تحول دیجیتال دانشگاه شریف طی جلسه‌ای رونمایی کرد. در این جلسه علی دهقان، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورداستفاده از ایده‌های نو در بازار سرمایه گفت:

در میان ایده‌ها، ایده‌هایی هستند که درجات مختلفی از ریسک را دارند. بسیاری از مواقع چون شرایط برای اجرای طرحی وجود ندارد یا اینکه از نتایج و عواقب چنین طرحی خبر نداریم، کنار گذاشته می‌شوند. به همین خاطر فرصتی برای اجراشدن پیدا نمی‌کنند.

ایشان در مورد ایجاد محیط آزمایشی برای آزمون عملکرد ایده‌های نو گفتند:

مطمئن هستیم که در میان این ایده‌ها، ایده‌های نوین و خوبی برای اقتصاد هوشمند وجود دارد. هم‌اکنون محیط آزمون به دنبال این موضوع است تا ایده‌هایی که رد می‌کردیم را در محیط آزمایشی به اجرا گذاشته شوند. این محیط ازنظر عملکرد با دنیای واقعی فرقی ندارد. فقط مقرراتی را که مانع توسعه و رشد ایده‌ها است را کنار می‌گذاریم تا ایده در محیط تحت نظارت بدون قوانین و مقررات به اجرا گذاشته شود و فرصت بروز و رشد پیدا کند.

وی همچنین بیان کرد:

مشخصا ایده‌های نو نیز مشکلاتی خواهند داشت اما در این محیط، فرصتی پیدا می‌کنیم که بدانیم چه مقرراتی برای این ایده‌ها در نظر داشته باشیم. بازار سرمایه محیط پویایی است و نوآوری نقش بسیار بالایی دارد. پس باید محیط آزمون داشته باشیم و به ایده‌ها و ابزارهای جدید فرصت بروز و توسعه دهیم.

دولت‌ها دیگر نقش تصدی‌گری ندارند

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه صحبت‌های خود در مورد نقش تصدی‌گری دولت‌ها گفت:

این مناقشه که آیا دولت‌ها باید تصدی‌گری داشته باشند یا تنظیم‌گری، از بین رفته است. اتفاق‌نظر وجود دارد که نقش دولت‌ها تنظیم‌گری است نه تصدی‌گری. حالا در سازمان بورس که وظیفه تنظیم‌گری دارد هم این موضوع صدق می‌کند. دیگر دولت یا یک سازمان نمی‌تواند بدون مشارکت با دیگر ذینفعان تنظیم‌گری بهینه کند. رسیدن به اقتصاد هوشمند نیاز به مشارکت دارد.

وی همچنین افزود:

محیط آزمون بازار سرمایه ایجاد شد تا به ایده‌ها و ابزارهای جدید فرصت بروز و توسعه داده شود

به گفته وی، محیط آزمون درواقع فضایی است که می‌تواند برای ایده‌های نو مقررات گذاری کرد و بر چگونگی روند کار توسط ناظر و متولی کار نظارت کرد تا در محیط واقعی به اجرا گذاشته شود. سپس این ایده نو می‌تواند به مشارکت مردم، سرمایه‌گذاران، فعالان بازار و نهادهای مالی درآید.

سند باکس محیطی برای به چالش کشیدن ایده‌های جدید در راستای اقتصاد هوشمند

مدیرعامل فرا بورس در مورد سند باکس و محیط چالش‌برانگیز آن گفت:

طرح‌های نوآورانه در بازار سرمایه گاه رد می‌شوند؛ اما اهداف راه‌اندازی سندباکس کارآفرینی، امنیت اطلاعات، حس امنیت به مشتری نهایی، مسائل مالیاتی و امنیت سایبری و مبارزه با پول‌شویی و در حالت کلی رسیدن به اقتصاد هوشمند است.

سند باکس چیست و چه کمکی به پیشرفت ایده‌های نو خواهد کرد؟

به گفته امیر هامونی، مدیرعامل فرا بورس:

فرآیند عملکرد سندباکس به این صورت است که یک محیط بررسی پیش از آزمون را داریم. طرح‌ها در شورای سندباکس بازار سرمایه موردبررسی قرار بگیرد و پس از موافقت در محیط آزمون آغاز به کار می‌کنند. این ایده‌ها در طی زمان محدود و معین و طبق محدودیت‌هایی که شورا تعیین می‌کند، اجرایی می‌شوند. پس از مدت‌زمان خاص این ایده‌ها وارد فاز مقررات گذاری می‌شوند و درنهایت از محیط آزمون خارج می‌شوند.

سند باکس چگونه به حسابرسی سامانه‌های مبتنی بر بلاکچین نظارت خواهد کرد؟

مدیرعامل فرا بورس در سخنان خود در مورد محیط‌های آزمون بازار سرمایه توسط سند باکس، به موضوع بلاکچین ها اشاره کرد و گفت:

در محیط آزمون به موضوعاتی چون سامانه‌های معاملاتی و ابزارهای نوین معاملاتی و بلاکچین و هوش مصنوعی و رگ تک و فین‌تک و غیره پرداخته می‌شود. در مورد بلاکچین ما یک آینده‌پژوهی انجام دادیم که تصور کنید در دنیایی که سامانه‌های مبتنی بر بلاکچین بخواهند نظارت کنند، مفهومی به اسم ممیزی و حسابرسی وجود ندارد. به‌این‌ترتیب باید یک بازتعریف اساسی در موضوع فعالیت سازمان امور مالیاتی و سازمان حسابرسی صورت گیرد. هوش مصنوعی هم بسیار درآمدزایی دارد.

رونمایی از مرکز تعالی اقتصاد هوشمند دانشگاه شریف

دیروز طی مراسمی از مرکز تعالی اقتصاد هوشمند رونمایی شد. این مرکز در دانشگاه شریف راه‌اندازی شده و قرار است اکوسیستمی شکل بگیرد تا استارت‌آپ‌ها بدون دغدغه بتوانند در آن فعالیت کنند. اشتغال‌زایی مبتنی بر پیشران‌های تحول دیجیتال و کمک به خلق فرصت‌ها برای کسب‌وکارهای جدید از اهداف راه‌اندازی این مرکز محسوب می‌شود. همچنین این مرکز قرار است دارای برنامه‌ای بسیاری در جهت تعالی اقتصاد هوشمند باشد. در ادامه با چند نمونه از اهداف این مرکز آشنا خواهید شد:

  • رصد تحولات و پیشرفت‌های جهانی اقتصاد هوشمند
  • برگزاری دوره آموزشی برای اساتید و معلمان و مدیران و دانش‌آموزان در حوزه اقتصاد هوشمند
  • ارائه خدمات، طراحی و مشاوره و نظارت در پروژه‌های اقتصاد هوشمند
  • تدوین نقشه راه و آینده‌پژوهی در خصوص به‌کارگیری فناوری‌های روز در صنایع مختلف

دور زدن تحریم ‌ها به کمک ارزهای دیجیتالی

وزیر اقتصاد و دارایی دیروز در طی این نشست، به دور زدن تحریم ها توسط استخراج رمزارزها اشاره کرد و گفت:

درست است که باید با باید با استخراج غیرمجاز و غیرقانونی رمزارزها مقابله کرد اما اکنون در کشور توانسته‌ایم با رمزارزها تحریم‌ها را دور بزنیم.

دژپسند در این راستا بر این باور است که اگر می‌خواهیم در اقتصاد بین‌الملل جایگاه مناسبی پیدا کنیم، نباید در مقابل فناوری روز دنیا مقاومت کرد بلکه باید به سمت اقتصاد هوشمند حرکت کنیم.

ایشان در این مورد افزودند:

طی سه تا چهار سال آینده سهم بلاکچین به تولید ناخالص داخلی افزایش می‌یابد؛ بنابراین، مقابل تحولات سریع فناوری‌های دنیا چون رمزارزها باید مدیریت فعالانه داشت زیرا فرصت از دست می‌رود.

گذر از دولت الکترونیکی به دولت هوشمند

وزیر اقتصاد و دارایی در مورد هوشمند سازی روند کارهای دولتی ورسیدن به اقتصاد هوشمند گفت:

در سه سال اخیر نوع دیگری روی دولت الکترونیکی تمرکز شده است و همه دستگاه‌ها و حتی آقای رئیس‌جمهور برای توسعه آن اقداماتی انجام دادند. او همچنین بیان کرد: ما هنوز راجع به دولت الکترونیکی صحبت می‌کنیم درصورتی‌که باید از دولت همراه عبور کرده باشیم و هم‌اکنون به دولت هوشمند رسیده باشیم. حالا تا پایان دولت دو تا سه جلسه دیگر برای رونمایی از پروژه‌ها داریم.

دژپسند در پایان صحبت‌های خود گفت: از آنجایی ایران مدام با تحریم‌های ظالمانه دست‌وپنجه نرم می‌کند، اکنون زمان آن است که با تکیه‌بر فناوری و تکنولوژی روز دنیا، این تحریم ها را دور زده و به سمت اقتصاد هوشمند حرکت کنیم.

آیا از رمزارزها برای دور زدن تحریم استفاده خواهد شد؟

رضا قربانی، عضو هیات‌مدیره نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران معتقد است که حوزه رمزارزها نباید وارد فضای سیاسی شود و حتی فعالان حوزه دارایی‌های دیجیتال آماده پذیرش رگلاتوری هستند و نمی‌خواهند وارد فضای سیاسی شوند. وی در این مورد افزود:

بخشی از دارایی‌های دیجیتال به‌شدت پیشرفت کرده و چه به شکل استخراج و چه به‌صورت تبادل درحال‌توسعه هستند. به همین خاطر در این مسیر باید از فعالان بخش خصوصی کمک گرفت.

عباس آشتیانی، رئیس کمیسیون بلاکچین و رمزارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور نیز به معضلات حوزه رمزارزها اشاره کرده و گفت:

از وزارت اقتصاد انتظار می‌رود که موضوع بلاک‌چین را از رمزارزها در روند اقتصاد هوشمند جدا کنند. آنچه که ما بلاک‌چین می‌دانیم رمزارز نیست و باید این اشتباه هرچه سریع‌تر برطرف و این مسئله در سندباکس هم صورت گیرد ایجاد شود. باید تبعیض در تعرفه برق در حوزه استخراج رمزارها برطرف شود و همچنین دولت هم باید در این زمینه لایحه‌ای عرضه کند.

در پایان این جلسه دژپسند با بیان این موضوع که به معاونت اقتصادی در زمینه ساماندهی رمزارزها ماموریت داده است، از بخش خصوصی خواست تا پیشنهاد یا نظرات خود را در این خصوص عرضه کند.

ارسال نظر