الزام پیام رسان ها به رعایت قوانین کشور در عمل قابل اجرا نیست

رسانه کلیک - رئیس کمیسیون کسب و کارهای نوین اتاق بازرگانی ایران معتقد است به رغم منطقی بودن رعایت قوانین هر کشور در پیام‌رسان‌های خارجی، امکان الزام پیام رسان ها به رعایت قوانین کشور در عمل قابل اجرا نیست.

الزام پیام رسان ها به رعایت قوانین کشور در عمل قابل اجرا نیست

افشین کلاهی، رئیس کمیسیون کسب و کارهای نوین اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با ایلنا با تأکید بر اینکه روش سلبی در فضای مجازی هیچ‌گاه جواب نداده است، گفت: «سال‌هاست در کشورمان شاهد اعمال سیاست‌گذار‌های سلبی در برابر فناوری‌های نوین هستیم. شاهد این موضوع شبکه‌های اجتماعی هستند که سعی شده با مسدودسازی از دسترس مردم خارج شود، اما گرایش به آن‌ها افزایشی بوده است.»

به گفته وی، الزام پیام رسان ها به رعایت قوانین کشور ما نیز به همان اندازه عملی نخواهد بود. کلاهی یادآور شد: «شبکه‌های اجتماعی در تمام دنیا قوانین خود را دارند و این کاربران هستند که برای استفاده از آن‌ها ملزم به رعایت قوانینشان هستند.»

وی به ذکر مثالی در این‌باره پرداخت و گفت: «برای مثال رئیس‌جمهور سابق ایالات متحد امریکا -دونالد ترامپ- چون خود را ملزم به رعایت قوانین شبکه‌های اجتماعی نمی‌دانست، به رغم نفوذ زیاد توسط مالکان شبکه‌های اجتماعی حذف شد.»

کلاهی معتقد است: «ما نمی‌توانیم برای پیام‌رسان‌های خارجی قوانین تعیین کنیم، تنها می‌توانیم برای حضور و بهره از پیام‌رسان‌ها، تابع قوانین تعیین شده توسط آن‌ها باشیم.

دو روز پیش بود که خبر تصویب طرح مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی و نیز احراز هویت کاربران عضو در این شبکه‌ها که از زبان یکی از نمایندگان مجلس عنوان شد، در سایت‌های خبری و رسانه‌های اجتماعی سروصدا کرد.

رضا تقی‌پور، نماینده شهر تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم از طرح نمایندگان برای ساماندهی فضای مجازی خبر داده و گفته بود این طرح که امضای 170 نماینده را هم دارد، پس از بررسی در کمیسیون فرهنگی در نوبت بررسی در صحن علنی پارلمان قرار دارد.

وی گفته بود: «این طرح به زودی در دستور کار پارلمان قرار می‌گیرد و پس از تبدیل شدن به قانون امیدواریم این حوزه سامان‌دهی خوبی پیدا کند.» با این حال این مصاحبه ساعاتی بعد از روی سایت خبرگزاری تسنیم حذف شد.

ارسال نظر