امیر ناظمی: تنها راه ما دولت الکترونیک و شفافیت است

رسانه کلیک - امیر ناظمی: «ما فرصت قهر کردن با زیرساخت های مدرن و صحبت درباره این که دولت الکترونیک بد است یا خوب را نداریم. توسعه دولت الکترونیک راه ناگزیر ماست.»

امیر ناظمی: تنها راه ما دولت الکترونیک و شفافیت است

رویداد ملی زمینه سازی مشارکت غیر دولتی در پروژه های دولت الکترونیکی با حضور امیر ناظمی، رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، پروانه مافی، نماینده مجلس، محمد باقر اثنی عشری، رییس سازمان نظام صنفی یارانه‌ای، رضا باقری اصل، دبیر شورای اجایی فناوری اطلاعات کشور، امامی، رپیس کمیسیون نرم افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای، دکتر رهبری، رپیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک و فعالان بخش خصوصی در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات برگزار شد.

در این رویداد امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات به عنوان اولین سخنران با روایت مثالی در رابطه با ورود برق به ایران توسط امین الضرب صحبت‌هایش را شروع کرد. او با عنوان اینکه اولین دستگاه برق سال ۱۲۹۴ برای ارایه سرویس عمومی به مردم وارد کشور شد؛ افزود: «ورود برق به ایران با بخش خصوصی آغاز شد و طبق قراردادی که امین الضرب با دولت بست و به عرضه این خدمت به شهروندان مشغول شد. نکته جالب این است که ارایه زیرساخت های مهم در ایران با همکاری بخش خصوصی آغاز شده است. این نشان می دهد که قبل از کشف نفت در همان دوران قاجار همکاری بین بخش خصوصی و دولتی به شدت برقرار بود اما امروز هیچ آمادگی دولت و در این بخش نمی بیینم که بتواند پاسخگوی بخش خصوصی باشد.»

ناظمی با عنوان این مهم که زمانی که نفت وارد اقتصاد ما شده است، دیگر امین الضربی وجود ندارد تاکید کرد: «مشارکت بخش خصوصی صرفا مشارکت مالی نیست، مشارکت روحیه همکاری و دانشی است که در دولت وجود ندارد. مسئله مهم دیگر فقدان آمادگی لازم برای نوآوری است که دولت در آن هم ضعیف عمل کرده است. زمانی که امین الضرب برق را به ایران آورد بسیاری از روحانیون گفتند این کار اجنه است. اما برق همه گیر شد تا نشان دهد تکنولوژی را کاربر در خدمت ارزش های خود می گیرد و باعث رشد آن می شود. اگر فناوری هراسی شکل بگیرد، هیچ تکنولوژی وارد نخواهد شد.»

به اعتقاد رببس سازمان فناوری ایران دولت نه در سطح نوآورانه خوب عمل کرده نه اکنون به واسطه تحریم ها توانمندی مالی دارد. به باور ناظمی شاید الان باید خوشحال باشیم دولتی که دوست داشته به واسطه پول نفت همه کارها را خودش انجام دهد، الان مجبور به مشارکت با بخش خصوصی است. و اضافه کرد:« سال پیش رو، سالی است که قرار است وارد به قرن جدید شویم که ورود به آن نیازمند آگاهی ها و زیرساخت هایی است که باید برای آن قرن داشته باشیم. ما فرصت قهر کردن با زیرساخت های مدرن و صحبت درباره این که دولت الکترونیک بد است یا خوب را نداریم. توسعه دولت الکترونیک راه ناگزیر ماست.»

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه رتبه دولت الکترونیک در بین کشورهای دنیا ۴ سال قبل بالای ۱۰۰ و با ۲۰ ارتقا در سال ۲۰۱۶ به رتبه ۸۶ رسید، تاکید کرد: «سوال مهمی که پیش می آید این است که آیا این رتبه برای پیشرفت ما کافیست؟ اگر با سایر شاخص های اقتصادی کشورمان حساب کنیم خیلی جایگاه بدی نداریم اما فکر نمی کنم که برای کشوری مانند ایران رتبه ۸۶ رتبه قابل تقدیری باشد.

اگر شاخص های آی تی یو را معیار قرار دهیم، یکی از شاخص های اصلی که برای توسعه یافتگی در نظر می‌گیرند، مشارکت بخش دولتی (عمومی) با بخش خصوصی است. دانش فناوری اکنون بین بنگاه های خصوصی و بازیگران مختلف توزیع یافته است و اگر به مشارکت آن ها نیاز داریم، باید همکاری مان را آغاز کنیم. آیا در این بخش الزامات قانونی داریم؟ باید بگویم بله، قوانین متعدد داریم اما آیا نهاد قانون ما برای این کار آماده است؟ خیر. تجربه شخصی من نشان می دهد برای استفاده از تک تک الزامات قانونی باید با آن ها جنگید و ریسک های آن را رییس دستگاه قبول کند.»

او معتقد است رفع خلاهای قانونی و به اشتراک گذاشتن تجربیات خود دو دلیل اصلی برگزاری این رویداد است. رویدادی که هم بخش دولتی هم مشارکت جویان بخش خصوصی در آن شرکت کرده اند تا یاد بگیرند چطور با زبان قانون با دولت صحبت کنند.

امیر ناظمی با تاکید بر اینکه فرهنگ سازی قطب سوم ضرورت برگزاری این همایش را تشکیل می دهد، تاکید کرد: «ما در روزگاری زندگی می کنیم که روزنامه ها پر حروف الفبایی است که می گوید یک مدیر دولتی یک مدیر اختلاسگر است. در چنین فضایی امکان مشارکت خصوصی-دولتی وجود ندارد چون حتما به مدیر بخش دولتی انگ زد و بند با بخش خصوصی وارد می شود. پروژه های پرریسکی که خطر آبرو، مالی و جانی دارد. تنها راهی که باقی می ماند همین دولت الکترونیک و شفافیت است. شفافیت زمانی شکل می گیرد که نهادها بپذیرند زمانی که برای یک پروژه مناقصه و مزایده برگزار می شود یک نفر برنده و هزار نفر بعدی شروع به مخالفت می کنند. در چنین فضای عدم اعتمادی که در جامعه وجود دارد، آیا سرمایه اجتماعی می تواند موفق باشد؟ جواب قطعی وجود ندارد اما همین‌ها موانع جدی است.»

او در ادامه درباره محورهای اصلی «رویداد ملی زمینه سازی مشارکت غیر دولتی در پروژه های دولت الکترونیکی» به طرح فراخوان ها، طرح های دارای ایده های اولیه و مورد تایید دستگاه اجرایی متولی جهت مشارکت، توانمندی های بخش خصوصی در سرمایه گذاری مشارکت، ارزیابی پروژه های موفق در سال های اخیر، برگزاری کارگاه آموزشی، اعطای پروانه مشارکت و ارایه مقالات علمی اشاره کرد.

دو طرح فراخوان نماد اعتماد الکترونیک و فراخوان شبکه ابری یکپارچه توزیع شده موسوم به ابر ایران، از دیگر بخش های این رویداد است. طرح اولیه میدان های هوشمند از سوی وزارت نفت، طرح مرکز داده وزارت بهداشت، مرکز تبادل اطلاعات غیردولتی و سامانه پایش اطلاعات کشور از سازمان فناوری اطلاعات، طرح هایی است که در این رویداد به آن ها پرداخته خواهد شد.

ارسال نظر