ام تی ان ، ایران و ایرانسل را ترک می‌کند

رسانه کلیک - تنها سرمایه‌گذاری خارجی حوزه اپراتوری یعنی شرکت ام تی ان (MTN) که ۴۹ درصد شرکت ایرانسل را در اختیار داشت حالا قصد دارد سهام خود را واگذار کند.

ام تی ان ، ایران و ایرانسل را ترک می‌کند

شرکت MTN بزرگترین شرکت مخابراتی آفریقاست و تصمیم به خروج ایران بخشی از تصمیم استراتژیک این شرکت برای خروج از بازار خاورمیانه و تمرکز بیشتر بر قاره آفریقاست.

مدیر ارشد اجرایی این شرکت امروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد که ام تی ان تمام ۷۵ درصد سهام خود در سوریه را می‌فروشد.

راب شاتر که از طریق ویدیو کنفرانس با رسانه‌ها گفت و گو می‌کرد گفت که : خاورمیانه به طور ویژه‌ای پیچیده شده و درآمد شرکت از کشورهای این حوزه کاهش یافته است.

خروج ام تی از بازار خاورمیانه در سه فاز اتفاق خواهد افتاد. در فاز نخست این شرکت از بازار یمن، افغانستان و سوریه خارج خواهد شد و سهام خود را در این کشورها واگذار خواهد کرد. این سه کشور تنها ۴ درصد درآمد این شرکت را تشکیل می‌دادند.

در میان مدت شرکت اعلام کرده که ۴۹ درصد سهام خود در ام تی ان ایرانسل را که یکی از بزرگترین بازارهای این شرکت است واگذار می‌کند.

خروج MTN از بازار ایران یک اتفاق مهم محسوب می‌شود حضور این شرکت در بازار ایران منجر به شکست انحصار اپراتور اول تلفن همراه شد که در آن زمان کاملا دولتی بود.

با این حال ام تی ان مشخص است در طی ماه‌های اخیر به دلیل کاهش ارزش ریال عملا با درآمد دلای کاهش یافته‌ای مواجه شده است.

خروج از بازار ایران همچنین از این جهت قابل توجه است که ایرانسل همواره به عنوان یکی از موفق‌ترین زیرمجموعه‌‌های این شرکت محسوب می‌شد.

مدیرعامل ایرانسل چندی قبل در یک مصاحبه با روزنامه دنیای اقتصاد اعلام کرد که ام تی ان به رغم اتفاقات رخ داده در زمینه کاهش ارزش ریال از سرمایه‌گذاری در ایران راضی هستند.

عباسی آرند گفته بود :‌طبیعتا هیچ سرمایه‌گذاری راضی نیست که در جایی سرمایه‌گذاری کند که یک شبه ارزش پول آنجا نصف شود. شرکت MTN در بورس آفریقای جنوبی است و سهامداران خارجی دارد و رقم‌های ام‌تی‌ان - ایرانسل هم آنجا شفاف قرار می‌گیرد، وضعیت اقتصادی ایرانسل روی دارایی‌های شرکت ام‌تی‌ان و وضعیت آن اثر می‌گذارد. اما در مجموع، ام‌تی‌ان از سرمایه‌گذاری در ایران راضی است.

حضور MTN در ایران از روز اول با چالش‌های زیادی روبه رو بوده است . این شرکت جایگزین اپراتور ترک‌سل شد که پیش ازاین مزایده اپراتور دوم را برده بود اما به بهم خوردن آن مزایده این بار ام تی ان برنده اعلام شد. در سال ۹۷ بلومبرگ اعلام کرد که MTN تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا حاضر به سرمایه‌گذاری در پروژه فیبرنوری در ایران نشده است. در همان زمان گمانه‌زنی‌هایی برای خروج ام تی ان از ایران اعلام شد که رسمیت نیافت.

بعد از خروج آمریکا از برجام MTN جزو معدود شرکت‌های خارجی بود که مشخصا اعلام کرد در ایران باقی خواهد ماند.

ام تی ان همچنین هم اکنون یکی از سرمایه‌گذاران اسنپ هم هست و به نظر می‌رسد خروج بازار بازار ایران مجموعه اسنپ را هم هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ارسال نظر