تعلیق انجمن بلاکچین ایران به چه معناست؟ | بازار ارزهای دیجیتال همچنان در مسیر ابهام!

رسانه کلیک - فعالیت انجمن بلاکچین ایران طی نامه‌ای از سوی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور متوقف شد. طبق نامه توقیف انجمن که سر از رسانه‌ها درآورده، دلیل این تعلیق اقدامات مغایر با اساسنامه و خلاف تعهدات این انجمن عنوان شده است.

تعلیق انجمن بلاکچین ایران به چه معناست؟ | بازار ارزهای دیجیتال همچنان در مسیر ابهام!

در حکم تعلیق فعالیت‌های انجمن بلاکچین ایران خطاب به هیئت‌مدیره این انجمن نوشته شده است: «با عنایت به گزارش‌های واصله مبنی بر اقدامات مغایر با اساسنامه و خلاف تعهدات آن انجمن و لزوم رسیدگی و بررسی گزارش‌های واصله، تا حصول نتیجه و تصمیم‌گیری نهایی در خصوص آن انجمن، مقتضی است از تاریخ ابلاغ این تذکر تا اطلاع ثانوی فعالیت‌های آن انجمن به طور کامل متوقف شود.»

در بخش دیگری از نامه، دستور توقف فعالیت این انجمن که در تاریخ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ به امضای زهرا عابدینی، معاون مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور رسیده، تأکید شده که «صورتحساب کلیه درآمدهای مالی و هزینه‌کردها بر اساس شماره حساب رسمی انجمن، گزارش کامل، مستند، شفاف و دقیق از اقدامات آن انجمن طی ۲ سال اخیر، گزارش دقیق در خصوص صدور فهرست هشدار و امثالهم بدون پشتوانه فنی در سایت انجمن با استفاده از نام انجمن بلاکچین و ارائه مجوز اخذ شده برای این اقدام و سایر اقدامات مشابه صورت گرفته، گزارشی از کلیه اقدامات آن انجمن در حوزه رمزارز و اقدامات صورت گرفته در ارتباط با شرکت‌های فعال در این حوزه همراه با توضیحات و مستندات لازم و آخرین آدرس انجمن» برای بررسی‌های تکمیلی در اختیار این معاونت قرار گیرد.

انجمن بلاکچین ایران

انجمن بلاکچین ایران فعالیت خود را از تاریخ ۶ خرداد ۱۳۹۶ آغاز کرده و در تاریخ ۹ تیر ۱۳۹۶ با نام «انجمن بلاکچین ایران» اعلام موجودیت کرد. این سازمان در تاریخ 16 اردیبهشت 98 با مجوز وزارت کشور به نام «انجمن فناوران زنجیره بلوک» در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری به ثبت رسید.

تکلیف سازمان خودتنظیم‌گر رمزارز چه می‌شود؟

تعلیق فعالیت‌های انجمن بلاکچین ایران در شرایطی اتفاق می‌افتد که همین دو هفته قبل این انجمن از تأسیس سازمان خودتنظیم‌گر رمزارزهای کشور خبر داده بود. در شرایطی که آینده فعالیت رمزارزها در کشور هنوز نامطمئن است، سازمان خودتنظیم‌گر رمزارز با حضور نمایندگانی از انجمن بلاکچین ایران، فین‌تک و سازمان نصر تشکیل شد. این سازمان تصمیم داشت مسئله ارزهای دیجیتال را در کشور ساماندهی کرده و ریسک‌های این حوزه را برای سرمایه‌گذاران کاهش دهد.

سپهر محمدی، رییس انجمن بلاکچین ایران در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها گفته بود تا زمانی که هیچ نهاد دولتی ریسک‌ها و چالش‌های رمزارز را در ایران بر عهده نگرفته است، بخش خصوصی فعال در این حوزه خودش به صورت سازمان‌یافته به این حوزه توجه می‌کند.

وی تأکید کرده بود که این سازمان قصد قانون‌گذاری ندارد، اما سعی می‌کند چارچوب‌هایی تعیین کرده و کاری کند که بازیگران این حوزه در چارچوب‌ها و آیین‌نامه‌های این سازمان حرکت کنند و بعدها همپای وزارت اقتصاد پیش برود و بازار رمز ارزها را امن‌تر و بهتر سازد.

پس از نامه هشداردهنده رئیس مجلس مبنی بر اطلاع‌رسانی در خصوص خطرات رمزارزها و جلوگیری از تکرار واقعه مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز، لزوم تصمیم‌گیری دقیق و شفاف در این حوزه بیش از پیش احساس شد. پس از آن رئیس‌جمهور حسن روحانی از ضرورت چاره‌اندیشی برای قانونمند شدن فعالیت رمزارزها خبر داد.

حالا فعالان این حوزه منتظر هستند ببینند تکلیف آینده فعالیت رمزارزها در کشور چه می‌شود، آینده‌ای که با تعلیق فعالیت‌های انجمن بلاکچین ایران نگرانی‌ها را دوباره تشدید کرده است.

ارسال نظر