معاون وزیر ارتباطات: اپراتورها الزامی برای کاهش قیمت اینترنت ندارند

رسانه کلیک - معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد قیمت اینترنت برای کاربران به اندازه کافی پایین است و کشش کاهش ندارد.

معاون وزیر ارتباطات: اپراتورها الزامی برای کاهش قیمت اینترنت ندارند

به گفته معاون وزیر ارتباطات با وجود این در شرایطی که تعرفه پهنای باند زیرساخت برای اپراتورها کاهش یافته، آنها می‌توانند برای کاهش قیمت اینترنت تصمیم بگیرند، هرچند برای این کار الزامی از سوی رگولاتوری ندارند.

شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت درحالیکه نتوانستند در این سال‌ها متناسب با سرعت رشد اینترنت سیار و دیتای موبایل رشد کنند، در این مدت دچار مشکلات مالی بودند.

حتی برخی از شرکت‌های FCP بازار را به اپراتورهای موبایلی واگذار کردند و معتقد بودند پایین بودن تعرفه اینترنت در اپراتورهای موبایلی، موجب شده تمایل افراد به استفاده از اینترنت موبایل به‌جای اینترنت ثابت باشد و درنتیجه این شرکت‌ها در حال از دست دادن مشترکانشان هستند.

جهرمی: اینترنت ارزان می‌شود

از طرفی محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- معتقد است که در تلاطم اقتصادی نباید صرفاً هزینه را از جیب مردم برداشت و هزینه خدمات ICT باید متناسب با جیب مردم باشد.

آذری جهرمی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا اینترنت گران شده، گفته بود: نه تنها گران نشده و نخواهد شد، بلکه درصورت رشد ترافیک، در سال آینده هم ارزان‌تر خواهد شد.

وزیر ارتباطات همچنین به‌تازگی درباره احتمال کاهش قیمت اینترنت با افزایش رشد ترافیک، با بیان اینکه ۲۵ تا ۳۰ درصد هزینه زیرساخت را کاهش دادیم.

او اظهار کرد: در رابطه با اینکه تعرفه نهایی مشترکان چه تغییری می‌کند، بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در سال آینده تاثیرش را می‌بینیم، اما گام اول که کاهش ۳۰ درصدی تعرفه زیرساخت بوده، انجام شده است.

کاهش 25 درصدی پهنای باند

از طرف دیگر حسین فلاح جوشقانی - رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی - که معتقد است در مقیاس‌های جهانی ایران ارزان‌ترین قیمت اینترنت را دارد.

به گفته او تمام تلاش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به‌عنوان رگولاتوری یا مقررات‌گذار، این است که قیمت‌های ارائه خدمات اینترنت توسط اپراتورها از آنچه اکنون ارائه می‌شود، بالاتر نرود.

فلاح جوشقانی همچنین پس از آن از کاهش ۲۵ درصدی تعرفه پهنای باند شرکت ارتباطات زیرساخت براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خبر داد و گفت: در تجربه‌های جهانی با افزایش ترافیک مصرفی، قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

به گفته او بر همین اساس پس از بررسی‌های کارشناسی در وزارت ارتباطات، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، کاهش ۲۵ درصدی هزینه پهنای باند اپراتورها را تصویب کرد. این مصوبه به کاهش هزینه‌های اپراتورها منجر می‌شود.

البته این کاهش قیمت درحالی است که شرکت ارتباطات زیرساخت پهنای باند را به اپراتورها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی می‌فروشد.

بنابراین در حالی که این شائبه برای کاربران اینترنتی ایجاد شده بود که ارزان شدن پهنای باند اینترنت زیرساخت، می‌تواند تاثیری در کاهش قیمت اینترنت داشته باشد، اینطور اعلام شد که کاهش قیمت اینترنت به تصمیم اپراتورها بستگی دارد.

کاهش قیمت زیرساخت

در این راستا فلاح جوشقانی با بیان اینکه هدف این بوده که بتوانیم سبد هزینه اپراتورها را با شرایط گرانی‌های ارزی کم کنیم.

او تاکید کرد: گفته بودیم اگر ترافیک بالا برود، هزینه را کاهش می‌دهیم و از آنجایی که به دلیل کرونا، شاهد رشد ترافیک بودیم، به همین خاطر هزینه زیرساخت را ۲۵ تا ۳۰ درصد برای اپراتورهای غالب کاهش قیمت دادیم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره احتمال کاهش قیمت اینترنت اظهار کرد: کمیسیون تنظیم مقررات ماموریتی به ما داده که موضوع را با اپراتورها منعکس کردیم و منتظر نظرشان هستیم و اینکه این کاهش قیمت چه تاثیری در سبد هزینه خانوار می‌گذارد، آن زمان مشخص می‌شود.

البته قیمت اینترنت برای کاربران به اندازه کافی پایین است، اما در نهایت با اپراتورها صحبت می‌کنیم که اگر بشود هزینه اینترنت را در سبد هزینه خانوار هم پایین بیاورند.

فلاح جوشقانی همچنین با بیان اینکه قیمت اینترنت در کشور ما بالا نیست که کشش کاهش داشته باشد، تصریح کرد: اپراتورها هم نیاز به سرمایه‌گذاری دارند و و هزینه‌هایشان در این مدت افزایش داشته است.

به همین دلیل به خود آنها گفتیم پیشنهاداتی برای کاهش قیمت به ما بدهند، اما اینطور نبوده که الزامی از طرف رگولاتوری گذاشته باشیم که قیمت اینترنت کاهش یابد، با وجود این،‌ اپراتورها موضوع را بررسی و نتیجه را اعلام می‌کنند.

ارسال نظر