ایرانسل به استقبال همکاری با ارائه‌دهندگان محتوای داخلی رفت

رسانه کلیک - مدیرعامل ایرانسل در نشست آنلاین هم‌اندیشی بازیگران بازار محتوای دیجیتال، که در راستای پیشنهاد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به ایرانسل برای «توانمند‌سازی و تقویت تولید داخلی محتوای دیجیتال» برگزار شد، بر آمادگی ایرانسل در حمایت هر چه بیشتر از توانمندسازی تولیدکنندگان داخلی محتوای دیجیتال تأکید کرد.

ایرانسل به استقبال همکاری با ارائه‌دهندگان محتوای داخلی رفت

به گزارش روابط عمومی ایرانسل، دکتر بیژن عباسی آرند، در نخستین نشست آنلاین هم‌اندیشی «توانمندسازی و تقویت تولید داخلی محتوای دیجیتال» که عصر شنبه 7 تیرماه 1399، با حضور جمعی از مدیران ایرانسل و نیز دعوت از نمایندگانِ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری)، سازمان فناوری اطلاعات، سازمان تبلیغات اسلامی، انجمن صنفی VOD و IPTV و پلتفرم‌های ارائه محتوا از جمله «آپارات»، «تیوا»، «آنتن»، «تلوبیون»، «فیلیمو»، «نماشا»، «پیشتاز مووی»، «دیدئو»، «صباتل»، «آیو»، «نماوا»، «کافه بازار»، «مایکت»، «روبیکا» و «چارخونه»، بر پلتفرم «داناپلاس» ایرانسل برگزار شد، با تأکید بر آمادگی وزارت ارتباطات و اپراتورها برای فعالیت در این حوزه گفت: پیرو جلسه‌ای که چندی قبل با اپراتورهای دیگر داشتیم آن‌ها هم آمادگی خود را برای همکاری اعلام کرده‌اند و در جلسات بعد می‌توانند به ما ملحق شوند تا تصمیم‌گیری‌ها و نشست‌ها با دیگر فعالان حوزه به نتیجه‌ای جامع‌تر برسد.

نشست ایرانسل با بازیگران بازار تولید محتوای داخلی، در پی پیشنهاد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به ایرانسل برگزار شد. مهندس محمدجواد آذری جهرمی، شنبه 24 خرداد ماه 1399، در مراسم رونمایی از دسترسی 1034 روستا به شبکۀ ملی اطلاعات که در ساختمان مرکزی ایرانسل برگزار شد، به ایرانسل پیشنهاد کرد که به «همکاری با سکوهای توزیع محتوای کاربر‌محور» بپردازد.

مدیرعامل اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، در این نشست، همچنین با تأکید بر تکالیف تعیین شده در سند شبکۀ ملی اطلاعات برای افزایش سهم مصرف محتوای داخلی به بیش از 70 درصد، ادامه داد: آنچه اهمیت دارد این است که یک مدل برای همکاری، با پذیرش و مشارکت هر سه بخش اپراتور، ارائه‌دهندۀ محتوا و برنامه‌ساز طراحی شود.

وی افرود: با توجه به مذاکرات صورت گرفته، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و اپراتورها این آمادگی را دارند تا با مدل‌های مورد توافق همۀ بازیگران، فعالیت‌های خود را ادامه دهند.

عباسی آرند ابراز امیدواری کرد که در زمینۀ نظام تعرفه و مشارکت در پرداخت‌ها و تعرفه‌گذاری برای تولیدکنندگان نیز، همکاری‌های لازم توسط وزارت ارتباطات انجام شود.

صمدی: 30درصد ترافیک پهن باند به محتوای داخلی تعلق دارد

در این نشست آنلاین، همچنین مهندس باقر صمدی معاون دیجیتال ایرانسل گفت که در حال حاضر حدود 30 درصد از ترافیک پهن‌باند، صرف استفاده از محتوای داخلی می‌شود و مطلوب آن است که این عدد به بیش از 70 درصد برسد.

وی با توجه به اقدامات انجام شده در دو حوزۀ عرضه و تقاضا، به پیگیری سیاست ترافیک نیم‌بها برای ترافیک داخلی و نیز ارائۀ تسهیلات مالی و قانونی و دیگر قوانین حمایتی و نقش تسهیلگری اشاره کرد و این اقدامات را موجب رسیدن سهم محتوای داخلی به رقم فوق دانست.

معاون دیجیتال ایرانسل با بیان سه سؤال «نقش اپراتور را در توسعۀ عرضۀ محتوای داخل در چه می‌بینید؟»، «سازوکار اجرا و الزامات آن شامل چه مواردی است؟» و «استراتژی مناسب در اجرای این نقش را چگونه تعریف می‌کنید؟» از دیگر حاضران در نشست، خواست تا به بیان نظرات خود بپردازند.

در ادامه این نشست، بازیگران مختلف این حوزه، به ارائه دغدغه‌های خود پرداختند و به مواردی مانند «تسهیم مناسب درآمد»، «تعرفه‌گذاری»، «قانون‌گذاری سختگیرانه»، «سهم تبلیغات»، «تولیدکنندگان خرد» و «سختگیری‌های موجود در حوزه محتوای VOD» اشاره کردند.

از جمله، دکتر علی محمد منتظری به عنوان نمایندۀ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به بحث تعرفه و لزوم تصمیم‌گیری برای بررسی آن به عنوان موضوع محوری و یا جانبی اشاره کرد و با تأکید بر بررسی مدل اقتصادی لازم برای توسعۀ تولید محتوا، بر توجه به الزامات اسناد بالادستی در این زمینه تأکید کرد.

وی همچنین با اشاره به دغدغه‌های موجود در بحث تسهیم درآمد، پیشنهاد داد خدمات دیجیتال در حوزه‌های جدید هم علاوه بر VOD مورد توجه قرار گیرد.

همچنین مهندس بهنام ولی‌زاده، نمایندۀ سازمان فناوری اطلاعات به مواجه شدن اپراتورها با تولیدکنندگان خرد اشاره کرد و گفت: شاید این امکان‌پذیر نباشد که پلتفرم‌های بزرگ با تولیدکنندگان خرد هم در ارتباط باشند، بنابراین می‌توان بازارهای مشخصی داشت تا همه به نسبت مشخصی بتوانند از آنها استفاده کنند.»

در پایان این نشست، مقرر شد تا نشست بعدی، هفتۀ آینده برگزار شود و پس از بحث و تبادل نظر و جمع‌بندی پیشنهادها، مدل درآمدی، چارچوب حقوقی و راهکارهای فنی طراحی و به رگولاتوری ارائه شود.

ارسال نظر