برگزاری اولین نشست مجمع فناوری و نوآوری استان تهران

رسانه کلیک - اولین نشست مجمع فناوری و نوآوری استان تهران با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور و جمعی از مسئولین، در محل کارخانه نوآوری آزادی برگزار شد.

برگزاری اولین نشست مجمع فناوری و نوآوری استان تهران

صبح دیروز اولین نشست مجمع فناوری و نوآوری استان تهران با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور، استاندار تهران، شهردار تهران و جمعی از فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان تهران در محل کارخانه نوآوری آزادی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس، در پی تصویب طرح تشکیل مجمع فناوری و نوآوری استان تهران در کارگروه آموزش، پژوهش، ‌فناوری و نوآوری استان تهران، امروز اولین نشست این مجمع با حضور «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رییس جمهور، «انوشیروان محسنی بندپی» استاندار و «پیروز حناچی» شهردار تهران، روسا و مدیران پارک‌های علم و فناوری و سایر دستگاه‌های دولتی مرتبط استان و دیگر فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری تشکیل شد.

مسائل استانی تهران، در سایه مسائل ملی پنهان شده

اولین نشست مجمع فناوری و نوآوری استان تهران که با هدف هم‌افزایی بین اعضای این زیست‌بوم برنامه‌ریزی شده است، با ایراد سخنانی از سوی «اکبر قنبرپور» معاون علمی و فناوری پارک فناوری پردیس شروع شد. او گفت: 50 تا 60 درصد اقتصاد دانش بنیان کشور در استان تهران متمرکز است اما همدلی و همکاری در اکوسیستم در دیگر استان‌ها بیشتر از تهران است و در تهران ما در این زمینه ضعف‌هایی را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: مسائل استانی تهران در سایه دستگاه‌ها و برنامه‌های ملی نادیده گرفته می‌شود. در مجمع فناوری و نوآوری استان تهران، فعالان این عرصه در مورد موضوعات و مسائل مختلف زیست‌بومشان گفتگو خواهند کرد و نتیجه آن را به استانداری تهران منتقل می‌کنند. به اینگونه استانداری تهران به مسائل آگاه شده و می‌تواند در زمینه رفع آنها قدم بردارد.

به دنبال رفع موانع زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان تهران

«حسین صابری» قائم مقام رئیس پارک فناوری پردیس در این نشست اظهار داشت: انتقال تجربه‌ای که باید از بازیگران زیست‌بوم علم و فناوری و نهادهای تسهیل‌گر انجام شود، در استان تهران اتفاق نیفتاده است. رجوع به استانداری برای حل مسائل، خیلی در زیست‌بوم فناوری و نوآوری جا نیفتاده است. ما فکر می‌کنیم برای حل مسائل باید به معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری مراجعه کنیم، در حالی که اینطور نیست و برای حل بسیاری از مسائل باید به استانداری و استاندار که رئیس استان است، مراجعه کرد.

تمام بازیگران اصلی زیست‌بوم علم و فناوری تهران زیر یک سقف جمع

«مهدی صفاری‌نیا» رییس پارک فناوری پردیس دیگر سخنران این نشست بود. وی گفت: نخستین باری است که تمامی بازیگران اصلی زیست‌بوم علم، فناوری و نوآوری تهران زیر یک سقف جمع می‌شوند تا دغدغه‌های مشترک خود را بیان کنند.

رییس پارک فناوری پردیس سپس به ارائه آمار اجزای زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان تهران پرداخت و تصریح کرد: ۵۰درصد از استعدادهای تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان در استان تهران مستقر هستند. ۱.۴ میلیون نفر دانشجو و ۵۰۰دانشگاه و پژوهشگاه در استان تهران وجود دارد. در بخش خصوصی، ۵۸ مجموعه سرمایه‌گذار و ۴۲ مرکز نوآوری و فضای کار اشتراکی در استان تهران وجود دارد‌. از ۱۰۰ شتاب‌دهنده کشور نیز ۵۸ شتاب‌دهنده در استان تهران فعالیت می‌کنند. بیش از ۹۰ درصد از این مراکز در شهر تهران مستقر هستند.

وی ادامه داد: بیش از 1200 استارت‌آپ و ۵۴ مرکز رشد در استان تهران فعالیت دارند. همچنین ۱۹ شهرک صنعتی و ۱۰پارک علم و فناوری در تهران وجود دارد. بیش از 2800 شرکت دانش‌بنیان و حدود ۲۰ درصد از صنایع کشور نیز در استان تهران مستقر هستند.

صفاری‌نیا بیان کرد: ما در تهران تا چه اندازه توانسته‌ایم میان عناصر زیست‌بوم علم و فناوری استان تهران ارتباط برقرار کنیم یا از تجارب هم استفاده کنیم و دغدغه‌های مشترک را بیان کنیم؟ از آنجایی که در این زمینه خلائی حس می‌شد، ما از ظرفیت کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان تهران برای تشکیل مجمع فناوری و نوآوری استان تهران استفاده کردیم. نشست‌های این مجمع سالی یک یا دوبار انجام خواهد شد و امید داریم طی آن، رشد و توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان تهران رقم خورد.

شهرداری یک شهر نوآور، شتابدهنده کسب و کارهای آن شهر است

«سورنا ستاری» معاون علمی فناوری رئیس جمهوری در این نشست بیان کرد: شهر نوآور، شهری است که شهرداری آن شتابدهنده‌ای برای کسب و کار شهرش باشد. شهرداری بازار عظیمی در اختیار دارد. در شهری مانند تهران که حدود ده میلیون جمعیت دارد خدمات مختلف در حوزه‌های متفاوتی قابلیت عرضه دارند.

ستاری تاکید کرد: تمامی سرویس‌های شهری که از سوی فعالال زیست‌بوم فناوری و نوآوری طراحی می‌شود، قابلیت این را دارند که شهرداری به عنوان یک نهاد مدیریتی، حاکمیتی و نظارتی در آنها سرمایه‌گذاری کنند. بخش عمده‌ای از درآمدهای شهری از این طریق قابل تامین است.

معاون علمی فناوری رئیس‌جمهور اظهار داشت: طی سالیان گذشته در میان تفکر سنتی کسب و کار مقاومت بسیاری در مقابله با شیوه‌های نوین وجود داشته است. به هر میزانی که جوانان فعال در زیست‌بوم فناوری و نوآوری را همراهی کنیم، آنها بیشتر رشد می‌کنند و این مقاومت سنتی را که شکل گرفته‌ است، می‌شکافند.

وی ادامه داد: جریان فناوری و نوآوری پیش می‌رود و هر روز تولیدات جدیدی عرضه می‌کند. هر روز خدمات و سرویس‌های جدید به مردم ارائه داده می‌شود و این جریان در شهر پیش می‌روند. بازیگران سنتی کسب و کار باید بدانند که در مقابل جوانان عرصه فناوری و نوآوری شانسی ندارند. مگر اینکه بر آنها سرمایه‌گذاری کنند. باید جریان سرمایه‌گذاری از سمت مدل سنتی بر مدل مدرن اتفاق بیفتد. بستر این اتفاق، شهر است. این اتفاقی‌ست که در شهرهای نوآور می‌افتد.

ستاری تصریح کرد: خواسته ما این است که همگی تلاش کنیم تا زیرساخت مناسبی برای فعالیت فعالان این حوزه ارائه دهیم.

تشکیل مجمع فناوری و نوآوری استان تهران ضروری بود

«انوشیروان محسنی بندپی» استاندار تهران در اولین نشست مجمع فناوری و نوآوری گفت: با این جلسه ما می‌توانیم وظیفه خودمان را در راستای یکی از نیازهای اساسی جامعه که پژوهش و تبدیل ایده به توسعه فضای کسب و کار است، انجام دهیم.

وی گفت: اولویت اول کشورهای توسعه یافته، رشد و توسعه مراکز علمی و فناوری است. ما هم زمانی احساس کردیم که باید بین نیاز جامعه و مراکز دانشگاهی و پژوهشی پیوندی باشد. بنابراین رابطه بین دانشگاه و صنعت را تعریف کردیم، اما خیلی موفق نبودیم. خروجی آن طرح پایان‌نامه‌هایی است که در کتابخانه‌های دانشگاه‌ها خاک می‌خورد.

بندپی ادامه داد: بنابراین مراکز فناور و نوآوری با این ایده شکل گرفت. در هفت سال مدیریت دکتر ستاری ما شاهد تحول بسیاری در این حوزه بودیم.

وی گفت: زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان تهران ظرفیت بالایی دارد؛ بنابراین برگزاری این مجمع در تهران یک ضرورت بود.

کارخانه نوآوری آزادی زمینه‌ای برای تبدیل به ایده های نوآورانه

در بخش دیگری از نشست «پیروز حناچی» به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: بیش از 30 درصد گردش اقتصادی کشور، 25 درصد تولید ناخالص ملی، 2 درصد مساحت و 20 درصد جمعیت کشور سهم تهران است و همین موضوع پایتخت را برای توسعه کسب و کارهای فناور مساعد می‌کند.

وی افزود: تبدیل مکان‌های متروکه به فضاهای فناورانه و نوآورانه حاصل یک دیدگاه است. دیدگاهی که بر مبنای آن هرچیزی که عمرش تمام شود می‌تواند منبعی برای حرکتی جدید باشد. کارخانه نوآوری آزادی زمینه‌ای برای تبدیل به ایده های نوآورانه شده است. نمونه‌های موفقی از مکان‎های بلااستفاده وجود دارد که به مراکز فرهنگی، تاریخی، هنری و نوآور و دانش‌بنیان تبدیل شده‎اند و باید این روند را ادامه دهیم.

حناچی اظهار کرد: در شرایط تحریم نقش شرکت‌های دانش‌بنیان جدی شده است. در همین راستا با همکاری معاونت علمی و فناوری در حوزه حمل و نقل پیشرفته کارهای خوبی صورت گرفته است. به زودی اولین رام قطار شهری را که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی‌سازی شده است، به بهره‌برداری خواهیم کرد. همچنین در این همکاری، توسعه خودروها و موتورسیکلت‌های برقی به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، به آسانی محقق خواهد شد.

گفتنی‌ست، در اولین نشست مجمع فناوری و نوآوری تهران، «محمدمهدی فریدوند» رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی صندوق‌ها و نهادهای خطرپذیر، «مجید دهبیدی‌پور» رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شریف، «عباس زارعی» رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و «رضا کلانتری‌نژاد» مدیرعامل مجموعه هم‌آوا نیز سخنرانی کرده و مسائل خود را تبیین کردند.

ارسال نظر