برگزاری شصت‌وهشتمین جلسه شورای عالی فضای مجازی پس از ۳ ماه تاخیر

رسانه کلیک - امروز سه‌شنبه ۱۶ دی ماه ۱۳۹۹، نهاد ریاست جمهوری میزبان سران قوا و اعضای حقیقی و حقوقی شورای عالی فضای مجازی برای برگزاری شصت‌وهشتمین جلسه این شورا است.

برگزاری شصت‌وهشتمین جلسه شورای عالی فضای مجازی پس از ۳ ماه تاخیر

پیش‌تر در جلسه قبلی این شورا که در هشتم مهرماه ۱۳۹۹ برگزار شد سند «الزامات پیشگیری و مقابله با نشر اطلاعات و اخبار خلاف واقع در فضای مجازی» مطرح شد که امروز قرار است ادامه این بحث مورد بررسی واقع شود. دومین موضوع مورد بحث در شصت‌وهشتمین جلسه شورای عالی فضای مجازی بررسی «سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی» خواهد بود.

برگزاری نامنظم جلسات این شورا که باید حداقل هر ۳ هفته تشکیل جلسه بدهند، آن‌هم با در نظر گرفتن اهمیت و لزوم سیاستگذاری موضوعات متعدد در فضای مجازی بارها مورد انتقاد فعالان فضای مجازی، اعضای حقیقی شورا و نیز رسانه‌ها قرار گرفته است. آیت‌الله سید علی خامنه‌ای نیز بارها با تاکید بر اهمیت فضای مجازی خواستار تسریع در روند پیگیری و تصویب پروژه‌های مرتبط با حاکمیت فضای مجازی شده‌اند. مقام معظم رهبری در شهریورماه امسال نیز در دیداری با اعضای هیئت دولت در بخشی از سخنان خود بر اهمیت موضوع فضای مجازی تاکید و با اشاره به فعالیت عوامل مسلط بین المللی در فضای مجازی افزودند: «تأکید مکرر بر شبکه ملی اطلاعات و تشکیل شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی و شرکت رؤسای سه قوه در آن به همین علت است اما متأسفانه اهتمام لازم به این موضوع نمی‌شود.»

تاکیدات مقام معظم رهبری به صورت مکتوب هم در نامه‌ای در آذرماه سال ۹۸ به حسن روحانی رئیس جمهور دولت دوازدهم با محوریت سرعت بخشیدن به اجرای پروژه شبکه ملی اطلاعات نوشته شد.

کارشناسان فضای مجازی معتقدند که برگزاری نامنظم این جلسات و اولویت نبودن تصویب طرح‌های آن، منجر به عدم سیاست‌گذاری سریع طرح‌های مرتبط با حاکمیت فضای مجازی شده است. در دو سال اخیر تنها ۳ سند به تصویب نهایی شورای عالی فضای مجازی رسیده است.

این انتقادات از این جهت به هیات دولت وارد می‌شود که جلسات شورای اجرایی فناوری اطلاعات در یک سال اخیر با حضور رئیس جمهور و بدون تعویق برگزار شده است و برخی معتقدند که دولت برای برگزاری این شورا، اهتمام بیشتری نسبت به شورای عالی فضای مجازی به خرج می‌دهد.

ارسال نظر