به پیام‌رسان‌های بومی در دیتاسنتر مادر شبکه ملی، خدمات رایگان ارائه می‌شود

رسانه کلیک - سجاد بنابی، نائب رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت خبر از افتتاح نخستین فاز مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات با ظرفیت ۱۰۰ رک در بومهن داد و گفت: در این دیتاسنتر خدمات رایگان به پیام‌رسان‌های بومی ارائه میشود.

به پیام‌رسان‌های بومی در دیتاسنتر مادر شبکه ملی، خدمات رایگان ارائه می‌شود

سجاد بنابی با بیان اینکه فاز نخست مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات با ظرفیت ۱۰۰ رک تا هفته آینده در بومهن افتتاح می شود، گفت: فاز دوم این طرح تا پایان سال ظرفیت این مرکز را به ۲۰۰ رک می رساند.

وی در توضیح خدمات ارائه شده توسط این دیتاسنتر گفت: از آنجایی که ارائه یک سری خدمات پایه مانند پیام رسان و موتورجستجو در لایه هسته شبکه ملی اطلاعات تعریف شده است، شرکت ارتباطات زیرساخت بستر ارتباطی و اطلاعاتی ارائه این خدمات را فراهم کرده است.

بنابی باتاکید بر اینکه تا پیش از این شرکت ارتباطات زیرساخت تنها بستر ارتباطی را برای خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات فراهم می کرد، ادامه داد: اما هم اکنون به سمت فراهم کردن بستر اطلاعاتی نیز رفتیم به این معنی که در هسته شبکه ملی اطلاعات دیتاسنتر ایجاد کرده ایم تا ارائه خدمات پایه بدون اختلال و قطعی انجام شود.

او افزود: دیتاسنتر مادر شبکه ملی اطلاعات بستری در اختیار خدمات دهندگان پیام رسان و موتورجستجو قرار می دهد که بتوانند خدمات با کیفیت بهتری نسبت به قبل ارائه دهند.

وی ادامه داد: تا پیش از این برای اتصال خدمات پایه به شبکه ملی اطلاعات، دیتاسنترها باید از یک بستر اپراتورهای مختلف به شبکه زیرساخت می رسیدند. برای مثال یک پیام رسان باید از یک اپراتور اینترنت یک بستر ارتباطی می گرفت و پس از آن به مجموعه زیرساخت متصل می شد. در این صورت اگر این بستر به هر دلیلی دچار اختلال می شد ارتباط پیام رسان و یا دیتاسنتر نیز قطع می شد. مانند اتفاقی که چندماه اخیر به دلیل اختلال در فیبر شهرداری پیش آمد و باعث قطعی دیتاسنتر برج میلاد و از کار افتادن دسترسی بسیاری سرویس های اینترنتی شد.

بنابی گفت: ما برای اینکه این مشکل حل شود، در هسته شبکه ملی اطلاعات دیتاسنتر مادر ایجاد کردیم که سرویس های پایه مانند پیام‌رسان‌های بومی دیگر نگران قطعی ارتباطشان با شبکه نباشند.

وی با بیان اینکه دیتاسنترهایی که در چند وقت اخیر توسط دو اپراتور تلفن همراه در تهران و تبریز راه اندازی شده دیتاسنترهای اقماری این مرکز داده مادر محسوب می شود، تاکید کرد: ما در مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات در فاز نخست به پیام رسان ها و در فازهای آینده به خدمات دهندگان موتورجستجو و سرویس های ابری خدمات می دهیم.

نائب رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به اینکه تا هفته آینده شاهد افتتاح این مرکز دیتا سنتر در بومهن خواهیم بود گفت این دیتاسنتر ظرفیت ۱۰۰ رک دارد و خاطرنشان کرد: فاز دوم مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال به ۲۰۰ رک می رسد.

وی تاکید کرد: استفاده از خدمات دیتاسنتر مادر شبکه ملی اطلاعات رایگان است و مطابق با مصوبه شورای عالی فضای مجازی در اختیار پیام رسان ها قرار می گیرد.

ارسال نظر