بررسی تبعات کرونا بر بازار فناوری اطلاعات در آخرین گزارش سازمان نظام صنفی رایانه ای

رسانه کلیک - مطابق با گزارش سازمان نظام صنفی رایانه ای ، بروز بحران کووید- ۱۹ در اسفند سال ۱۳۹۸ و بهار ۱۳۹۹ باعث شد تا وضعیت نا به سامان اقتصاد ایران در زمانی که با تخلیه فشار تحریم‌ها در حال بازگشت نسبی به شرایط ثبات بود، دوباره به شرایط بحرانی بازگردد.

بررسی تبعات کرونا بر بازار فناوری اطلاعات در آخرین گزارش سازمان نظام صنفی رایانه ای
این بحران نوظهور در سراسر دنیا و ایران باعث تعطیلی اقتصاد و بسیاری از کسب وکارهای بخش خصوصی شد، در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز، اگر چه بعضی از کسب و کارها مانند فروشگاه‌های اینترنتی و ارائه‌کنندگان‌ زیرساخت‌های ارتباطات مجازی و آموزش الکترونیکی در این فضا شاهد نرخ رشد قابل توجهی بودند، اما اغلب کسب وکارها این حوزه به دلیل کاهش شدید درآمدها که به سبب تعطیلی کامل فعالیت‌های اقتصادی ایجاد شد و در عین ثابت ماندن و چه بسا افزایش هزینه‌های کسب وکار از یک سو و از سوی دیگر قطع زنجیره‌های تأمین کالا و کاهش شدید موجودی کالا در کشور شد، به شدت درگیر چالش‌های اقتصاد شدند.
این در حالی است که بسیاری از کسب و کارها جز معدودی از کسب وکارهای حوزه فاوا، مانند خدمات‌دهندگان مجازی گردشگر و کسب وکارهای سفارش برخط غذا، در روند طراحی بسته‌های حمایتی برای اقتصاد «کرونازده» توسط دولت نادیده گرفته شده‌اند.
بنابراین لازم است برای کمک به این کسب و کارها با بررسی تاثیر ابعاد شیوع کووید- ۱۹ بر کسب وکارهای فعال در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران و ارائه آن به دولت، در مسیر تعیین دقیق کسب وکارهای آسیب دیده بخش فاوای کشور از این بحران و مشمول کردن آنها از حمایت‌ها و تسهیلات دولتی، تلاش کرد.
بر این اساس، سازمان نظام صنفی رایانه ای در پژوهشی با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای، تحلیل محتوای اخبار و گزارش‌های منتشر شده داخلی و خارجی حوزه کسب وکار، اقتصاد و فناوری اطلاعات و ارتباطات، برگزاری جلسات مصاحبه و توزیع پرسش‌نامه میان خبرگان صنعت فاوا، برای بررسی وضعیت کسب و کارهای فاوا در بحران کرونا استفاده کرده است.
روش پژوهش در تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی-توسعه‌ای و از نظر اجرا، توصیفی در نظر گرفته شده است. این پژوهش با بررسی ادبیات موضوع، اخبار و گزارش‌های مرتبط و سایر داده‌های در دسترس و سپس استخراج عوامل اصلی تأثیرگذاری بحران شیوع کووید- ۱۹بر کسب وکارهای فاوا و نحوه و میزان تأثیر این عوامل انجام شده است.
در تحلیل داده‌ها برای رسیدن به مدل نهایی پژوهش از رویکرد «نظریه‌ زمینه‌ای گراند» (Groonded Theory) استفاده شده است.
گام‌های زیر در روند انجام پژوهش که نتایج آن در قالب یک سند حاضر ارائه شده، طی شده است :
۱. معرفی صنعت فاوا و تحلیل کلی و خوشه‌بندی کسب وکارهای فعال در آن
۲. بررسی گزارش‌ها و تحلیل‌های مراجع معتبر بین‌المللی در مورد تأثیرات اقتصادی بحران شیوع کووید- ۱۹ به ویژه بر بخش فاوا و کسب وکارهای آن و راهکارهای مقابله با چالش‌های پیش‌آمده و استخراج نکات کلیدی
۳. بررسی گزارش‌ها و تحلیل‌های رسانه‌های معتبر داخلی در مورد تأثیرات اقتصادی بحران کرونا به‌ ویژه بر بخش فاوا و کسب وکارهای آن و راهکارهای مقابله با چالش‌های پیش‌آمده و استخراج نکات کلیدی
۴. تحلیل نتایج پرسشنامه‌ها و جمع‌بندی تحلیل‌های به دست آمده از مصاحبه با نخبگان و مدیران ارشد صنعت فاوا
۵. تعیین حوزه‌های کسب وکاری اصلی فاوای آسیب‌دیده از بحران کووید-۱۹
۶. جمع‌بندی نهایی و توصیه‌های سیاستی به دولت

برای مطالعه متن کامل این گزارش میتوانید به این آدرس مراجعه کنید.

ارسال نظر