تشخیص عفونت با موبایل ممکن شد | امیدواری بیماران کرونا

رسانه کلیک – محققان ایرانی موفق به ساخت دستگاه تشخیص عفونت با موبایل شدند. این دستگاه با قابلیت اتصال به موبایل در عرض یک ساعت ابتلای فرد به عفونت را نشان می‌دهد.

تشخیص عفونت با موبایل ممکن شد | امیدواری بیماران کرونا

به گزارش کلیک، به نقل از خبرگزاری مهر؛ برای تشخیص ابتلای بیمار به عفونت دیگر نیازی به مراجعه به آزمایشگاه نیست. دستگاه تشخیص عفونت با موبایل می‌تواند نمونه مذکور را در تحلیل و عفونت باکتریایی سریع شناسایی کند.

مشکلات روش آزمایشگاهی در تشخیص عفونت

تا قبل از اختراع دستگاه تشخیص عفونت با موبایل شرایط به این صورت بود که بیمار باید به آزمایشگاه مراجعه می‌کرد و یا در بیمارستان از او نمونه می‌گرفتند؛ اما این روش خود سه مشکل اساسی داشت:

1- نتایج آزمایشگاه سه روز بعد مشخص می‌شود و در طی این مدت ممکن بود میزان عفونت در بدن بیشتر شده و خطرات جانی برای فرد به دنبال داشته باشد.

2- اگر پزشک بلافاصله از آنتی‌بیوتیک‌ها برای جلوگیری از احتمال عفونت در بدن استفاده کند و سپس مشخص شود که عفونتی در کار نبوده، بدون هیچ دلیلی دارو به بدن وی تزریق شده است.

3- در مناطق دورافتاده یا کشورهای درحال‌توسعه، ممکن است آزمایشگاه‌های مجهز در دسترس نباشند.

در ادامه این مطلب با سازندگان و نحوه عملکرد این دستگاه بیشتر آشنا خواهید شد.

دستگاه تشخیص عفونت توسط چه کسانی ابداع شد؟

لیلا سلیمانی دانشیار دانشگاه مک مستر کانادا همراه گروهی از محققان، این بار با در نظر گرفتن چنین محدودیت‌هایی نمونه اولیه دستگاه تشخیص عفونت با موبایل را ابداع کرده‌اند.

دستگاه مذکور در حقیقت از دو بخش تشکیل شده که یکی از آن‌ها تراشه حسگر الکتریکی دو کاناله و دیگری ماژول پردازش اصلی شبیه به USB است که تراشه به آن متصل می‌شود.

پزشکان قطره‌ای از خون، ادرار یا بزاق را روی تراشه قرار می‌دهند. در مرحله بعد آنزیم‌های دی ان ای موجود در تراشه با پروتئین‌های باکتری (در صورت وجود در نمونه) واکنش نشان می‌دهند. هر دو قسمت تراشه و ماژول اصلی به یک موبایل متصل می‌شوند و اپلیکیشنی مخصوص اطلاعات به دست آمده را تحلیل و در کمتر از یک ساعت نشان می‌دهد.

تشخیص ویروس کرونا با دستگاه تشخیص عفونت ممکن است

این فناوری تاکنون موفق به شناسایی باکتری «ای کولای» و همچنین با استفاده از آنزیم‌های مختلف دی ان ای قادر به ردیابی انواع دیگر باکتری نیز است. علاوه بر آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد این دستگاه را می‌توان برای شناسایی عفونت‌های ویروسی مانند کووید ۱۹ نیز انطباق داد.

سلیمانی که یکی از مؤلفان ارشد این پژوهش نیز است، دراین‌باره می‌گوید:

توسعه چنین دستگاهی بدان معنا است که می‌توان نتایج آزمایش را سریع‌تر دریافت کرد، درمان بهتری ارائه کرد و از وخیم‌تر شدن حال بیمار اجتناب می‌شود. همچنین با کمک این ابزار از مصرف غیرضروری آنتی‌بیوتیک نیز جلوگیری می‌شود.

پژوهش مذکور اخیراً در ژورنال «نیچر کمیستری» منتشر شده است.

ارسال نظر