تضمین اصالت و حذف واسطه زنجیره ارزشی بینج بار است

رسانه کلیک – بینج بار یکی از استارت آپ‌هایی است که حدود ۹ ماه از شروع فعالیتش گذشته و در این مدت توانسته است به افرایش عملکرد کشاورزان کمک شایانی کند.

تضمین اصالت و حذف واسطه زنجیره ارزشی بینج بار است

تولد بینج بار

امیر حسین رضایی دانش آموخته ی رشته ی مهندسی کامپیوتر است. حضورطرح های او در‌ جمع طرح‌های برگزیده و‌ نهایی جشنواره جوان خوارزمی، جشنواره مخترعین بسیج، سمپاد و‌ کسب عناوین مختلف در مسابقات ربات‌های مسیریاب از جمله سوابق پژوهشی او در دوران دانشگاه است واو امروز با بینج بار به مسیرش ادامه می‌دهد.

امیر حسین رضایی مدیر عامل و بنیان‌گذار بینج بار در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار کلیک در رابطه با تولد بینج بار می‌گوید:« تولد بینج بار آبان ۹۷ بود و ۹ ماه از شروع کار ما می گذرد،در روزهای اول برای شناساندن نوع و جنس فعالیت خود به روستاهای متفاوتی سفرکردیم و توانستیم کشاورزان منطقه را با بینج بار و نحوه فعالیت اش و کمکی که می‌تواند به کشاورزها داشته باشد آشنا کنیم.»

او در رابطه با بینج بار می‌گوید:«ما در واقع اولین سامانه فروش مستقیم برنج توسط کشاورزان در ایران هستیم و کشاورزان را بدون واسطه به مصرف کننده نهایی متصل می‌کنیم. وی افزود نقطه ی قوت بینج بار در این است که هر کشاورزی را عضو سامانه خود نمی‌کنیم و در‌ تمامی مراحل، کنترل کیفیت انجام می‌دهیم و محصول با کیفیت تضمین شده را برای مصرف کنندگان ارسال می‌کنیم.»

رضایی با عنوان این موضوع که بینج بار اولین سامانه فروش مستتقیم برنج توسط خود کشاورزهاست؛ ادامه می‌دهد:« در بینج بار به کمک تیم تخصصی که از بچه‌های پژوهشکده ی ژنتیک برنج مازندران تشکیل شده به صورت تخصصی به کشاورزها مشاوره می‌دهیم و بدین ترتیب کشاورزان و محصولاتشان را از تولید تا برداشت و بسته بندی تحت نظارت ما هستند تا درنهایت نتیجه خوبی داشته باشند.»

۱۵ درصد افزایش عملکرد

بنیان‌گذار بینج بار با اشاره به این نکته که ۴ نوع برنج توسط این تیم معرفی شده است، اضافه می‌کند:« تاثیرات مشاوره ما در این مدت کوتاه که اغلب به صورت تلفنی انجام می‌شد باعث شد کشاورزانی که با ما کار می‌کنند با ۱۵ درصد افزایش عملکرد نهایی همراه باشند. این در صورتی بود که کشاورزان همان منطقه با 5 درصد کاهش عملکرد مواجه بوند.»

او در رابطه با نحوه مشاوره به کشاورزان تاکید می‌کند:« ما در این مشاوره‌ها تلاش می‌کنیم اطلاعاتی جامع در خصوص شرایط آب و هوایی، غلظت و میزان سم و … را به صورت تخصصی در اختیار کشاورزان قرار دهیم تا ضمن بالا بردن اعتماد کشاورزان به خودمان، به مشتریان نهایی خود نیز برنج با کیفیت تحویل دهیم.»

با بینج بار کشاورز خود را بشناسید

به اعتقاد مدیر عامل بینج بار؛ این استارت آپ با کوتاه کردن زنجیره تامین، ارزش قابل توجهی برای مشتری قائل شده است. او می‌گوید:« در بینج بار؛ مشتری با داستان زندگی کشاورز ومنطقه ی زندگی او آشنا می شود و او را کاملا می‌شناسد. از طرفی مشتری مطمئن است که از تولید تا برداشت؛ گروه تخصصی بینج بار نظارت مستقیم بر محصول دارد و اطمینان خاطر بالایی از جهت کیفیت نهایی به مشتری می‌دهد.»

رضایی با اشاره به این موضوع که به همراه بسته ارسالی برنج ؛ به عنوان تستر بسته کوچکی در اختیار مشتری قرار داده می‌شود؛ ادامه می‌دهد:« با تدارک دیدن بسته تستر به مشتری این امکان را داده‌ایم که اگر از بسته تستر راضی نبود محصول اصلی را به صورت رایگان مرجوع کند. البته تا به امروز در این مورد، بسته مرجوعی نداشته‌ایم و مشتری‌ها همیشه در نهایت از محصول راضی بوده‌اند. کار بینج بار تضمین اصالت است و حذف واسطه بزرگترین کمک ما به مشتری و کشاورزان است. »

۸میلیارد تومان افزایش گردش اقتصادی کشاورزان

بنیانگذار بینج بار می‌گوید به برنج کشاورزانی که با این گروه وارد همکاری می‌شوند گواهی اصالت اعطا می‌کنند و در توضیح بیشتر ادامه می‌دهد:« باهمکاری پژوهشکده ژنتیک مازندران وکنترل کیفیت برنج در مراحل مختلف ازکاشت تا برداشت محصول گواهی اصالت محصول اعطا میشود واین گواهی بیانگر عدم اختلاط برنج عرضه شده با برنج های نامرغوب است ومشتری میتواند با اطمینان خاطر از سامانه ی بینج بار خرید کند.هزینه ارسال توسط باربری برای تهران و مازندران رایگان است وبرای سایر شهرستان ها از طریق پست با هزینه کم مشتری‌ها می توانند به برنج های بینج بار دسترسی داشته باشند.

او با ارائه آماری تاکید می‌کند:« در طول این مدت حدودا به ۸۰ کشاورز مشاوره داده ایم که در نهایت با ۱۵ درصد افزایش کیفی؛ حدود ۸ میلیارد تومان به افزایش گردش افتصادی کشاورزان کمک کرده ایم. یعنی در برنج طارم اگر شما قیمت پایه را ۱۵ هزار تومان در نظر بگیرید؛ این رقم در هر هکتار حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلو برنج طارم اضافه بود که گردش مالی بهتری را برای کشاورزان ساخته است.»

بینج بار در حال حاضر به صورت وبسایت مشغول ارائه خدمات است. رضایی با عنوان این موضوع که در حال حاضر حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار یونیک آی پی، کاربران این استارت آپ را تشکیل داده‌اند، در پایان تاکید می‌کند:« در حال حاضر حدود ۵۰ کشاورز درحال بررسی داریم که در ادامه به آنها مشاوره خواهیم داد وکشاورزانی که تقاضای همکاری دارند می‌توانند درخواست خود را برای ماارسال کنند. در حال حاضر ما بیشتر بر این نکته تمرکز کرده ایم تا کشاورزانی که توانایی بیشتری درتولید را دارند وارد چرخه سیستم خود کنیم تا در نهایت نتیجه خوبی نیز به دست بیاوریم.»

ارسال نظر