تفاهم‌نامه مشترک ساترا و وی‌کست برای کمک به قانون‌گذاری در حوزه تولید محتوا

رسانه کلیک - ساترا و مرکز نوآوری وی‌کست در راستای ارتقای سواد رسانه‌ای و کمک به قانون‌گذاری برای بخش خصوصی در حوزه تولید محتوای صوتی و تصویری تفاهم‌نامه امضا کردند.

تفاهم‌نامه مشترک ساترا و وی‌کست برای کمک به قانون‌گذاری در حوزه تولید محتوا
سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ( ساترا ) و مرکز نوآوری وی‌کست در راستای ورود استارتاپ‌ها به بخش رگولاتوری این حوزه و تولید محتوا تفاهم‌نامه‌ مشترکی را امضا کردند. این تفاهم‌نامه به گفته هم‌بنیان‌گذار وی‌کست، منجر به تولید محتوای مناسب سواد رسانه‌ای و فضای مجازی می‌شود و علاوه بر آن با ورود استارتاپ‌ها به بخش رگولاتوری و قانون‌گذاری، روند تعامل و توسعه کسب‌وکارها تسهیل میشود.
به نقل از آی‌تی ایران، حسین خسروی درباره جزییات تفاهم‌نامه مشترک ساترا و وی‌کست گفت: «قانون کلی در این حوزه توسط قانون‌گذار تعیین شده است، اما با توجه به اینکه سال‌های زیادی بخش عمده تولید محتوا توسط دولت و حاکمیت انجام می‌شده است، در حال حاضر با فعالیت‌های جدی بخش خصوصی در این حوزه، رگولاتوری عقب مانده است. به همین خاطر طی این همکاری ساترا با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و استارتاپ‌ها می‌خواهد رگولاتوری را به صورت جدی‌تر و مناسب شکل بگیرد و خط قرمزهای استانداردی تعریف شود.»
در مرحله دوم این تفاهم‌نامه مشترک ، ساترا و وی‌کست محتوای صوتی و تصویری مناسب را برای افزایش سواد رسانه‌ای و استفاده از فاضی مجازی، تولید می‌کنند.
او در ادامه به مهم‌ترین چالش این حوزه اشاره کرد و گفت: «مهم‌ترین چالش در درجه اول شکل گرفتن یک گفت‌وگو مشترک بین بخش دولتی و خصوصی است و در مرحله بعد شناسایی همه فعالان این حوزه از جمله بخش خصوصی و حاکمیتی و کسب‌وکارها است؛ درواقع یک نقشه کامل از این حوزه و ذینفعان آن شکل بگیرد. سپس خلاهای موجود قانونی یا خلاهای دیگر با صحبت دو طرفه بخش خصوصی و حاکمیتی پر شود.» به گفته خسروی بخش رگولاتوری تولید محتوا در دنیا بسیار جدی است و سرمایه‌گذاری‌های زیادی روی آن انجام می‌شود که مشابه آن را در محتوای حساس در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی یا کودک آزاری و … مشاهده می‌کنیم. خسروی اعلام کرد: «ما در سومین دوره شتابدهی وی‌کست این موضوع را اضافه خواهیم کرد و از تیم‌هایی که در حوزه رگولاتوری بتوانند ایده‌های مناسب داشته باشند، استقبال خواهیم کرد و با اموزش‌های لازم از ظرفیت آن‌ها استفاده می‌شود.»
بحث مجوز به پلتفرم‌ها و رسانه‌های ویدیویی برای اولین بار توسط ساترا در سال ۹۷ مطرح شد و وزیر ارتباطات در واکنش به این موضوع اعلام کرده بود که شورای عالی فضای مجازی باید مفهوم صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی را تشریح کند که صادق امامیان، رییس رگولاتوری صوت و تصویر فراگیر هم تاکید کرده بود که در این ابلاغیه همه چیز شفاف بوده و در تعریفی که ابلاغ شده، تنظیم‌گری، تنظیم مقررات، صدور مجوز و نظارت بر رسانه‌ها در حوزه مسئولیتی این سازمان است و هیچ قیدی در ابلاغیه حقوقی وجود ندارد. پس کسی نمی‌تواند بگوید نظارت، صوت و تصویر یا صدور مجوز چه تعریفی دارد.
البته بسیاری از فعالان این حوزه به تضاد منافع ساترا اعتراض داشتند. به گفته آن‌ها سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی یک زیرمجموعه از صداوسیما است و مجوز گرفتن پلتفرم‌های VOD مانند فیلیمو و نماوا از ساترا به صورتی تضاد در منافع محسوب می‌شود. اما ساترا معتقد است که رسانه‌های ملی در همه جای دنیا مقررات و سختگیری‌های محتوایی خاص خودشان را دارند و یک رسانه ملی نباید رقیب رسانه‌های بخش خصوصی باشد.
ارسال نظر