همکاری ایران با کشورهای آسیایی در راستای تولید گوشی‌های هوشمند

رسانه کلیک - رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از آغاز مطالعات تولید گوشی‌های هوشمند تلفن‌همراه به‌صورت قطعات جداشده با همکاری شرکت‌های داخلی و شرکت‌های توانمند آسیایی خبر داد.

همکاری ایران با کشورهای آسیایی در راستای تولید گوشی‌های هوشمند

امیر بیات، رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در نشست هماهنگی و بررسی الزام‌های تولید گوشی‌های تلفن همراه در کشور با تاکید بر توجه ‌به اهمیت روزافزون عرصه‌ی فناوری اطلاعات و صنایع مرتبط اعلام کرد، سازمان ایدرو تصمیم به حمایت از تولید تلفن‌های همراه‌با ایفای نقش به‌هم‌رسانی، توسعه‌ای و تسهیل‌گرانه دارد.

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با اشاره به نقش سازمان ایدرو در حمایت از صنایع بزرگ کشور در ۵۰ سال اخیر اعلام کرد که این سازمان فعالیت و مطالعات خود را برای تولید گوشی‌های هوشمند تلفن‌همراه به کار خواهد برد. به گفته‌ی بیات، ایدرو فعالیت خود برای تولید گوشی هوشمند را به‌صورت قطعات منفصله اعم از SKD و CKD و ازطریق به‌هم‌رسانی فعالان داخلی با شرکای آسیایی توانمند آغاز کرده است.

CKD (Complete Knocked Dawn یا قطعات کاملا منفصل) روشی است که در آن همه‌ی قطعات به‌صورت جدا از هم وارد کشور شده و در خطوط تولید سرهم‌بندی می‌شوند. در روش دیگر که SKD (Semi Knocked Dawn یا قطعات نیمه‌کامل) نام دارد، مراحل روش قبلی تکرار می‌شود؛ با این تفاوت که تعدادی از قطعات نیز به دلیل فناوری بالا، فرایند تولید خاص و عوامل دیگر به‌صورت آماده از کشور مبدأ وارد و سرهم‌بندی می‌شوند.

به گفته‌ی امیر بیات، باید به تحولات این عرصه و ضرورت ایجاد مراکز تحقیق و توسعه‌ی روزآمد نگاهی واقع‌گرایانه داشت. وی بهره‌گیری از ظرفیت تمام متخصصان و تولیدکنندگان قطعات را در مسیر موفقیت طرح تولید تلفن‌های همراه داخلی، ضروری برشمرد.

وی افزود که ایدرو، باتوجه‌به طبقه‌بندی‌های مختلف تلفن‌همراه، مصمم است با هم‌افزایی سایر بخش‌ها به‌ویژه وزارت ارتباطات، در فاز نخست این طرح مشارکت و تسهیل‌گری لازم برای تولید گوشی‌های تلفن همراه کلاسیک و قابلیت‌دار (Feature Phones) را عملیاتی کند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات نیز در این دیدار از اعلام آمادگی کامل این وزارتخانه در مسیر همگامی با این طرح خبر داد. ستار هاشمی اعلام کرد که وزارت ارتباطات با مشارکت اپراتورها و تدابیر تعرفه‌ای، تمام ظرفیت‌های قانونی خود را در طرح تولید داخل گوشی‌های تلفن همراه‌با هدف افزایش سهم بازار تولیدکنندگان بومی، ارتقای توان داخلی، اشتغال‌زایی و حرکت به سمت بالاتر این صنعت به‌کار خواهد بست.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سال گذشته اعلام کرده بود به‌دلیل مشکلات ارزی و شرایط تحریم، گوشی‌های تلفن‌همراه ایرانی با قیمت حدودی ۱/۵ میلیون تومانی وارد بازار می‌شود. جهرمی در اردیبهشت ماه سال جاری نیز اعلام کرد که یکی از سه طرح کلان ملی برای حل چالش‌های دوران پساکرونا، تولید گوشی همراه و تجهیزات هوشمند داخلی با کمک دو شرکت ایرانی است و وزارت ارتباطات قصد دارد تا پایان سال جاری به هدف‌گذاری‌ در این زمینه یعنی تولید ۴۰۰ هزار دستگاه گوشی هوشمند در سال برسد.

ارسال نظر