حاصل دولت الکترونیک، دموکراسی دیجیتال است

رسانه کلیک - نشست خبری «کارنامه دولت الکترونیکی» با حضور امیرناظمی، معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات و رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور، صبح روز شنبه در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات برگزار شد.

حاصل دولت الکترونیک، دموکراسی دیجیتال است

در این نشست که با هدف ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاه های اجرایی برگزار شد، رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور ضمن اشاره به اتفاقات مهمی که باید در حوزه الکترونیک راه دهد تا به بازآفرینی دولت کمک کند؛ پیغامی صریح و شفاف به دستگاه ها داد و گفت:

سرویس های یکپارچه دولت حاضر است، اما دستگاه ها برای استفاده از این امکانات اراده و آمادگی لازم را ندارند. هیچ دستگاهی برای دادن هیچ سرویسی نیاز به ایجاد هیچ زیرساخت و اپلیکیشنی ندارد و با زیرساخت های موجود می تواند خدمات الکترونیکی به شهروندان بدهد. این پیام روشن من به تمام دستگاه هاست.

جزیره ای عمل کردن دستگاه ها!

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات ادامه داد: واقعیت تلخ این است که وزارتخانه ها و دستگاه ها بیشتر به جزیره ای عمل کردن رغبت نشان می دهند. وزیر نیرو می گوید برای پرداخت قبوض یک اپلیکیشن توسعه بدهیم، وزرای دیگر نیز به همین روش قصد استفاده از دولت الکترونیک را دارند. آقایان وزیر و مسئول؛ نیازی نیست! کدهای دستوری برای این کار داریم. چرا نمی توانیم از این امکانات برای ارائه خدمات به شهروندان استفاده کنیم؟

باقری اصل ادامه داد: چند سال قبل زیرساخت های یکپارچه برای ارائه خدمات الکترونیک وجود نداشت؛ اما امروز تمام زیرساخت ها فراهم ست. از نظر من انگار همان زمان، همه می دانستند دولت الکترونیک چیست و چطور کار می کند اما کسی نمی خواست زیرساخت های آن را فراهم کند.

حقیقت این است که برای مردم اهمیت ندارد سرویس را از چه کسی و چه کانالی می گیرند. مردم می خواهند به سادگی این سرویس را بگیرند به همین واسطه است که تلاش می کنیم شاخص های دولت الکترونیک را بالاتر ببریم.

باقری اصل گفت: الان نظام اداری به این شکل است که برای ارائه هر خدمتی یک اپلیکیشن یا سایت کنار دولت ایجاد می کند که این صرفا تحمیل هزینه مضاعف به دولت است.

دبیر شورای اجرایی ضمن مرور گزارش دوره پنجم ارزیابی دولت الکترونیک، از بیم ها و امیدهایی که دارند گفت: «در این دوره ده دستگاه رشد خیلی خوبی داشتند، دستگاه های متعددی به دولت الکترونیک پیوسته اند. اما بیم ما این است که شتاب توسعه دولت الکترونیک نصب به شش ماه قبل کاهش یافته و به نظر می رسد که باید در حال حاضر نگران تحقق دولت الکترونیک باشیم. ارزیابی دولت الکترونیکی معمولا به صورت دوره های سه ماهه انجام می شود اما در حال حاضر به صورت شش ماه یکبار ارزیابی کیفیت بنگاه ها و خدمات الکترونیکی دستگاه اجرایی را در دستور کار داریم.

باقری اصل با تاکید بر این که کلیه مصوباتی که دولت برای توسعه دولت الکترونیک به دستگاه ها تکلیف کرده را به بهترین شکل تغییر خواهند داد، آماری از پنجمین ارزیابی کارنامه دولت الکترونیک ارائه داد: در دوره اول ارزیابی تحقق دولت الکترونیک به زیر 20 درصد می رسید و در حال حاضر این عدد به بیش از 62 درصد افزایش پیدا کرده است.

در نوبت اول 60 دستگاه به دولت الکترونیک پیوستند که در نوبت دوم ارزیابی این عدد به 83 دستگاه رسید و امروز 105 دستگاه به دولت الکترونیک پیوسته اند. در اولین نوبت ارزیابی خدمات دولت الکترونیک 512 خدمت بود که این تعداد امروز به 809 خدمت افزایش یافته است.

بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران، سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی و... جزو دستگاه هایی هستند که فعالیت و رتبه خوبی در دولت الکترونیک داشته اند.

تعلیق نمره سازمان مالیاتی

در این رتبه بندی ده دستگاه وجود دارند که سازمان مالیات یکی از آنهاست، باقری اصل گفت: به دلیل گزارشی که به دست مان رسیده، فعلا نمره ارزیابی سازمان مالیاتی کشور را تعلیق کرده ایم.

او به نامه ای اشاره کرد که نشان می داد سیستم حوزه تراکنشی در سازمان مالیاتی به درستی عمل نکرده و ادامه داد: در این ارزیابی نمره سازمان مالیاتی را تعلیق می کنیم، تا زمانی که استعلام این دو گزارش که به دست مان رسیده را از آن ها بگیرم.

اگر این گزارش صحت داشته باشد، قطعا رتبه آن در دولت الکترونیک 10 رتبه کاهش پیدا می کنند. اگر گزارش نادرست باشد سازمان مالیات به رتبه اصلی خودش برمیگردد.

دانشگاه عالی دفاع مقدس، سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران، شرکت ملی نفت ایران، وزارت صمت، وزارت نیرو، نظام دامپزشکی و... دستگاه هایی هستند که در ارزیابی نوبت پنجم همکاری لازم را نداشته اند.

در ادامه این نشست به خدمات بسیار مهمی اشاره شد که الکترونیکی نشده اند: در رتبه بندی وزارتخانه ها وزرات اطلاعات و دفاع در این لیست نیستند به جای آن قوه قضاییه و نهاد ریاست جمهوری نشسته اند.

باقری اصل در انتها به برنامه ای که برای رشد 20 پله ای دولت الکترونیک در نظر دارند اشاره کرد و ادامه داد: همکاران ما در سازمان فناوری اطلاعات روی کشورهای موفقی که در این زمینه فعالیت کرده اند مطالعه تطبیقی انجام داده اند تا در این خصوص به بهترین شکل برنامه ریزی انجام شود تا ما نیز بتوانیم در دولت الکترونیک 20 پله رشد کنیم.

بهبود شاخص های الکترونیک

امیر ناطمی رییس سازمان فناوری در ادامه این نشست و با اشاره به کارنامه دولت الکترونیکی گفت: شاهد بهبود وضعیت کشور در شاخص‌های دولت الکترونیک هستیم. ارزیابی ۶ ماه یک‌بار دولت الکترونیک به شفاف‌تر شدن مسیری که طی می‌کنیم کمک می‌کند تا ضعف‌های خود را بهتر بشناسیم و به رفع آنها مبادرت ورزیم.

ناظمی با اشاره به این نکته که در این گزارش سه موضوع عمده را مورد بررسی قرار می دهد افزود: اینکه چقدر در داخل دستگاه‌ها خدمت‌ها و فرآیندها الکترونیکی شده‌اند، چقدر توانسته‌ایم سیلوهای ارتباطی که در دستگاه‌ها وجود دارد را به‌هم وصل کنیم و نهایتا تبدیل دولت الکترونیک به دموکراسی دیجیتال از اهداف اصلی اجرای دولت الکترونیک و ارزیابی کارنامه آن است.

مطالبه گری رسانه ها

معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر نقش مهم اهالی رسانه در ارزیابی دولت الکترونیک گفت: ارتقای کیفیت خدماتی که در دولت الکترونیک ارائه می‌شود با ارزیابی مستقل اهالی رسانه از نحوه ارائه آن و ارائه گزارش آن به سازمان فناوری اطلاعات میسر می‌شود و نقش اهالی رسانه در این بین قابل توجه است. مطالبه گری که اهالی رسانه در این راستا می توانند بر عهده داشته باشند می تواند به تسریع فرآیند کمک شایانی کند.

لازم به ذکر است کارنامه دولت در سایت / https://payesh.iran.gov.ir قابل مشاهده است.

ارسال نظر