سند فعالیت استارت‌آپ‌ها در حوزه سلامت دیجیتال تدوین می‌شود

رسانه کلیک - پیش‌نویس سند بالادستی نحوه فعالیت استارت‌آپ‌ها در حوزه سلامت دیجیتال تدوین و برای اظهارنظر نهایی برای استارت‌آپ‌های این حوزه ارسال شده است.

سند فعالیت استارت‌آپ‌ها در حوزه سلامت دیجیتال تدوین می‌شود

به گزارش رسانه کلیک به نقل از پیوست، در صورت نهایی شدن این سند دستورالعمل‌های بخشی برای حوزه‌های مختلف از جمله نحوه فعالیت استارت‌آپ‌های حوزه دارویی و حوزه سلامتی و مشاوره پزشکی تدوین خواهد شد.

در این سند مشخص شده است که هرکدام از استارت‌آپ‌ها باید برای حفاظت از داده‌های کاربران خود چه اقداماتی انجام دهند و داده‌ها را چگونه نزد خود نگهداری کنند. همچنین نحوه تبادل داده را نیز مشخص کرده است.

یکی از چالش‌های اصلی استارت‌آپ‌های حوزه سلامت، نحوه جمع‌آوری اطلاعات و نیز به اشتراک‌گذاری داده با توجه به محرمانه بودن اطلاعات سلامتی و بهداشتی افراد است. در این سند شرایط اشتراک‌گذاری داده مشخص شده است. همچنین نحوه نظارت بر اپلیکیشن‌های حوزه سلامت دیجیتال و میزان پاسخگو بودند آنان و شخص مسئول در این اپلیکیشن مشخص می‌شود. در این پیش‌نویس پیش‌بینی شده است که فردی به عنون ناظر فنی، مسئولیت پاسخگویی در قبال اپلیکیشن‌ها را بر عهده داشته باشد.

پیش از این نیز مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مرکز توسعه تجارت، با توافق‌هایی که با وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی انجام داده بود، امکان احراز صلاحیت ارائه‌دهندگان خدمات بر بستر پلتفرم‌ها را فراهم کرده و با اتصال آنلاین سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت با مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، امکان استعلام افراد دارای صلاحیت در این سامانه‌ها حاکمیتی شده بود. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، به زودی امکان اتصال اپلیکیشن‌های حوزه سلامت دیجیتال به امتا فراهم خواهد شد و آن‌ها می‌توانند کاربرانشان را از این طریق احراز صلاحیت کنند.

این اقدام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بر اساس دستورالعمل ساماندهی فروشگاه‌ها و سکوهای اینترنتی که شهریور ماه سال گذشته (۱۳۹۹) ابلاغ شده بود، صورت گرفته است.

دستورالعمل ساماندهی فروشگاه‌ها و سکوهای اینترنتی چیست؟

دستورالعمل ساماندهی فروشگاه‌ها و سکوهای اینترنتی، به منظور مقابله با درج قیمت‌های غیر‌قانونی و نامتعارف کسب‌‌و‌کارهای اینترنتی ابلاغ شد. جزئیات این دستورالعمل به شرح زیر است:

۱. فروشگاه‌ها و سکوهای اینترنتی (از جمله سایت‌های درج آگهی) موظف هستند طبق قانون و مقررات تجارت الکترونیکی، نسبت به اخذ مجوز نماد اعتماد الکترونیکی و حسب مورد مجوزهای قانونی خاص پیش‌نیاز آن اقدام کنند. در غیر‌ این صورت درگاه‌های پرداخت آن‌ها (اعم از شرکت‌های خدمات پرداخت و پرداخت‌یار) با اعلام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مسدود خواهد شد.

۲. فروشگاه‌ها و سکوهای اینترنتی (از جمله سایت‌های درج آگهی) موظف هستند طبق برنامه زمان‌بندی که بر اساس نوع و میزان فعالیت آن‌ها ابلاغ خواهد شد، نسبت به احراز هویت تأمین‌کنندگان کالا و آگهی‌دهندگان از طریق سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (امتا) اقدام کرده و با انجام کنترل‌های لازم، از درج قیمت‌های غیر‌قانونی و نامتعارف برای کالاها و خدمات خودداری کنند.

٣. قیمت کالاها و خدمات مشمول، از جمله قیمت‌های مصوب و همچنین قیمت‌هایی که به‌صورت خوداظهاری هستند، طبق ضوابط مربوط در سامانه ۱۲۴ درج و منتشر خواهد شد. سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با همکاری اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌های مربوطه حسب ضرورت، برای کالاها و خدمات سقف قیمت متعارف تعیین و از طریق سامانه مذکور اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

۴. فروشگاه‌ها و سکوهای اینترنتی موظف هستند طبق برنامه زمان‌بندی که بر اساس نوع و میزان فعالیت آن‌ها ابلاغ خواهد شد، در مورد تأمین‌کنندگان کالاها و خدمات خود، نسبت به کنترل مجوز قانونی از جمله پروانه کسب واحدهای صنفی از طریق سامانه امتا اقدام کنند.

۵. سایت‌های درج آگهی موظف هستند طبق برنامه زمان‌بندی که بر اساس نوع و میزان فعالیت آن‌ها ابلاغ خواهد شد، در مورد اشخاص با بیش از سه آگهی در ماه، نسبت به کنترل مجوز قانونی مانند پروانه کسب واحدهای صنفی از طریق سامانه امتا اقدام کنند.

۶. سایت‌های درج آگهی موظف هستند طبق برنامه زمان‌بندی که ابلاغ خواهد شد، در مورد خودرو بر اساس شماره خودرو یا بیمه شخص ثالث و در مورد ملک بر اساس اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان، قبل از انتشار آگهی، از طریق سامانه امتا نسبت به وجود خودرو یا ملک موضوع آگهی اطمینان حاصل کنند.

۷. دسترسی به سامانه امتا به منظور احراز‌ هویت و مجوزهای قانونی اشخاص و همچنین استعلام وجود خودرو یا مسکن، با درخواست فروشگاه‌ها و سکوهای اینترنتی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با رعایت ملاحظات فنی و امنیتی در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت.

باید دید این اقدامات چطور می‌تواند به تغییر در حوزه سلامت دیجیتال کشور منتهی شود و آیا باعث تغییری در سازوکار استارت‌آپ‌های فعال در این زمینه می‌شود یا نه.

ارسال نظر