خدمات مشاوره پزشکی آنلاین جایگزین مراجعات حضوری

رسانه کلیک - در ایران سوپراپلیکیشن اسنپ با افزودن خدمات مشاوره آنلاین پزشکی این امکان را فراهم کرد تا در شرایطی که ترس از شیوع کرونا وجود دارد مردم بتوانند از متخصصان مشاوره بگیرند.

خدمات مشاوره پزشکی آنلاین جایگزین مراجعات حضوری

آیا خدمات مشاوره پزشکی آنلاین جایگزین مراجعات حضوری می‌شود؟

شیوع کرونا بسیاری از معادلات جهانی را به‌هم زد و تغییرات عظیمی را در سبک زندگی ما به وجود آورد که ممکن است تا سال‌ها ماندگار باشد. یکی از این تغییرات، استفاده از خدمات درمانی آنلاین بود که به یک‌باره در تمام دنیا مورد استقبال قرار گرفت. مردم برای کاهش حضور خود در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و مراکز پزشکی به تکنولوژی‌های جدید برای گفت‌و‌گوی تلفنی یا ویدیویی با پزشکان روی آوردند. در ایران نیز سوپراپلیکیشن اسنپ با افزودن خدمات مشاوره آنلاین پزشکی این امکان را فراهم کرد تا در شرایطی که ترس از شیوع کرونا وجود دارد مردم بتوانند از متخصصان مشاوره بگیرند.

بیمارستان‌هایی که دیگر ظرفیت ندارد

در حقیقت با همه‌گیر شدن ویروس کرونا، نارسایی‌های عمده‌ای در سیستم درمانی جهانی برجسته شد که تا پیش از این چندان مورد توجه نبود. با افزایش تعداد بیماران این نگرانی به وجود آمد که سیستم درمان نمی‌تواند خدمات مناسبی را به تمام کسانی که به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارند ارائه کند. از سوی دیگر بسیاری از مردم در مورد این ویروس جدید سئوال داشتند؛ آن‌ها می‌خواستند بدانند با وجود تبی که دارند باید به مراکز درمانی مراجعه کنند یا در خانه بمانند. برای کنار آمدن با افسردگی روزهای قرنطیه چه باید بکنند، چگونه می‌توانند فضای خانه را ایزوله کنند و غیره. درحالیکه همزمان با اجباری شدن طرح‌های فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه‌های دسته جمعی، بسیاری از پزشکان مجبور شده بودند وقت‌های قبلی و غیر اضطراری خود را لغو کنند، مرجع درستی برای پاسخگویی به نگرانی‌های مردم وجود نداشت. در این شرایط استفاده از خدمات مشاوره آنلاین تنها روزنه امیدی بود تا از فشار مراکز درمانی کم شود و از سویی مردم را برای دریافت خدمات پزشکی مناسب یاری کند.

سلامت پزشکان اولویت دارد

به طور مشخص در مورد کرونا، استفاده از خدمات آنلاین می‌تواند علاوه بر کاهش بار ترافیکی بیمارستان‌ها و کمک به بیمارانی که شرایط حاد ندارند، از گسترش بیماری در کادر درمان هم جلوگیری کند. با استفاده از تماس ویدیویی یا صوتی، بیماران می‌توانند با پزشکان مشورت کنند و در مورد اینکه آیا لازم است در این شرایط به مراکز درمانی مراجعه کنند، تصمیم درستی بگیرند. همچنین در این شرایط در صورتی که فرد با پزشک متخصص صحبت کرده باشد و پزشک احتمال ابتلا به کرونا را تشخیص داده باشد با اطلاع به آمبولانس می‌توان کادر درمانی را برای استفاده از پروتکل‌های بهداشتی آماده کرد. علاوه بر این موارد، بسیاری از کسانی که تا پیش از این از خدمات پرستار یا پزشک در منزل استفاده می‌کردند می‌توانند با استفاده از مشاوره پزشکی از راه دور فضای خانه را با اطمینان بیشتر ایزوله کنند. این موضوع برای افراد مسن اهمیت بیشتری دارد.

مشاوره آنلاین؛ راه‌حلی کاربردی در شرایط بحران

خدمات پزشکی از راه دور سال‌هاست که در استرالیا و کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می‌‌گیرد و شاید برایتان جالب باشد که بدانید اثربخشی این روش پیش از این در شرایط بحرانی آزمایش شده بود. به عنوان مثال پس از طوفان سندی در آمریکا در سال ۲۰۱۲، بعد از زلزله ژاپن در سال ۲۰۱۱ و در طول کولاک بوستون در سال ۲۰۱۴ از خدمات پزشکی از راه دور استفاده شد و نتایج آن هم درخشان بود. درحالی‌که تمایل مردم به استفاده از خدمات آنلاین پزشکی در شرایط عادی چندان زیاد نبود اما همه‌گیری ویروس کرونا یک شبه همه‌چیز را تغییر داد؛ دیگر استفاده از خدمات مشاوره آنلاین یک امکان نبود بلکه یک ضرورت به شمار می‌رفت. انگار در این شرایط مشاوره آنلاین پزشکی از نو شناخته شد.

چیزی که مسلم است این است که مراقبت‌های مجازی و خدمات آنلاین پزشکی محدودیت‌های خود را دارد اما در شرایط بحران بدون شک یک راه‌حل کاربردی محسوب می‌شود و می‌توانیم با شناخت نقاط ضعف و قوت آن در آینده نیز از مزایایش بهره‌مند شویم.

اسنپ‌دکتر؛ مشاوره آنلاین پزشکی برای همه

اسنپ هم به واسطه مسئولیت اجتماعی خود، همزمان با شیوع کرونا با افزودن سرویس «پزشک و مشاور» به اپلیکیشن خود تلاش کرد امکان دریافت مشاوره پزشکی و روان‌شناسی را به صورت آنلاین برای کاربران خود که حالا بیش از ۳۰میلیون نفر هستند فراهم آورد. با استفاده از سرویس پزشک و مشاور اسنپ در تمام حوزه‌های پزشکی و روان‌شناسی می‌توان از متخصصان به صورت تلفنی و یا ویدیویی راهنمایی‌های لازم را کسب کرد. با وارد شدن به سرویس «پزشک و مشاور» اپلیکیشن اسنپ می‌توانید ۳۲حوزه مختلف پزشکی را ببینید که برای پاسخگویی به هر سئوال شما متخصصانی را معرفی می‌کند. هر پزشکی در سامانه اسنپ‌دکتر پروفایلی دارد که شماره نظام‌پزشکی او در آن درج شده است. همچنین در بخش «درباره من» هر پزشک، امتیاز و نظرات دیگر کاربران درباره او درج شده است که می‌تواند در انتخاب بهتر کمک‌کننده باشد.

در خدمت و خیانت کرونا

در نهایت به نظر می‌رسد با وجود اینکه ویروس کرونا جان هزاران نفر را در سراسر دنیا از بین برد و به اقتصاد کشورها آسیب رساند اما فرصتی را فراهم کرد تا با استفاده از خدمات راه دور، مراقبت‌های بهداشتی و درمانی را در دسترس همه قرار دهیم. در فیلم‌های علمی تخیلی جلوه‌های شگفت‌انگیزی از آینده به تصویر کشیده می‌شود اما آینده سیستم‌های پزشکی و خدمات درمانی، تنها محدود به فناوری‌های شگفت‌انگیز نخواهد بود. بلکه پزشکان امیدوارند تا با استفاده از سیستم‌هایی مانند خدمات مشاوره آنلاین و کاهش هزینه‌ها بتوانند یک سیستم درمانی باکیفیت و مقرون به صرفه را برای همه اقشار جامعه فراهم کنند. امیدواریم در ایران هم با استفاده از خدمات پزشکی از راه دور مانند اسنپ‌دکتر بتوانیم بستر مناسبی برای سلامت همه افراد جامعه فراهم شود.

منبع: فارس

ارسال نظر