وزارت ارتباطات گزارش خرابی باتری شبکه های مخابراتی را منتشر کرد

وزارت ارتباطات گزارش خرابی باتری شبکه های مخابراتی را منتشر کرد. بر اساس این گزارش بیش از نیمی از باتری‌های دکل‌های مخابراتی مشکل دارند و یا فاقد پشتیبانی مناسب هستند.

وزارت ارتباطات گزارش خرابی باتری شبکه های مخابراتی را منتشر کرد

خرابی باتری شبکه های مخابراتی به روایت رگولاتوری

در هفته گذشته قطع برق سراسری در استان‌های کشور مشکلات عمده‌ای را برای شهروندان ایجاد کرد. قطعی‌ای که البته به خود برق و از کار افتادن و حتی آسیب دیدن دستگاه‌های برقی محدود نماند و در شرایط بی‌برقی بسیاری از شهروندان از کار افتادن آنتن موبایل و قطعی اینترنت همراه را هم تجربه کردند.

در پی این اتفاق، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم، شارژ نبودن باتری دکل‌های مخابراتی ، عدم نوسازی رسیدگی به باتری‌ها و نیز دزدیده شدن باتری آنتن دکل‌های مخابراتی را دلیل قطع و اختلال آنتن در زمان بی‌برقی عنوان کرد.

او هفته گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: «قطع برق باعث می‌شود سایت‌های مخابراتی توان ارسال و دریافت سیگنال خود را از دست بدهند. آن‌ها بر اساس استاندارد ۲ ساعت ظرفیت باتری دارند که در صورت قطع برق بتوانند خدمات خود را ارائه کنند. در برخی نقاط کشور متأسفانه باتری‌ها مورد سرقت قرار گرفته و در برخی دیگر هم اپراتورها رسیدگی خوبی انجام نداده‌اند و باتری‌ها فاسد شده‌اند.»

حالا مرکز مانیتورینگ شبکه ارتباطی کشور در دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان رگولاتوری، گزارش آخرین وضعیت پایداری منابع تغذیه پشتیبان سایت‌های اپراتورها را منتشر کرده است. این گزارش نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از سایت‌های تلفن همراه کشور فاقد باتری پشتیبان مناسب هستند.

این گزارش مربوط به سنجش میزان پایداری باتری‌های پشتیبان ۱۱۹۷ سایت در ۹ ماه اخیر است. بررسی رگولاتوری نشان می‌دهد که از این تعداد، ۵۷۶ سایت در وضعیت «فاقد باتری پشتیبان» و یا «دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب» قرار دارند.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این گزارش اعلام کرده که دستورالعمل پایش سنجش زمان تاب‌آوری منابع تغذیه پشتیبان مراکز حساس و سایت‌های اپراتورهای مخابراتی را تهیه و تدوین و ابلاغ کرده است.

خرابی باتری شبکه های مخابراتی مختص یک اپراتور نیست

مطابق استانداردهای جهانی پایداری، باتری‌های پشتیبان سایت‌های اپراتورهای سیار بسته به نوع سایت، تکنولوژی و سیاست مدیریت انرژی (Power Saving Mode) برای هر سایت در شرایط ایده‌آل بین ۴۵ دقیقه تا ۲ ساعت است.

گزارش خرابی باتری شبکه های مخابراتی

بر این اساس در گزارش خرابی باتری شبکه های مخابراتی، بررسی و تحلیل گزارش‌ها و بازدیدهای انجام شده در راستای سنجش میزان پایداری باتری‌های پشتیبان سایت‌های اپراتور همراه اول نشان می‌دهد که از ۵۵۳ سایت بازدید شده، ۲۵۸ سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و ۲۹۵ سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند.

بررسی و تحلیل گزارش‌های بازدیدهای انجام شده از ۳۹۷ سایت بازدید شده اپراتور ایرانسل نیز از ۲۰۳ سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و ۱۹۴ سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب حکایت دارد.

این بررسی و تحلیل گزارش در خصوص سایت‌های رایتل نیز حاکی از آن است که از ۱۹۹ سایت بازدید شده ۱۳۴ سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و ۲۲ سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند.

بررسی وضعیت آنتن‌های اپراتور های‌وب نیز از میان ۴۸ سایت بازدید شده نشان می‌دهد که ۲۶ سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و ۲۲ سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند.

نام اپراتور

تعداد سایت بازدید شده

تعداد سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب

تعداد سایت فاقد باتری پشتیبان و یا باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب

همراه اول

553

258

295

ایرانسل

397

203

194

رایتل

199

134

22

های‌وب

48

26

22

رگولاتوری در صدد رفع مشکل است

با توجه به آمار و اطلاعات ارائه شده در گزارش خرابی باتری شبکه های مخابراتی، بیشترین خرابی باتری‌های پشتیبان به ترتیب در استان‌های تحت پوشش منطقه جنوب رگولاتوری (استان‌های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد)، منطقه جنوب شرق (استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بندرعباس) و شمال غرب (استان‌های زنجان، قزوین و گیلان) است.

رگولاتوری از پیگیری از اپراتورهای تلفن همراه جهت رفع خرابی و یا جایگزینی باتری‌های پشتیبان سایت‌ها خبر داد و اعلام کرد که از ۵۷۶ سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب، تاکنون نسبت به رفع مشکل ۱۱۲ سایت اقدام شده و رفع خرابی سایر سایت‌ها نیز در حال پیگیری است.

در این گزارش با اشاره به انجام بازدید جهت سنجش میزان پایداری باتری‌های پشتیبان سایت‌های DSLAM شرکت مخابرات ایران نیز گفته شده که از بازدید ۱۳۲ تجهیز در این شبکه، ۶۵ مرکز دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب، ۴۳ مرکز فاقد باتری پشتیبان و ۲۴ مرکز دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند.

یک درخواست: برنامه زمان‌بندی قطع برق اعلام شود

رگولاتوری از شرکت توانیر خواسته که برای برنامه‌ریزی و اقدامات پیشگیرانه توسط اپراتورهای تلفن همراه از طریق مدیریت تخصیص بهینه منابع پشتیبان نیروی تغذیه برق برای سایت‌های کل کشور، برنامه زمان‌بندی قطع برق در سطح کشور به تفکیک استان و منطقه برای بازه زمانی اعلام شود.

گزارش خرابی باتری شبکه های مخابراتی

رگولاتوری این‌طور توضیح داده است که هنگامی که باتری در حال شارژ شدن است، اگر برق ورودی قطع شود عمر مفید باتری کاهش می‌یابد. این موضوع منجر به عدم ارائه سرویس مناسب در حوزه تلفن همراه به مشترکین می‌شود.

وضعیت شاخص دسترس‌پذیری اپراتورها چگونه است؟

رگولاتوری ضمن انتشار گزارش خرابی باتری شبکه های مخابراتی، با تأکید بر تأثیرگذاری قطعی‌های گسترده برق روی شاخص دسترس‌پذیری (Availability) نسل‌های مختلف شبکه، وضعیت شاخص Availability اپراتورها را نیز منتشر کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در شبکه ارتباطات سیار، با شروع قطعی‌ها در هر روز شاخص Availability بعد از اتمام شارژ باتری‌های پشتیبان سایت‌ها در هر استان کاهش یافته و پس از اتصال مجدد برق، مجدداً این شاخص افزایش می‌یابد. این رفتار که در پی قطعی‌های مکرر و متعدد در هر روز طی یک هفته گذشته ایجاد شده، منجر به کاهش میانگین شاخص Availability اپراتور همراه اول در سطح کشور شده است.

این شاخص در استان‌های گلستان، ایلام، کردستان و سیستان طی یک هفته گذشته و بعد از قطعی‌های مکرر برق دارای مقادیر بسیار پایین و وضعیت نامطلوبی بوده است.

وضعیت گراف شاخص Availability شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل نیز از تأثیر واضح قطعی‌های مکرر و متعدد برق روی مقدار این شاخص حکایت دارد. تغییرات صورت گرفته در مقدار این شاخص منجر به کاهش میانگین آن در سطح کشور شده است.

این شاخص در استان‌های البرز و مرکزی طی یک هفته گذشته مقادیر بسیار پایینی را نشان می‌دهد که حاکی از وضعیت نامطلوب کیفیت سرویس آن اپراتور در پی قطعی‌های سراسری برق است.

شرکت خدمات ارتباطی رایتل نیز علی‌رغم نوسازی باتری‌های پشتیبان سایت‌های خود نتوانسته به طور کامل با قطعی‌های متعدد شبکه برق سراسری مقابله کند و در برخی از استان‌ها با کاهش شاخص Availability مواجه شده است.

این شاخص در استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی و کردستان طی یک هفته گذشته به دلیل قطعی‌های برق حادث شده دارای مقادیر بسیار پایین و وضعیت نامطلوبی بوده است.

میزان سرقت باتری شبکه های مخابراتی افزایش یافته است!

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به انجام هماهنگی‌های لازم جهت به‌روزرسانی و تجهیز مجدد سایت‌ها به باتری‌های پشتیبان اعلام کرده که علی‌رغم این اقدام، میزان سرقت باتری‌های پشتیبان سایت‌ها نیز در این بازه زمانی به شدت افزایش پیدا کرده است. ضمناً کیفیت پایین باتری‌های داخلی نیز مزید بر ایجاد بحران شده است.

گزارش خرابی باتری شبکه های مخابراتی

از دیگر دلایل قطع سرویس سایت‌ها در زمان قطع برق می‌توان به از کار افتادن سیستم سرمایشی سایت‌ها (کولر گازی) و بالا رفتن دمای تجهیزات به ویژه در مناطق مرکزی و جنوبی کشور اشاره کرد.

اپراتورها از قطعی برق خسارت دیده‌اند

قطعی‌های برق مکرر و طولانی‌مدت، علاوه بر اینکه موجب کاهش درآمد اپراتورها و دولت از محل ارائه خدمات ارتباطی شده، منجر به بروز آسیب جدی به تجهیزات الکترونیکی اپراتورها نیز شده که در شرایط کنونی تحریم‌ها، تأمین مجدد این تجهیزات مشکلی اساسی است.

از سوی دیگر بروز اختلال در سطح شبکه ارتباطی کشور به خصوص در ایام برگزاری امتحانات و کلاس‌های مجازی، اعمال دورکاری برای کارمندان، گرایش ماهیت کسب‌وکارها به سمت مجازی شدن و ... صدمات جبران ناپذیری را به آحاد مردم وارد می‌کند.

رگولاتوری ضمن انتشار گزارش خرابی باتری شبکه های مخابراتی، با ارائه راهکارهای پیشنهادی در این خصوص، بر لزوم اعلام و اجرای قطعی برق بر اساس جدول زمان‌بندی جهت مدیریت تخصیص منابع پشتیبان تأکید کرده است.

این سازمان پیشنهاد تهاتر برق دیزل ژنراتور مراکز مخابراتی با برق شهر و تعامل وزارت نیرو با شرکت‌های سازنده باتری جهت پشتیبانی مالی به منظور تأمین باتری مورد نیاز و نیز برق‌رسانی بدون وقفه و قطعی به سایت‌ها و به خصوص مراکز داده و سایت‌های اصلی را به عنوان راه چاره مطرح کرده است.

ارسال نظر