اطلاع رسانی همراه اول در خصوص پیام های جعلی در شبکه های اجتماعی

طی ماه های اخیر در شبکه های اجتماعی پیام هایی تحت این عنوان منتشر شده است: مشترکان همراه اول باگرفتن  کد١٠١٧٧# می توانند بستانکاری خود را جبران کنند. داستان این اطلاع رسانی ها چیست؟

اطلاع رسانی همراه اول در خصوص پیام های جعلی در شبکه های اجتماعی

افرادی که این کد را شماره گیری می کردند؛ در واقع بسته حجیمی را فعال می‌کردند و در انتهای ماه هزینه هایی معادل 200 هزار تومان به مبلغ صورت حسابشان افزوده می شد. کد مذکور به صورت رسمی از درگاه همراه اول ارائه نشده بود و کدی جعلی بود.

بسیاری از کاربران همراه اول با اعتماد به چنین اطلاع رسانی های جعلی و شماره گیری سریع کدهای عنوان شده با مشکلاتی روبه رو شدند. همزمان اپراتور همراه اول با انتشار بیانیه ای تلاش کرد مشترکانش را نسبت به این موضوع آگاه تر کرده و شفاف سازی کند.در ادامه با اینکه مسئولیتی در قبال این اشتباه نداشت، با مسدود کردن درگاه مذکور حق مالی مشترکین را عودت داد و ماجرا ختم به خیر شد.

این روزها و طی هفته ها و ماه های اخیر در شبکه های اجتماعی پیام های جدیدی دست به دست می چرخد و داستان سال پیش مجددا در حال تکرار شدن است. با این تفاوت که اینبار به جای اینترنت، سراغ بستانکاری مشترکین رفته اند. در این پیام ها عنوان شده است که مشترکان همراه اول باگرفتن کد١٠١٧٧# می توانند بستانکاری خود از همراه اول را جبران کنند. بنا بر این پیام همراه اول در طی سالیان گذشته اضافه دریافت هایی از مشترکین دائمی داشته که نحوه استفاده از این اضافه پرداخت را مشخص نکرده است. و افراد میتوانند با فعال سازی این کد و مکالمه رایگان سقفی از این بستانکاری را جبران کنند.

رسانه کلیک درپی شفاف سازی این موضوع به نتایج جالبی رسید. چندی پیش اپراتورهمراه اول پیامی با مضمون زیر برای مشترکین خود ارسال کرد:

«کد ستاره 10 ستاره 117 مربع فقط برای افزایش اعتبار در میاندوره است. پیرو انتشار شایعه ای در شبکه‌های اجتماعی که از مشترکان خطوط دائمی همراه اول درخواست می کند جهت دریافت اضافه پرداخت قبوض خود کد ستاره 10 ستاره 117 مربع را شماره گیری کنند، اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران اعلام کرد که کد مذکور صرفا برای افزایش اعتبار میان دوره بوده و موجب بستانکاری مشترکان نمی شود.

این اطلاعیه می افزاید: حساب کلیه کاربران همراه اول کاملا بر خط است و اگر مشترکی به هر دلیل، اضافه پرداخت داشته باشد، این مبلغ بلافاصله بحساب بستانکاری وی منظور می شود و نیازی به گرفتن کد خاصی در این خصوص نیست.

همراه اول در پایان با تاکید براینکه اینگونه مطالب توسط افراد مغرض در شبکه‌های اجتماعی منتشر می شود، تصریح کرده مشترکان برای کسب اطلاعات صحیح به درگاه های رسمی اپراتور مراجعه کنند.»

در ادامه اپراتور همراه اول به پیام اول اکتفا نکرده و برای آگاهی مشترکین خود پیام دیگری با محتوای زیر برای مشترکین خود ارسال کرد:

«مشترک گرامى ، با توجه به فعال سازى "سرویس افزایش اعتبار میان دوره" توسط شما از طریق کد ستاره 10 ستاره 117 مربع، به اطلاع مى رساند مبلغ اعتبار تخصیص یافته صرفا جهت افزایش "اعتبار قطع میان دوره" بوده و فعال سازى آن به معناى بستانکارى یا استفاده رایگان از سرویس هاى همراه اول نیست. همراه اول»

همراه اول بارها در اطلاع رسانی خود عنوان کرده که کل مشترک های همراه اول ملزم به این نکته اند که اخبارو اطلاعیه های مرتبط با خدمات اپراتور را از درگاه های رسمی اپراتور دریافت کنند.

امامجددا این پیام ها در شبکه های اجتماعی مخصوصا کانال های فیک و حتی درمواردی کانال های معتبری دست به دست می چرخد. معمولا پروسه کاری این افراد بدین شکل است که ابتدا وعده وعید های درارتباط باخدمات وسرویس هایی که برای اکثریت مردم چشمگیر است منتشر می کنند. مردم به خدمات اپراتور امیدوار شده و طبق کدهای دستوری عمل می کنند و در نهایت متوجه می شوند همه چیز دروغی واهی بوده و هزینه هایی برایشان لحاظ می شود که مشترک ار کاملا سرخورده می کند. این اقراد که با نیت های سو وارد میدان عمل می شوند در نهایت در برخی موارد موفق می شوند.

اما داستان این کد دقیقا چیست؟ و همراه اول این کد را برای چه کسانی در نظر گرفته است؟

در واقع فعال کردن این کد برای افزایش اعتبار مشترک های دائمی است. اگر فرضا مشترکی با میزان بدهی که روی خط داشت می توانست تا 80 هزار تومان در ماه مکالمه داشته باشد؛ با شماره گیری کد مذکور افزایش اعتبار میاندوره ای برای مشترک فعال می شود. در این صورت مشترک می تواند بیشتر از میزان حق مکالمه ای که دارد، مکالمه داشته باشد. این در حالی است که مشترک بستانکار نمی شود؛ در حقیقت این امتیازی است که اپراتور برای مشترکین خود در نظر گرفته تا سقف مکالمه بیشتری داشته باشد. پس از اتمام سقف مکالمه، خط یک طرفه می شود تا مشترک قبض میاندوره خود را به روز رسانی و پرداخت کند.

با بررسی دقیق این ماجرا به این نتیجه می رسیم که اپراتور بارها و بارها اطلاع رسانی رسمی کرده و در برابر تمام شایعه پراکنی های غلط به اندازه زیادی متضرزر شده است.

ظاهرا تنها راه مقابله با چنین مشکلاتی این است که مشترکین تنها به اخبار کانال و سایت های مرتبط با هراه اول اکتفا کرده واخبار رسمی را صرفا از این طریق دنبال کرده و دریافت کنند.

ارسال نظر