داشتن ابررایانه یکی از مولفه‌های قدرت نرم کشور است

رسانه کلیک - رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به راه‌اندازی ابر رایانه سیمرغ در هفته‌های آتی، گفت: داشتن ابررایانه برای هر کشوری یکی از مولفه‌های قدرت نرم است و ایران با راه‌اندازی این ابررایانه، وارد باشگاه کشورهای محدود دارای ابررایانه می‌شود.

داشتن ابررایانه یکی از مولفه‌های قدرت نرم کشور است

به گزارش از روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، «وحید یزدانیان» با اشاره به پنجاهمین سال تاسیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزود: همزمان با توسعه فناوری اطلاعات در کشور سکوهای نرم افزاری و ضد بدافزارهای بومی نیز در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات توسعه یافته است.

میزبان نسل پنجم ارتباطات در کشور هستیم

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به اقدامات انجام شده در سال های اخیر اشاره کرد و افزود: برای نخستین بار میزبان نسل پنجم ارتباطات در کشور بودیم و نمونه عملیاتی این نسل با همکاری یکی از اپراتورهای تلفن همراه راه اندازی شد.
وی به رونمایی از ابررایانه سیمرغ در هفته های آینده اشاره کرد و ادامه داد: یکی از نیازهای عمده ما در کشور داده های پردازشی است و با توجه به اینکه اقتصاد آینده، مبتنی بر داده است و در کشور در این حوزه کمبود داریم با همکاری یکی از دانشگاه های بزرگ کشور پروژه ابر رایانه سیمرغ را آغاز کردیم که تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد.
یزدانیان تصریح کرد: این ابررایانه در فاز نخست خود ۱۸۰ ترافلاپس ظرفیت پردازشی دارد و می تواند خدمات پردازشی را به دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و صاحبان صنایع ارائه کند.

ابررایانه پیش نیازی برای توسعه

وی افزود: هم اکنون محققین دانشگاهی و پژوهشگران کشور برای تحلیل داده های خود آن را به خارج از کشور ارسال می کنند و برخی مواقع تا ماه ها در انتظار دریافت نتیجه پردازش خود هستند.
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به داده های بدون استفاده در کشور، تصریح کرد: با راه اندازی این ابررایانه امکان استفاده داده فرآهم می شود و کسب و کارها در حوزه های مختلف مانند حمل و نقل می توانند برای شناسایی گروه های هدف خود از امکان پردازش اطلاعات این ابررایانه استفاده کنند. صنعت انیمیشن و بازی رایانه ای نیز به طور گسترده ای از ظرفیت این ابررایانه می توانند استفاده کنند.

یزدانیان، راه اندازی این ابررایانه را گام نخست در این حوزه عنوان کرد و گفت: این ابررایانه بخشی از نیازهای کشور را مرتفع می کند و برای رفع نیازهای دیگر کشور باید گام های دیگری در این حوزه برداریم.

فرهنگسازی برای هوش مصنوعی

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به ایجاد مرکز هوش مصنوعی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد و افزود: یکی از اولویت های کاری سال جاری و آینده ما موضوع هوش مصنوعی است که نقش کلیدی در شکل گیری کسب و کارها در فضای مجازی و حقیقی دارد.
یزدانیان با اشاره به اینکه در حوزه هوش مصنوعی به صورت جزیره ای عمل شده است، تاکید کرد: در مراکز و دانشگاه های مختلف پروژه هایی به صورت مجزا کار شده و همگرا نبوده و زیرساخت های مناسبی نیز برای پردازش در این حوزه وجود نداشته است.
وی افزود: با راه اندازی مرکز هوش مصنوعی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت گسترده ای به دنبال فرهنگ سازی در این حوزه هستیم که از طریق دوره ها و کارگاه های آموزشی برای بخش خصوصی و دولتی مزایای هوش مصنوعی تبیین می شود.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کار

یزدانیان به پژوهش های در حال انجام این پژوهشگاه نیز اشاره کرد و گفت: یکی از این پژوهش ها درباره تاثیرات شبکه های اجتماعی در فرایند های کسب و کار و اقتصاد کشور است که نشان می دهد شبکه های اجتماعی تاثیر بسیاری بر کسب و کارها در کشور داشته و کسب و کارهای مبتنی بر شبکه اجتماعی در دنیا بسیار گسترش داشته است.
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در اقتصاد های توسعه یافته مانند آمریکا ۷۰ درصد کسب و کارهای موجود از شبکه های اجتماعی به نحو گسترده ای برای ارائه محصولات و خدمات خود استفاده می کنند.
وی با اشاره به اینکه این کسب و کارها اساس کار خود را در بستر شبکه های اجتماعی بنا کرده اند، افزود: در نبود این شبکه های اجتماعی به این کسب وکارها لطمه جدی وارد می شود.
یزدانیان با اشاره به آسیب های شبکه های اجتماعی، گفت: به این آسیب ها نمی توانیم عنوان شر مطلق بدهیم، این شبکه ها هم مزایا و هم مضرراتی دارند و باید از افراد به خصوص کودکان و نوجوانان در این شبکه ها صیانت شوند.
وی افزود: اگر به دنبال حضور در بازارهای جهانی هستیم باید بدانیم به ابزار جهانی نیاز داریم و در بسترهای جهانی ارائه کالا و خدمات کنیم و هرگونه صرف نظر کردن از شبکه های اجتماعی لطمه بسیار جدی به منظومه کسب و کارها و اقتصاد کشور می زند.

ارسال نظر