دانش زیست فناوری راهی برای استفاده از اعضای مصنوعی در بدن انسان

رسانه کلیک – امروزه دانش زیست فناوری به‌قدری گسترده شده است که دیگر تنها محدود به داروهای زیستی نمی‌شود. بیش از ۸۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه زیست‌فناوری فعالیت می‌کنند که قادر به استفاده از این تکنولوژی برای جایگزین کردن اعضای آسیب دیده‌اند. محصولات ایرانی این شرکت‌ها هم‌اکنون در بازارهای خارجی رقابت می‌کنند.

دانش زیست فناوری راهی برای استفاده از اعضای مصنوعی در بدن انسان

به گزارش کلیک، به نقل از ایرنا؛ دانش زیست‌ فناوری امروزه گام‌هایش را در همه عرصه‌ها گسترده است و دیگر محدود به داروهای زیستی نیست به‌طوری که محصولات این تکنولوژی می‌توانند جایگزین اعضای آسیب‌دیده شوند.

پوشش‌های زیست فعال؛ گامی بزرگ در جهت ارتقای پزشکی

همان‌طور که ذکر شد، از دانش زیست فناوری می‌توان در ساخت اعضای مصنوعی و اندام‌های جایگزین استفاده کرد. زیست سازگاری یک مؤلفه و ویژگی مهم و اثرگذار در ماندگاری و کیفیت این اعضای مصنوعی و اندام‌های جایگزین محسوب می‌شوند. پوشش‌هایی که به‌عنوان جایگزین استفاده می‌شوند باید با بدن سازگار بوده و از آلودگی عاری باشند.

پوشش‌های زیست فعال، امروزه بیشتر در زمینه تجهیزات پزشکی مانند پروتزها و ایمپلنت‌ها به کار می‌روند. یکی از دلایل استفاده گسترده از این نوع پوشش‌های زیست فعال در دانش زیست فناوری سازگار بودن با محیط بدن است که از آن برای ساخت استخوان، ترمیم و جایگزینی بافت موجودات زنده استفاده می‌شوند.

پوشش‌های زیست سازگار مانند زیست سرامیک‌ها، زیست‌بسپارها و زیست کامپوزیت‌ها هستند که در ترکیب و پیوند با نانو فناوری، سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی کاربردهای فراوانی پیداکرده‌اند.

از این فناوری می‌توان در ترمیم و مراقبت از زخم‌ها نیز استفاده کرد؛ چرا که ویژگی زیستی چسبندگی بالایی داشته و با استفاده از ظرفیت بالایی که در کمک به سلول‌ها برای ایجاد پاسخ کارآمد و اثربخش دارند، می‌توانند در ارتقای سلامت اثرگذار باشند.

استفاده از دانش زیست فناوری در تشکیل بافت استخوان

دانش زیست فناوری به کمک پوشش‌های زیست فعال می‌تواند به ترمیم بافت‌های استخوانی کمک کند. به‌طور مثال، پوشش‌های سرامیکی زیست فعال در ستون فقرات و یا شکستگی‌های استخوانی موجب استحکام بیش‌تر و ترمیم سریع‌تر خواهند شد.

با تشکیل بافت استخوان اطراف ایمپلنت‌های زیست سازگار، اتصال، استحکام و چسبندگی بالایی را ایجاد می‌کند که به سلامت بیمار کمک می‌کند.

ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناوران فعال در این حوزه، زمینه را برای تجاری‌سازی محصولاتی که به ارتقای سلامت جامعه یاری برسانند، فراهم خواهد کرد.

ارسال نظر