در مورد افزایش منطقی کرایه‌ها با وزارت کشور و وزارت صمت در حال مذاکره هستیم

رسانه کلیک - مدیر عامل اسنپ در گفتگو با کلیک از تلاش این مجموعه برای افزایش نداشتن کرایه‌ها خبر داده و اضافه کرد در راستای افزایش منطقی قیمت‌ها با وزارت صمت در حال مذاکره هستند.

در مورد افزایش منطقی کرایه‌ها با وزارت کشور و وزارت صمت در حال مذاکره هستیم

در حالی که حدود 20 روز از افزایش نرخ بنزین گذشته است، خبرهای مبنی بر افزایش منطقی قیمت تاکسی‌های اینترنتی به گوش می‌رسد. مدیران تاکسی‌های اینترنتی اعلام کرده بودند که قیمت‌های آنها با افزایش قیمت سوخت افزایش نخواهد داشت، این در حالی است که کاربران در شبکه‌های اجتماعی تجربه متفاوتی را به اشتراک گذاشتند.

مروری بر صفحات اجتماعی نشان می‌دهد اغلب در موارد زیادی کاربران از قبول نکردن درخواست‌های خود از طرف رانندگان تاکسی‌های اینرتنتی خبر می‌دهند.

در روزهای آغازین افزایش نرخ بنزین؛ همه در شوکی عجیب و بحرانی غریب به سر بردند. با ابلاغ طرح سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت این حامل انرژی، رانندگان تاکسی‌های آنلاین با نگرانی‌هایی در ارتباط با افزایش هزینه‌های جاری‌شان روبه‌رو شدند. به همین دلیل تپ‌سی برای حمایت از رانندگان خود و کاهش نگرانی آن‌ها، یک سوم درآمدش را به آن‌ها اختصاص می‌دهد.

اسنپ نیز اعلام کرد کمک‌هزینه‌ای به‌صورت وام برای جبران افزایش قیمت بنزین به حساب کاربران راننده واریز می‌شود. این مبلغ پس از پرداخت هزینه سهمیه بنزین توسط شرکت ملی فرآورده‌های نفتی در پایان ماه از حساب اسنپی رانندگان کسر خواهد شد. اما طی روزهای اخبر با واریز اولین مرحله اعتبار سوخت تاکسی‌های اینترنتی، اسنپ همچنان اعلام کرده به رانندگانی که مشمول طرح نشده‌اند وام خواهد داد. و حتی بعد واریز هم باز به بخشی از راننده‌ها سهمیه داد.

اما امروز که بیش از 20 روز از آغاز نرخ جدید بنزین گذشته است؛ مرور جزییات نشان می‌دهد تاکسی‌های اینترنتی با یک بحران روبه‌رو شده اند. در حالی که حتی اگر بنا را بر این بگیریم که به این ماشین‌ها سهمیه سوخت تعلق گرفته است، در حالت عادی قیمت بنزین 50 درصد افزایش داشته و بنزین هزار تومانی با مبلغ هزار و 500 تومان عرضه می‌شود.

در حالی رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در قبول درخواست سفر مسافران خود تعلل به خرج می دهند که محسن پورسید آقایی، معاون حمل و نقل ترافیک شهردار تهران درباره نرخ کرایه‌های تاکسی با توجه به تغییر قیمت بنزین تاکید کرده است: «همانطور که رئیس مجلس روزهای پیش اعلام کرده، بهتر است که دولت و شهرداری‌ها براساس تغییر قیمت بنزین، نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی را افزایش دهند. نمی‌توان از جیب رانندگان تاکسی شعار تثبیت قیمت داد. قیمت پایه بنزین برای تاکسیرانان 500 تومان بیشتر شده و این در هزینه‌های آنها تاثیر داشته است. بنابراین باید افزایش قیمت در هزینه‌های آنها محاسبه شود و فکری به حال اصلاح قیمت‌ها کنند تا راننده‌ای به صورت خودسر افزایش قیمت را انجام ندهد.»

معاون حمل و نقل ترافیک شهردار تهران ادامه داد: «البته ما تاکنون اجازه نداده‌ایم که هیچ راننده‌ای افزایش قیمت داشته باشد، ولی در حال بررسی این موضوع هستیم که میزان اثر افزایش 500 تومان بنزین را لحاظ کنیم و براساس حدس‌های که می‌زنیم، حدود 8 درصد تغییر قیمت بنزین در هزینه‌های تاکسی‌ها اثر داشته، لذا باید بر همین اساس با شورای شهری‌ها نیز مشورت کنیم و نظر آنها را جویا شویم.»

اما سوالی که در رابطه با تاکسی‌های اینرتنتی بی پاسخ مانده در این نکته است: با توجه به افزایش 50 درصدی نرخ بنزین از حالت عادی و این که حتی اگر سهمیه‌ای به رانندگان تعلق گیرد با نرخ 1500 تومانی عرضه خواهد شد؛ آیا تاکسی‌های اینترنتی همچنان تاکید بر این دارند که افزایشی در این سامانه‌ها نخواهیم داشت؟

ژوبین علاقبند، مدیر عامل اسنپ در این رابطه در گفتگو با خبرنگار کلیک تاکید می کند: «از زمان سهمیه‌بندی سوخت متوسط قیمت کرایه‌های اسنپ تغییری نداشته است و با حساسیت زیاد سعی کردیم نوسانات قیمت را کنترل کنیم.»

علاقبند با تاکید بر اینکه حتی در شرایطی که نسبت عرضه و تقاضای سفر به هم خورده است، سعی در کنترل قیمت‌ها داشته‌اند اضافه می‌کند: «به دلیل بالا نبردن قیمت‌ها در درصد قبولی سفر با کاهش مواجه بوده‌ایم.»

مدیر عامل اسنپ در پاسخ به سوالی در رابطه با افزایش 50 درصدی نرخ بنزین و اثراتش تصریح می‌کند: «هزینه سوخت حدود ۱۵درصد از هزینه تمام‌ شده هر سفر را به خود اختصاص می‌دهد. پس این تصور که قیمت بنزین سهمیه‌ای ۵۰ درصد افزایش یافته و کرایه‌ها هم باید به نسبت آن ۵۰ درصد گران‌تر شود، اشتباه است. اما در مورد افزایش منطقی کرایه‌ها با وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال صحبت و مذاکره هستیم تا به اندازه تاثیر افزایش قیمت بنزین افزایش قیمت داشته باشیم. این موضوع از سوی مسئولان در حال بررسی است.»

ارسال نظر