5 درصد از دستگاه‌های ماینینگ به صورت قانونی وارد کشور می‌شود!

رسانه کلیک - رئیس اتحادیه صنف رایانه به این موضوع اشاره کرده که واردات تنها ۵ درصد از دستگاه‎های ماینینگ به اسم سرور قانونی بوده و مابقی به صورت قاچاق وارد کشور می شوند.

5 درصد از دستگاه‌های ماینینگ به صورت قانونی وارد کشور می‌شود!

به گزارش اتحادیه فناوران رایانه، سیدمهدی میرمهدی با بیان اینکه دولت باید هرچه سریع‌تر نسبت به تدوین قوانین مرتبط با تعرفه واردات دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال اقدام کند، گفت: «در حال حاضر تنها ۵ درصد از دستگاه‌های ماینینگ به اسم سرور به صورت قانونی وارد کشور می‌شود و مابقی به صورت قاچاق بوده که با توجه به حجم بالای آن، سود بسیار زیادی به جیب قاچاقچیان می‌رود.»

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۶ در نامه‌های جداگانه‎ای به بانک مرکزی و اتاق اصناف تهران، خواستار ساماندهی و قانونمند کردن روند اجرایی این فعالیت در کشور شدیم، افزود: «متاسفانه مسئولان طبق روال معمول، هیچگاه با تکنولوژی‌های روز دنیا همگام نیستند و در خصوص قوانین مرتبط با آن به موقع اقدام نمی‌کنند. این امر موجب شده اکنون نیز در زمینه قاچاق تجهیزات ماینینگ و استخراج ارزهای دیجیتال دچار چالش‌های جدی شویم.»

میرمهدی با بیان اینکه سال گذشته در نامه‎ای به اتاق اصناف تهران درخواست کردیم تا جهت ساماندهی بازار خرید و فروش، خدمات پس از فروش و تامین قطعات ماینینگ در کشور، این رسته زیر نظر اتحادیه رایانه قرار گیرد تا واردکنندگان رسمی و خریداران در صورت مواجه با مشکل بتوانند مسائل خود را پیگیری کنند، اضافه کرد: «کماکان کد تعرفه‌ای در رابطه با تجهیزات ماینینگ در گمرک یا سازمان صنعت، معدن و تجارت ایجاد نشده و کالاهای مذکور عمدتا به صورت غیرقانونی وارد می‌شوند.»

رئیس اتحادیه صنف رایانه تهران با تاکید بر اینکه قاچاق کالا باعث کاهش درآمد دولت می‌شود، گفت: «نبود متولی مشخص و عدم قانونگذاری به موقع در این صنعت باعث شده در حال حاضر دولت هیچ سودی از این بازار به دست نیاورد. ضمن اینکه هیچ آماری از تعداد فعالان این حوزه نیز وجود ندارد. از آنجایی که اغلب تجهیزات ماینینگ به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند، دارای خدمات پس از فروش و گارانتی نیز نیستند.»

میرمهدی گفت: «فروشگاه‌های مجازی و سنتی بسیاری اقدام به تبلیغ و فروش دستگاه‌های ماینینگ کرده‏ و مصرف‎کنندگان بدون اینکه اطلاعات چندانی در خصوص استخراج ارز دیجیتال داشته باشند، به خیال اینکه با خرید این دستگاه‌ها خیلی سریع پولدار خواهند شد، اقدام به خرید آن می‌کنند.»

وی با بیان اینکه اظهارنظرهای متفاوتی در مورد استفاده از دستگاه‌های ماینینگ و استخراج ارز دیجیتال وجود دارد، تاکید کرد: «دولت باید هرچه سریع‌تر تکلیف ممنوع یا آزاد بودن استفاده از این دستگاه‌ها را مشخص کند. قطعا اگر این صنعت قرار است قانونی باشد، باید نحوه مجوزدهی و فعالیت آن نیز مشخص شود.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه خاطرنشان کرد: «دولت چه بخواهد و چه نخواهد این دستگاه‌ها به دلیل سودآوری بالا وارد کشور شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند و ارز حاصل از آن در صرافی‌ها خرید و فروش می‌شود. همانطور که اکنون شاهد هستیم، بسیاری از سوله‌های تولیدی، گاوداری‌ها و… در استان‌های مختلف اقدام به نصب دستگاه‌های ماینینگ و تولید ارز دیجیتال کرده‎اند که متاسفانه نظارت کافی روی فعالیت آنها وجود ندارد.»

میرمهدی گفت: «باتوجه به اینکه واردات دستگاه‌های ماینینگ توسط فعالان صنف ICT صورت می‌گیرد در صورتی که اتحادیه صنف رایانه به عنوان متولی این رسته انتخاب شود، مراحل قانونی این موضوع برنامه‎ریزی شده و از این طریق، افرادی که قصد سرمایه‎گذاری در این زمینه را دارند، شناسایی شده و با کشور ثالث جهت دریافت دستگاه، وارد مذاکره می‌شویم. همچنین در زمینه خدمات پس از فروش این دستگاه‌ها نیز باید نظارت کافی از سوی اتحادیه وجود داشته باشد تا خرید و فروش آن قانونی و شفاف باشد.»

ارسال نظر