دلایل اصلی اختلالات جی‌پی اس و کندی اینترنت چیست؟

رسانه کلیک - یکی از موضوعات مهم و داغی که این روزها اعتراض کاربران فضای مجازی را به همراه داشته، کندی اینترنت و اختلالت جی‌پی‌اس است. اما این موضوع از کجا نشأت می گیرد؟

دلایل اصلی اختلالات جی‌پی اس و کندی اینترنت چیست؟

با توجه به این موضوع که شیوع ویروس کرونا باعث شده بسیاری از شرکت‌ها به دورکاری روی بیاورند، نقش اینترنت در این میان بیش از پیش پررنگ شده و افراد در زندگی کاری خود نیز تا حدود زیادی به اینترنت وابسته شده‌اند.

چندی پیش در رابطه با سرعت اینترنتی ایران گزارشی منتشر شده بود که طبق آماری سایت Speedtest رتبه سرعت اینترنت در ایران با افتی 9 پله‌ای در میان رقابت با 141 کشور به رتبه 79 رسیده بود. این در حالی بود که در گزارش‌های پیشین این عدد 70 اعلام شده بود.

بنا بر گزارش اخیر سایت Speedtest سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۲۲ مگابیت‌برثانیه و اینترنت ثابت هم ۱۰ مگابیت‌برثانیه اعلام شده بود.

اما طی روزهای اخیر با کندی متعددی که گریبانگیر کاربران شده؛ کل کشور با مشکلات سرعت اینترنتی همراه شده و گمانه‌ها از این قرار است که احتمالا سیر نزولی بیشتری در گزارش بعدی سایت Speedtest خواهیم داشت!

شرایط پیش آمده باعث شده کار در سایت‌های داخلی نیز به مراتب سخت‌تر شود و همین موضوع این احتمال که قرار است اینترنت ملی روی کار بیاید را نیز تا حدودی منسوخ می‌شود.

کندی اینترنت در ترکیب با مشکلات جی‌پی اس در تهران همزمان بسیاری از کاربران را دچار مشکل کرده و خصوصا رانندگان تاکسی های اینترنتی در این خصوص گلایه‌های زیادی دارند. گلایه‌هایی که نه تایید و نه تکذیبی از سوی مسیولین در پی داشته است.

البته شاید برایتان جالب باشد در جریان باشید که این موضوع محدود به امروز نیست و در تیر ماه گذشته نیز رگولاتوری اعلام کرده بود که اختلال‌های عمدی در GPS که مسبوق به سابقه بوده نه تنها باعث اختلال‌هایی در کاربردهای مبنی بر GPS شده که از طرفی از کار افتادن شبکه‌های اینترنت مبتنی بر TD-LTE را نیز به همراه داشته اشت.

فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این رابطه نیز در گفتگویی با ایرنا تصریح کرده بود : «این اختلال اعتراض کسب و کارهای مبتنی بر لوکیشن از جمله سرویس‌های حمل و نقل اینترنتی و مشترکان شبکه‌های اینترنتی را برانگیخته است.»

جوشقانی این اختلال را عمدی و مسبوق به سابقه دانسته و از شناسایی منبع اختلال و پیگیری قضایی موضوع خبر داده و تاکید کرده بود: «این اختلال امنیت حرکت هواپیماها و ناوبری هوایی را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است.»

اما رییس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات در این خصوص اوایل سال جاری در گفتگویی با اشاره به علی‌اکبر رائفی‌پور که ادعا می‌کند سامانه‌ای به نام پاداسکای را در شرکت خود تولید کرده است، تاکید کرد بود: «سامانه‌ای با عنوان پاداسکای که کار آن ایجاد پارازیت در جی‌پی‌اس است. پاداسکای ظاهرا پهپادهای در ارتفاع زیاد را شناسایی و با ایجاد اخلال در سیستم راداری، آنها را منهدم می‌کند. شخصی حقیقی مسئولیت ساخت سامانه پاداسکای را پذیرفته است و ایشان بنا به اظهارات خودشان عامل این پارازیت خطرناک و حادثه‌ساز باشند و هنوز با او برخورد نشده جای تعجب دارد.»

با تمام این موضوعات؛بررسی کیفیت اینترنت براساس شاخص‌های سنجش کیفیت و تجربه مشتری در فناوری ADSL طبق گزارش کیفیتی که گولاتوری چندی پیش منتشر در بردارنده آمار عجیبی است. بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی از کیفیت بد اینترنت ثابت خود گلایه‌مند هستند، این در حالی است که گزارش رگولاتوری حاکی از این است که کیفیت ADSL براساس پارامترهای سنجش کیفیت در وضعیت به مراتب بهتری از کیفیت اینترنت سیار است!

حال آنکه اخیرا اینترنت سیار نیز به سرنوشتی شبیه به اینترنت ثابت دچار شده و کاربران در این رابطه نیز گله مند هستند.

پیوست در گزارشی که در رابطه با کندی اینترنت همراه منتشر کرده به نقل از یک منبع آگاه نوشته است: «یک منبع آگاه به پیوست می‌گوید که به دلیل ارسال پارازیت از منبع نامعلوم در باند ۱۸۰۰ همراه اول اختلال در خدمات نسل چهارم این اپراتور ایجاد شده است. ایجاد اختلال در باند ۱۸۰۰ همراه اول در نهایت باعث ایجاد فشار به باند‌های ۲۱۰۰ و ۲۶۰۰ برای پاسخگویی به درخواست کاربرانش شده که در نتیجه کیفیت ارائه دیتا در همراه اول با افت مواجه شده است.»

با تمام این اوصاف هنوز دلایل مشخص و مبرهنی در رابطه با تمام این احتلالت موجود نیست و مسئولین در این خصوص موضع سکوت را انتخاب کرده‌اند.

باید منتظر ماند و دید آیا در روزهای آینده شاهد بهبود این وضعیت خواهیم بود ؟ و آیا معمای اختلالت جی پی اس تهران به نتیجه خواهد رسید یا خیر؟

ارسال نظر